Kontraproduktiv allians

Om borgaralliansen får styra Sverige efter 19 september kommer banavgifterna för tågtrafiken att fördubblas. Samtidigt är de noga med att försäkra att bensinskatten inte kommer att höjas under nästa mandatperiod.  Det är fullständigt obegripligt att borgarna överhuvudtaget kan tala om klimat- eller miljöpolitik. Risken är också uppenbar att dessa åtgärder kommer att ha en avsvalnande effekt på de positiva diskussioner botniabanan fört med sig om utveckling av tågtrafiken i Västerbotten. I en utredning från Banverket, Vägverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen som regeringen själv beställt sägs också tydligt: "För att de höjda banavgifterna ska gå ihop med målet om att minska transportsektorns klimatpåverkan måste också de andra transportslagen avgiftbeläggas i högre grad". Jag hoppas innerligt att vi tillsammans väljer en regering som tar klimat och miljö på allvar, som vågar använda ekonomiska styrmedel för att styra utvecklingen åt rätt håll, och vill underlätta för människor att göra hållbara val som att välja tåget.

Etiketter: , , , ,

4 kommentarer

  1. Henrik Hansson

    Sakupplysning:

    De höjda banavgifterna motsvarar ungefär 2 kr för en resa mellan Stockholm och Malmö. Pengarna går direkt till järnvägsunderhåll. Oppositionen vill också höja banavgifterna.

  2. Krister Andersson

    Svar till Henrik Hansson (2010-09-07 18:46)
    Om vi räknar resan mellan Stockholm och Malmö som en genomsnittsresa i Sverige (de flesta är nog kortare), och banavgiften som ska höjas med 8 miljarder innebär det att det enligt exemplet görs 4 miljarder resor per/år vilket kanske kan vara en målsättning – för Kina, men ingen rimlighet i Sverige. Nu kommer säkert godstrafiken att bära en stor del av kostnaden men ur klimat- och miljösynpunkt så är faktumet att tågtrafiken berövas konkurrenskraft det stora problemet och inte vilken specifik del av tågtrafiken. Delge gärna var ”sakupplysningen” kommer ifrån.

  3. Jan

    Från vart har du fått att regeringen planerar att öka de årliga banavgifterna med 8 miljarder?

    I DN artikeln som du refererar till kan jag hitta följande sifferuppgifter

    ”Över en tioårsperiod ska avgifterna höjas från cirka 8,8 miljarder till cirka 15,6 miljarder kronor.”

    ”Enligt de fyra generaldirektörernas rapport från förra året bör avgifterna höjas från cirka 600 miljoner kronor per år till 1.300 miljoner kronor per år.”

    Detta innebär en ökning av de årliga banavgifterna med ~700 miljoner. Jämfört med övriga Europa har vi riktigt låga banavgifter http://www.vti.se/4942.epibrw

  4. Krister Andersson

    Svar till Jan (2010-09-07 22:21)
    Tack för klarläggandet Jan! Jag misstolkade den årliga ökningen som en ackumulering varje år men så är ju inte fallet. Det innebär alltså att det räcker med knappt 400 miljoner tågresor/år för att beräkningen nedan ska stämma. Det faktum att regeringens åtgärder inte går ihop med målen att minska transportsektorns klimatpåverkan kvarstår ändå.

Lämna ett svar till Krister Andersson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.