Landsbygdspolitik

Det är glädjande att Folkpartiet sätter ihop en arbetsgrupp för att stärka partiets landsbygdspolitik och hitta flera framkomliga vägar för en levande landsbygd.

En viktig fråga för landsbygden är bensinpriset eftersom många är beroende av bilen, till bland annat arbete, inköp och ett socialt liv. I Norrland är vi även beroende av våra basnäringar som skogs och gruvnäringen och utan lastbilar skulle deras transporter inte fungera.
Folkpartiet och Alliansen anser att bensinpriset måste vara högt om vi ska nå våra ambitiösa klimatmål. Men med dagens höga världsmarknadspriser betalar konsumenterna redan mycket.

Jag håller med om att våra klimatmål är viktiga, men den grupp i samhället som påverkas mest är de som inte har tillgång till något annat transportmedel än bil,alltså de som bor i landsbygden. I Norrland har vi av naturliga skäl inte tillgång till ett väl utbyggt kollektivtrafiknät. För många Norrlänningar kan det få stora konsekvenser, om bensinpriset höjs och det kan innebära att färre människor vill bosätta sig där.

Det är bara att inse att Sverige är stort och består av mycket långa avstånd. Bilen kommer alltid att behövas och arbetet med miljövänligare drivmedel är viktigt, men innan det finns ett fullgott alternativ kan man inte höja bensinskatten till extrema nivåer och bidra till att avfolka Norrlands inland

.

4 kommentarer

  1. Jan-Erik Vahlström

    Jag håller nog inte riktigt med dig om vägen att nå klimatmålen är ett högt bensinpris. Blir miljön bättre om jag betalar ett högt bensinpris? Förmodligen kör jag bil ändå, men drabbas ekonomiskt medan dom med bra ekonomi knappast drabbas speciellt mycket. För att få en förbättring av miljön så måste det till mer konkreta åtgärder. Varför inte en ”bilfri” dag i veckan där i stort sett endast arbetsresor är tillåtna? Målet med ett högt bensinpris får inte vara att förbättra statens ekonomi. Det mår miljön inte bättre av.

  2. Krister Klermalm

    Jag reflekterar på våra basnäringar att det gäller bara patriarkata näringarna att jobben ska finnas i landsbygden.
    Tittar du på demografiska befolknings mönstren så borde det tas mer hand om kvinnornas möjligheter av försörjnings och livskvalité. Tjejer/kvinnorna har konkurrens av skotrarna här och vad kan de själv lockas med.
    Alltså så fort om basnäringar så är de kvinnodominerande yrkena som inte tänks på i första hand. Dessutom borde den inte genus diffensiera så mycket kring arbetstillfällen.

    Alternativa drivmedel glöms här också bort redan i raderna. Varför inte se till att möjligheterna för andra sätt att tanka med som el-stationer. Det märks att det råder fastkörning kring föråldrade tankemönster inom teknik svängen. Vidga vyerna mer än vad som görs här.

  3. Ola Lundgren

    Att våra basnäringar skulle patrikala är nog en rätt underlig tolkning, ex gruvindustrin har gjort stora satsningar på anställa fler kvinnor. Det är få sektorer som skapar så många jobb som våra basnärningar det rör sig om 4-6 st kringarbeten för varje jobb i basnäringarna. Det krävs stora resurser för att fylla den roll som basnäringarna fyller för sverige och norrland. Inlands kommunernas dilemma är inte att man inte tänker på kvinnornas situation, det har inte pratas om annat det sista deceniet. Inlands kommunernas dilemma är att kvoten arbetföra/pensionärer blir mindre och mindre vilket gör att utmaningen att skapa en attraktiv miljö där man unga människor trivs och vill stanna blir nästan omöjlig.

    Angående bensinskatten så tar Peder upp en fråga som ofta besvaras med det mindre smikrande svaret ”det är inte en mänsklig rättighet att bo på landet”. Att bo i norrland är alltså lyx och vi skall betala efter det. Jag håller med om att klimatfrågan är viktig men innan vi stryper inlandet måste vi ha ett alternativ som även de som inte bor i storstäderna kan använda.

Lämna ett svar till Ola Lundgren Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.