Så lätt att göra felbedömningar av människor

Vi har varit och valt en ny bil. Denna gång hade vi förberett oss noga, läst på Internet om olika märken, gjort en värdering av den månatliga kostnaden med mera, med mera. Vi till och med bokade en provkörning av det märket vi tyckte att vi ville ha. På bilfirmans hemsida fanns en kalkylruta där man kunde beräkna kostnaden för olika tillval. Vi skrev ned detta och tog med oss lappen, provkörde bilen, blev nöjda och satte oss med försäljaren för att göra ett avtal. Han gjorde sin beräkning av den månatliga kostnaden och den skilde sig helt från den beräkning vi gjort. -Men ni har varit inne på biltillverkarens hemsida och de har en helt annan kalkyl än vår.

Jag menade att vi minsann varit inne på försäljarens hemsida, men se det visade sig att när man valde att titta på en speciell bil så lotsades man över till biltillverkarens sida. Så dåligt! Varför blev man inte upplyst om detta, typ ”ni lämnar nu vår hemsida och lotsas över till ……….”.

Slutet blev i alla fall att vi valde en helt annan bil, samma märke som vi har idag, men en mindre modell och röd metallic. Det känns lite märkligt för vi har bara haft grå, vita eller svarta bilar hittills, diskreta färger. Men nu är våra dagar med transport av virke och annat byggmaterial, nu ska vi bara glänsa i vår nya röda bil.

När vi satt och tog en kopp kaffe inne på bilaffären så dök det upp en äldre man, klädd i trasig tröja och som såg allmänt ovårdad ut. Han började prata med oss och min första tanke var att ”honom vill jag inte prata med”. Men vi pratade i alla fall och du milde, vilken trevlig och pratglad man. Vi hade riktigt trevligt tillsammans och väntetiden gick väldigt snabbt i hans sällskap.

Så fel mitt första intryck av honom var. Vilken tur att jag inte brydde mig om det utan pratade med honom istället. Hur ofta gör vi inte så, väljer bort vissa människor för att det första intrycket ger fel bild?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.