Vilken hastighetsbegränsning gäller???

 

Syftet med hastighetsbegränsningar är för att rädda liv och att hastigheten är avgörande för trafiksäkerheten är självklart.

Som bilist har man ett ansvar att hålla koll på hastighetsbegränsningar, men hur många bilister i Umeå har inte undrat över vilken hastighet som gäller i tätorten. Om man åker bil i Umeå möts man av hastighetsskyltar överallt och man blir alldeles förvirrad över vad som gäller.
Häromdagen skjutsade jag hem en bekant från Stadshuset till Bölevägen en sträcka på 1,5 kilometer och det fanns en massa olika hastighetsskyltar på den sträckan.
Från Stadshuset – ut på Skolgatan: 40 km/tim
Höger ner på V:a Esplanaden: 40
Tegsbron: 40 ca 50 m, därefter 60
Till höger in på Skeppargatan: 30
Vänster upp på Domarvägen: 30
Domarvägen, ca 8 m innan Bölevägen: 50
Till vänster på Bölevägen: 50
Två tredjedelar av kvarteret (innan Bryggargatan): 40
 
Självklart tycker jag att man ska ha låg hastighet i tätorten, men borde man inte göra det enklare för bilisterna istället för att förvirra dom

3 kommentarer

  1. Mange

    Jag tycker att de är bra med 30 i ”fyrkanten” centrala stan men sen tycker jag ändå de ska vara 50km/h på dom ”stora” vägarna så som Storgatan, Skolgatan osv sen om man har 40 i mellangatorna vist de kan jag köpa men att ha 30 på hela grubbevägen är ju ett skämt.
    Jag vart så förbannad på dessa skyltar i sommar när jag ligger och kryper fram i 30 på en väg i stan och jag finner inte en ända anledning till just 30, cykel och gångvägen är ca 3meter från vägen och de går en stor gräs”rand” mellan bilvägen och cykel/gångvägen, på dessa vägar skulle man lätt kunna ha 50km/h.
    Inte nog med det jag tappade räkningen denna sommar, jag sitter och kör på både 30 och 40 vägar och blir omkörd av mopeder hela tiden även en gång vart jag omkörd av en ”epa”

    Ska man sänka hastigheter så ska de vara en mening med det hela och man måste kolla statistik på vart olyckorna har skett i stan. Det är rent IDIOTISKT att bara sänka för sänkandes skull.
    Om vi tar Blåvägen mellan lassa och Ica Maxi där vi nästan har Sveriges i särklass bredaste enfiliga väg och det sker kanske en olycka vart 20de år där går vi från 70 till 60 och det finns en korsning in till Sofiehem och du har full uppsikt åt båda körriktningarna, cykelbanan går nere vid älven. Det är sådana sänkningar som får alla att bli förbannad på svenskbyråkrati.

    Jag tycker att dom som ska bestämma om sådant ska ut och titta på vägarna före dom bestämmer något, och dom ska kunna förklara varför och inte komma med sin standard mening, ”de är för att rädda liv”

  2. Håkan Rombe

    I stället för att reta upp sig över hastighetsgränser, laglydiga trafikanter och senfärdiga gamlingar i kassakön kan man lugna ned sig och le vänligt mot människor man möter. Det förlänger garanterat livet på mer än ett sätt. Piloterna på flyget mellan Umeå och Arlanda skulle säkert ha lust att gasa på och visa planets muskler men håller sig snällt till bestämmelserna. Det gör att man färdas betydligt säkrare i passagerarplan än i bil där djungelns lag råder på vägarna.

  3. Peder Westerberg

    Det är inte hastighetsgränserna jag retar upp mig på utan det är det förvirrande med alla olika hastighetsskyltar.
    Självklart ska vi ha en låg hastighet i tätorten för hastigheten är avgörande för trafiksäkerheten.

Lämna ett svar till Håkan Rombe Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.