Jan-Eriks blogg

Hur skall man köra i en cirkulationsplats?

Enkla regler vid körning i cirkulationsplats:

Rakt fram eller till höger= höger körfält.
Vänster (eller rakt fram) = vänster körfält.
Blinkers när man kör ut ur cirkulationsplatsen och vid körfältsbyte.
Om alla kör så till 100% och bilar i vänster körfält även kör ut i vänster körfält, så finns INGEN risk för sammanstötning. Dom stora olyckriskerna är när höger körfält används vid vänstersväng. Detta är också endast tillåtet när det anses "lämpligare". Jag kan inte se att det någonsin är lämpligare att en personbil använder höger körfält vid vänstersväng.

3 kommentarer

  1. Kristina igen!

    Ja, man kan ju välja ett billigare alt. ex. Gröna Lund..Välj! Den ”rätta innerfilen o snurra runt några varv..För o inte krocka när, du vill ut!!!t!Alla som ger sig in i en rondell är så ”egocentriska, ingen vill ge ”förtur åt nån som ”håller på få magsjuka”.. Alla vet, är jag i en rondell har jag förtur..Så kräks o krocka!!!

  2. Nettan

    Håller med dej men så länge det är tillåtet att få ligga i höger körfält vid vänstersväng så gör en del det pga att de upplever det säkrare än att blinka sej ut från innerfil.
    Det man ska tänkka på i innerfil är att blinka i tid OCH hålla koll på högerfilen innan man svänger ut. Om en sväng inte är möjlig pga andra bilar, ska man ta ett karusellvarv o prova igen! 🙂

    / nettan

  3. Jan-Erik Vahlström

    Ja, Nettan, du har helt rätt. Problemet är den suddiga regeln att man FÅR ligga i höger körfält vid en vänstersväng, om det kan anses lämpligare, men trafikverket och bilskolor lär ut att man skall ligga i vänster fil vid vänstersväng i cirkulationsplats. Annars så vore ju det vänstra körfältet hel överflödigt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.