10 sätt att minska godissuget :)

Har du hört talas om sockerberoende? Har du svårt att stå emot frestelserna att äta det där smaskiga? Jag är så mycket en av dem som får ren abstinens om jag inte får äta godis/chips/kakor etc som finns nära, eller om jag hindras köpa när tanken kommer. Detta är hämtat från HÄLSAs viktklubb på Facebook:

En av USA:s ledande beteendeforskare, professor Sara Ward, genomförde för en tid sen en studie på möss som på ett intressant sätt visar på hur starkt suget efter viss mat kan vara.

Mössen var tvungna att peta med nosen på en lucka för att få maten serverad. När menyn bestod av vanligt foder var de som mest beredda att peta 10 gånger, även om de var rejält hungriga. Serverades däremot en sockerlösning som motsvarade vanlig läsk var mössen beredda att peta 44 gånger. Fett visade sig vara minst lika attraktivt. För att få mer av en lösning med majsolja petade de hela 50 gånger. Men allra mest intresserade blev mössen när socker och fett blandades. Då var de beredda att jobba i en hel timme och trummade med nosen mellan 70 och 100 gånger. Suget var då i nivå med lockelsen från alkohol, kokain och heroin.

Möss är ju inte människor, men nog ger det ändå en tankeställare. Med tanke på hur starkt suget är och hur lätt det är att fastna i ett beroende så gäller det att basera sina måltider på sådant som inte ger denna effekt.

10 sätt att minska godissuget

Etiketter: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.