Kommer det att bli cykelbanor till Holmsund och Skravelsjö?

Tyvärr saknas det bra cykelbanor på många ställen, utanför de centrala delarna av Umeå. Holmsundsvägen och vägen ut mot Skravelsjö är två exempel, där det verkligen skulle behövas att cyklister och gångare skiljs från bilister. Nu är det trafikverket som är väghållare och därmed ansvarig. Men kommunen har ett stort inflytande, när det gäller att lägga in förslag till länstransportplanen. I den görs prioriteringar av vilka objekt, som är mera angelägna än andra. I Umeå kommuns cykeltrafikprogram kan man också läsa att kommunen ska kartlägga vart man ser behov av gång- och cykelvägar längs det statliga vägnätet, samt att även arbeta för att Region Västerbotten och Trafikverket ska finansiera och bygga cykelvägar längs det statliga vägnätet. För att få svar på om det förs en dialog med trafikverket om cykelbanor till Holmsund och Skravelsjö har jag ställt två enkla frågor till kommunfullmäktige.

Här kommer dom enkla frågorna!

Enkel fråga 1

Kommer det att bli en cykelbana till Holmsund?

Tyvärr saknas det bra cykelbanor på många ställen, utanför de centrala delarna av Umeå. Holmsundsvägen är ett exempel, där det verkligen skulle behövas att cyklister och gångare skiljs från bilister. Nu är det trafikverket som är väghållare och därmed ansvarig. Men kommunen har ett stort inflytande, när det gäller att lägga in förslag till länstransportplanen. I den görs prioriteringar av vilka objekt, som är mera angelägna än andra. I Umeå kommuns cykeltrafikprogram kan man också läsa att kommunen ska kartlägga vart man ser behov av gång- och cykelvägar längs det statliga vägnätet, samt att även arbeta för att Region Västerbotten och Trafikverket ska finansiera och bygga cykelvägar längs det statliga vägnätet.

Fråga till kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S)

Förs det en dialog med Region Västerbotten och trafikverket om att bygga en cykelbana till Holmsund?

Peder Westerberg
Gruppledare (L)
Umeå kommunfullmäktige

Enkel fråga 2

Kommer det att bli en cykelbana till Skravelsjö?

Tyvärr saknas det bra cykelbanor på många ställen, utanför de centrala delarna av Umeå. Vägen till Skravelsjö är ett exempel, där det verkligen skulle behövas att cyklister och gångare skiljs från bilister. Nu är det trafikverket som är väghållare och därmed ansvarig. Men kommunen har ett stort inflytande, när det gäller att lägga in förslag till länstransportplanen. I den görs prioriteringar av vilka objekt, som är mera angelägna än andra. I Umeå kommuns cykeltrafikprogram kan man också läsa att kommunen ska kartlägga vart man ser behov av gång- och cykelvägar längs det statliga vägnätet, samt att även arbeta för att Region Västerbotten och Trafikverket ska finansiera och bygga cykelvägar längs det statliga vägnätet.

Fråga till kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S)

Förs det en dialog med Region Västerbotten och trafikverket om att bygga en cykelbana till Skravelsjö?

Peder Westerberg
Gruppledare (L)
Umeå kommunfullmäktige

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.