Att förstå om bilar.
SCB och myndigheten Trafikanalys kommer med statistiken om hur bilkörandet i Sverige har förändrats de senaste åren. Två saker som är extra viktiga att förstå av denna statistik är:
- Genomsnittsbilen i Sverige kör mindre och mindre för varje år. Även om antalet bilar i Sverige ökar något så verkar inte biltrafiken göra det.
- I storstäderna kör varje bil längre varje år än i t.ex. Västerbotten och Norrbotten. Längst varje år går en bil i Stockholms län.
Om verkligheten ska ligga till grund för våra politiska beslut finns det en del att fundera över:
I vår huvudstad planeras det för ”Förbifart Stockholm”. Ett 50-miljarders vägprojekt som till en kostnad av mer än 2 miljoner kronor per meter (!) ska leda biltrafiken en annan väg genom staden. Det är inte vettigt att satsa dessa enorma summor för att bygga fast sig i gamla lösningar. Våra skattemedel ska användas för att bygga framtidens trafiksystem för framtidens transporter, och de måste ske kollektivt i mycket större utsträckning. Om vi inte klarar av att styra om till större del kollektivtrafik i Stockholm; Var ska vi då klara det?
En bensinskatt som Miljöpartiet föreslår gör att den som kör längre får betala mer (vilket är själva syftet), och den som kör mindre får betala mindre. En bilist i Stockholm skulle alltså betala mer än en bilist i Västerbotten. Omvänt gäller om man väljer att inte införa bensinskatten. Detta gynnar alltså Stockholmsbilisten. Jag misstänker dock att Miljöpartiets förslag om höjd bensinskatt, kommer att framställas som ett hot mot landsbygden i valrörelsen.
Problematiken för de som bor utanför stadsområdena och är beroende av bilen för att kunna ta sig till och från arbetet måste tas på mycket större allvar. Att hjälpa dessa genom att hålla nere priset på fossila bränslen funkar inte. Det omfördelar bara resurser till områden där bilarna i genomsnitt går ännu längre. Miljöpartiet vill omfördela den nya bensinskatten till satsningar på förnyelsebara bränslen och arbetstillfällen på landsbygden där produktionen ska ske.
Det är inte hemmet som ligger för långt från jobbet på landsbygden. Det är jobbet som ligger för långt från hemmet.
Senaste kommentarerna