Miljöbil?

Den 1 juli träder den nya fordonsskatten i kraft och som det ser ut nu så kommer förslaget om miljözoner också klubbas igenom. Tanken med den nya fordonsskatten är att premiera bilar med låga utsläpp och det är en bra tanke. Någonting man alltid verkar glömma när man pratar om miljöbilar, är att den större delen av bilens totala energikostnad ligger utanför själva driften. Då tänker jag främst på produktionen, transporter av material och skrotningen. När det gäller skrotningen så är en viktig faktor, hur mycket av bilens material som går att återvinna. Varje gång man går in i en bilaffär så nämns också bara hur mycket en bil släpper ut och hur mycket drivmedel den kan förbruka.
Sen är jag också oerhört skeptisk till ordet miljöbil och en bil är inte miljövänlig. Däremot kan den ha större eller mindre miljöpåverkan.

3 kommentarer

  1. Svenne

    Det intressanta tycker jag är den supermiljöbil som mitt företag har införskaffat, en tysk laddhybrid men bästa tänkbara beskattning på . MEN, ingen ids ladda denna utan vi kör bara på bensin och det den laddar under tiden.Körsträckan beräknar vi till ca 3000 mil/år. Denna går mest på långväg och drar då 0,77l/mil. Vår andra firmabil som är en vanlig bensinbil drar 0,47l/ mil och kostar skjortan i skatt och förmånsbeskattning. Då funderar jag på miljövinsten ,borde vara bensinbilen som vinner miljömässigt .Men laddhybriden är billigare att köra förmånsmässigt. Detta känns inte rätt och riktigt??? Det är som elcykelrabatten,varför på en elcykel och inte även vanlig cykel,och så kan man ju se hur mycket elcyklarna ökat i pris när rabatten tillkom.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.