Finns miljöbilar?

Från Regeringens har man en vision att Sverige ska vara klimatneutralt 2050 och att Sverige 2030 ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. För att nå dit krävs mer förnybara bränslen, fler miljövänliga fordon och mer moderna transporter för framtiden. Därför kommer Regeringen i 2013 års ekonomiska vårproposition att föreslå en satsning på de bästa miljöbilarna. Regeringen kommer även att satsa drygt 200 miljoner kronor per år för att förlänga skattereduktionen för tjänstebilar som är miljöbilar

Jag tycker att det är en bra vision från Regeringen och att man gör en ordentlig satsning på miljöbilar, men är det rätt att kalla en bil för miljöbil? Jag har alltid ställt mig frågande till begreppet miljöbil, jag skulle heller vilja säga mera miljövänlig. Och hur räknar man ut hur en bil är miljövänlig?
Här kommer en intressant jämförelse mellan en Hummer och en Toyota Prius om vem som är miljövänligare. Man ska inte lita på allt som skrivs, men det är ändå en intressant artikel.
En gammal jeep är miljövänligare än en modern hybridbil
En gammal jeep är miljövänligare än en modern hybridbil. Det konstaterar det amerikanska CNW Marketing Research.De har räknat med bilens hela livslängd och inte bara bränsleförbrukningen. En Hummer har en total energikostnad på 80 kronor per mil, medan en Toyota Prius drar hela 135 kronor per mil. En Honda Accord i hybridutförande har 50 procent högre energikostnad per mil än icke-hybriden av samma bil, enligt CNW Marketing Research, som har utvecklat en egen beräkningsmodell för att kartlägga bilarnas totala energiförbrukning från vaggan till graven.

Företaget har beräknat mer än 3 000 energikrävande faktorer på bilens väg från konceptidé och utveckling till produktion, användning, service, reparationer och skrotning. Man har sedan räknat ihop alla faktorer och fått fram en beräknad kostnad per körsträcka.

– De flesta biltillverkares livscykelanalyser är inte tillräckligt omfattande, säger Art Spinella, chef för CNW Marketing Research.

– Vi har kommit fram till att en större del av bilens totala energikostnad ligger utanför själva användandet. Bland annat ingår alla transporter av råmaterial och arbetare till och mellan fabrikerna, säger Art Spinella

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.