Kommer (S) i Umeå att förbjuda dieselbilar i centrum?

Från 1 januari 2020 har regeringen beslutat att kommuner ska ha möjlighet att införa tre typer av så kallade ”miljözoner”. Det innebär att Umeå kommun kan införa ett förbud mot dieselbilar äldre än årsmodell 2014 i centrala Umeå. Givetvis tycker jag det är bra att man tänker på miljön, men ibland måste man vara realistisk och se verkligheten.

Den som har försökt att agera miljövänligt kan straffas av socialdemokraterna och miljöpartiet om förbudet blir verklighet i Umeå. Värt att tillägga är att detta inte kommer att drabba någon förmögen person, utan det kommer att slå som allra värst mot de som kämpar på utan någon större inkomst – men ändå satsat på ett miljövänligt fordon. Verkligheten är också att alla, inte har råd att köpa en ny bil och elbilar är inte billiga i dagsläget. Sen kan man också ställa sig frågan om det är miljövänligt att byta ut fungerande bilar?

Inte nog med detta införs i sommar den nya fordonsskatten, som drabbar just den grupp som vill byta bort sin gamla dieselbil mot en nyare.

Med tanke på att det är kommunerna som själva får avgöra frågan om miljözoner, så har jag ställt en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S) för att få ett klargörande i frågan.

Här kommer interpellationen i sin helhet!

INTERPELLATION

Kommer (S) i Umeå att förbjuda vissa bilar i centrum?

Från 1 januari 2020 har regeringen beslutat att kommuner ska ha möjlighet att införa tre typer av så kallade ”miljözoner”.

1. Den första zonen reglerar tunga fordon, något som redan idag är möjligt för kommunerna att reglera gällande vissa tunga fordon och gällande utsläppsklass Euro 5. Denna vill regeringen höja till Euro 6 vid utgången av år 2020.

2. Den andra zonen gäller krav på personbilar, som först kommer gälla dieselbilar i klass Euro 5 och Euro 6. Den 1 juli 2022 kommer kraven dock att skärpas till att endast gälla Euro 6. Samma sak gäller el- och laddhybrider med dieselmotor. Bensindrivna bilar får tillträde till miljözonen om de klarar Euro 5 (samma för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar). Dessutom får bilar som har bättre miljöprestanda köra i zonen, exempelvis elbilar och bränslecellsbilar.

3. Den tredje zonen ställer högre krav än de två första. Här får endast elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar som omfattas av utsläppsklass Euro 6. Samma krav gäller för tunga fordon.

Regeringen anser nu att dieselbilar som är äldre än årsmodell 2014 anses icke miljövänliga. Alltså kommer den som köpt en miljöklassad bil 2014 helt plötsligt förbjuds tillträde till miljözon 3. Den som har försökt att agera miljövänligt straffas nu av socialdemokraterna och miljöpartiet. Värt att tillägga är att detta inte kommer att drabba någon förmögen person, utan det kommer att slå som allra värst mot de som kämpar på utan någon större inkomst – men ändå satsat på ett miljövänligt fordon. Inte nog med detta införs i sommar den nya fordonsskatten, som drabbar just den grupp som vill byta bort sin gamla dieselbil mot en nyare.

Mina frågor till kommunalrådet Hans Lindberg (S) är:

–                Har Socialdemokraterna, tillsammans med Miljöpartiet, förhandlat om att införa miljözoner i Umeå kommun?

–                Tror du att några umebor kommer att drabbas negativt av införande av miljözoner?

 

5 kommentarer

  1. Olle

    Spelar roll ,va ska man in i stan för. Stenöken !!
    Min dieselbil går på 100 % förnyelsebart bränsle och är 100% koldioxidneutral och renas med Urea (ad blå). Kan det bli bättre, nej men miljömupparna begriper inte detta. Likaså med alla solceller i ett land med vattenkraft som skulle kunna utvecklas vidare med bättre vandringsleder för fisken.Men nu ska ju också den småskaliga vattenkraften bort. Så då väljer vi att använda en massa konfliktmetaller och skita ner miljön mer vid tillverkning av solceller. Sen skulle vi ju också få bidrag till eldrivna motorer för båtar ,men varför då inte segelbåtar också ?? Provade en elcykel i helgen och fick reda på att denna bara gick att ladda ca 200 ggr sen skulle man skaffa nytt batteri ,låter ju vansinnigt omiljömässigt. Ny skenar alla politikerpåhitt och ingen tänker, utan nu verkar de gå efter vad dom läst på facebook.

  2. Michael Rönnlund

    https://www.svtplay.se/video/17627714/bilindustrins-rokridaer?start=auto

    Biltillverkarna i Europa är stämda och bästa lösningen är att de köper ut dessa hälsovådliga dieselbilar.

    De har ljugit om hur mycket NOX de släpper ut – i vissa bilmodeller rör det sig om 10-11 ggr mer än deklarerat.

    Dessa bilar dödar och har inget på svenska bilvägar att göra. Bilindustrin får stå sitt kast precis som WW fick göra i USA.

    Problemet är att EU skyddar biltillverkarna och inte medborgarna.

  3. Lars Älveberg

    Det är frågan om MP finns kvar efter valet, i varje fall i riksdagen.
    Om Umeå,s politiker vill fortsätta underlätta butiksnedläggning i stan så ska dieselbilar förbjudas. Hoppas isf att även företag som är beroende av kundbesök flyttar ut från centrum.

  4. Hans Forsberg

    Möjlighet för kommuner att införa miljözoner emmanerar i att de lokala perspektivet och värderingen för en positiv miljö ska flyttas närmare lokalsamhället. En bra liberal värdering vad jag förstår. Du vill säkert inte utsätta individer för en ohälsosam miljö där en sådan finns.
    Rekommenderar dig att se dokumentären (SVT) om Diesel Gate.
    Mycket av problemen och den omvärdering som nu sker beror på medvetna bedrägerier av våra stora bilproducenter som nu leder till stora skadestånd i USA efter juridisk prövning både från sammhället och enskilda konsumenter.
    Tycker att du i anständighetens namn bör fokusera på fakta och långsiktiga effekter istället för att jaga populistiska poänger. En strategi som säkert kommer att visa sig vara bedräglig.

    Vänlig hälsning
    Hans Forsberg

  5. Kristoffer Grundström

    Verkar som att du är fördomfull och en aning outbildad vad gäller att elbilar skulle vara dyrare än bensin/diesel-drivna bilar.

    Titta här så ser du ett flertal bilar som fyller syftet i stadstrafik mer än väl som dessutom är billigare både i drift och att köpa: https://cleantechnica.com/2018/01/29/cheapest-electric-cars-available-comparisons-thoughts/

    Självklart så skulle de kunna vara billigare än så här, men då har du glömt att oljemagnaterna som bara bryr sig om pengar och mindre om miljöpåverkan faktiskt gör allt för att hålla priset för hållbart högre.

    Själv så funderar jag på att investera i en Electra Meccanica Tofino när den släpps: https://electrameccanica.com/tofino/

Lämna ett svar till Kristoffer Grundström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.