Flyget måste minska – NU!

Trots en uttalad medvetenhet om det allvarliga med den globala uppvärmningen vågar varken Alliansen i sin klimatpolitik, eller statsminister Löfven i P1-morgon säga det självklara: Flygandet måste minska!

Att ge sken av att flygandet kan fortsätta öka bara vi använder mer biobränsle och el, eller via teknisk utveckling, är emot forskningen och fysikens lagar. Att flyga kräver tio gånger mer energi per personkilometer än att åka tåg. Att transportera gods är uppemot 100 gånger mer energikrävande. Den stora skillnaden har att göra med de krafter som behövs för att få en farkost på 100 ton att lyftas av luft. Så även om effektiviseringar kan göras så begränsar fysiken hur energieffektiv ett flygplan kan bli.

80 procent av den energi som mänskligheten använder, för transporter, matproduktion, uppvärmning, industri m.m. kommer från fossila bränslen. För att kunna få bort de fossila bränslena i tid måste vi fortsätta utveckla alternativa energikällor, men det är också helt nödvändigt att minska vår totala energiförbrukning – rejält. Att inte se det ökande flyget som ett av våra största klimatproblem i det sammanhanget är oärligt. Även om det görs för att inte skrämma bort möjliga väljare.

10 kommentarer

  1. Bergis

    Det är ingen fara. Tids nog utvecklar vi fusions energi och nu kan man också bygga fjärde generationens kärnkraftverk som inte kräver 1000-tals år av slutförvarning. Röstar man på MP får man inte klimatpolitik. Man får asyl och anhörig politik istället. Det är därför SD växer så kraftigt just nu.

  2. Krister Andersson (inläggsförfattare)

    Fysikens lagar sätter krokben också för fusionsenergi. Och humanismen är alltid värd att kämpa för, inte minst med de mörkerkrafter vi ser idag.

  3. Fredrich

    Och trots att resten av Europa och världen står för i princip all flygning så ska Sverige höja skatter och försöka rädda allihopa?

    Nädu. Klimat ändras, precis som det alltid har gjort, oavsett bil, flyg eller andra fortskaffningsmedel.

    Varför går ni inte hårt åt färjetrafiken och stora tankers? Släpper ut mer än flera hundra bilar på en medellång tur.

    Hoppas ni lämnar riksdagen så man slipper er Sverige-fientlighet där bara vissa ska överleva, helst dom mitt i city.

  4. Krister Andersson (inläggsförfattare)

    Svenskar flyger nästan mest i världen och har ett stort ansvar. Klimatet har alltid varierat. men nu ser vi en förändring som är den största under mänsklighetens tid på jorden, som dessutom orsakas av människor. Båttrafiken har absolut sin del i problematiken, men man måste se till utsläpp per transporterat ton eller person. Jag hoppas att vi får ett större mandat för en humanistisk och hållbarare politik.

    • Bergis

      Jag tycker du hycklar. du skriver att du gillar lagsport. Tänk då på hur mycket koldioxid sporten släpper ut genom att föräldrar måste skjutsa sina barn till träningarna fram och tillbaka. Dessutom orsakar ett VM eller OS jättemycket koldioxid när alla ska flyga dit och arenor skall byggas. Lägg till alla meningslösa fotbollscuper, derbyn, Vasaloppet. Hur mycket koldioxid genererar inte alla resor dit?

  5. Krister Andersson (inläggsförfattare)

    De flesta sporter orsakar i sig inga koldioxidutsläpp utan är utmärkt för folkhälsa och välmående. Att barn ska kunna ta sig själv till skola och fritidsaktiviteter är nåt som borde vara självklart och som vi jobbar aktivt för. Sen ska man definitivt ifrågasätta organisationerna kring de riktigt stora sportevenemangen och hur de ska göra för att minska sina avtryck.

Lämna ett svar till Bergis Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.