14 spektakulära tips!

Jääääättelångt, men extremt intressanta tips om våra kroppar! 🙂

1. Om det kliar i din hals, klia ditt öra. När nerver i örat stimuleras, skapar de en reflex i halsen som orsakar en muskelspasm som kurerar klådan.

2. Har du svårt att höra någon som pratar med dig, på en fest eller på telefon?Använd ditt högra öra, det är bättre på att plocka upp snabbt prat. Men det vänstra är bättre på att ta upp musiktoner.

3. Om du är i VERKLIG nöd att lätta på blåsan, men inte är i närheten av en toalett: fantisera om relationer, det gör hjärnan upptagen och distraherar din nöd.

4. Nästa gång du tar en spruta, hosta till när nålen går in i huden. Hosta höjer trycket i ryggmärgskanalen, vilket begränsar smärtupplevelsen som försöker ta sig till hjärnan.

5. Rensa en täppt näsa eller lindra tryck i bihålorna genom att trycka tungan mot gommen och sedan trycka ett finger mellan dina ögonbryn. Upprepa flera gånger under 20 sekunder: det får plogbenet att gunga lite, vilket löser överbelastningen i näsan och rensar upp den.

6. Om du ätit en stor måltid och känner dig väldigt mätt du ska gå och sova, ligg på vänster sida. Det hindrar dig från att drabbas av sura uppstötningar, då det håller magen lägre än matstrupen, vilket hjälper till att hålla magsyra från att glida upp i halsen.

7. Du kan stoppa en tandvärk genom att gnugga is på baksidan av din hand, på ”simhud”-området mellan tummen och pekfingret. Nervbanorna där stimulerar en del av hjärnan som blockerar smärtsignaler från munnen.

8. Stoppa en näsblödning genom att lägga lite bomull på ditt övre tandkött precis bakom den lilla bucklan under näsan och trycka hårt mot den. Merparten av blödningen kommer från broskväggen som delar näsan, så att trycka där hjälper till att få stopp på blödningen.

9. Nervös? Bromsa ned din puls ner genom att blåsa på tummen. Vagusnerven styr din puls och du kan lugna den genom att andas långsamt.

10. Har du ett behov att andas under vattnet en stund? Istället för att ta ett stort andetag, hyperventilera innan du går ned, genom att ta en massa korta andetag. Det kommer att lura din hjärna att tro att den har mer syre än den har, och du köper dig 10 extra sekunder.

Källa: https://mammamaries.wordpress.com/

11. Du kan förhindra ”Brain Freeze” genom att trycka tungan platt mot gommen, så den täcker så stor yta som möjligt. Brain Freeze sker eftersom att nerverna i gommen blir extremt kall, så din hjärna tror att hela kroppen är kall. Den kompenserar genom överhettning, som i sin tur orsakar att huvudet gör ont. Genom att värma upp gommen, kyler du din hjärna och mår bättre.

12. Om din hand somnar, vagga ditt huvud från sida till sida. Det gör så att din hand eller arm väcks på mindre än en minut. Handen somnar på grund av att nerverna i nacken komprimeras, så att lösa upp musklerna i halsen är botemedlet. Om foten somnar, så styrs det av nerver lägre ned på kroppen, så du måste stå upp och gå omkring.

13. Slutligen: detta en egentligen helt värdelöst, men ett trevlig trick. Låt någon hålla ut armen åt sidan, rakt, handflatan nedåt. Tryck ner hennes handled med två fingrar. Hon håller emot, och hennes arm ska stanna i horisontellt läge. Låt sedan personen sätta sin fot på en yta som är en ca 2,5 cm från marken, t.ex en bunt tidningar, och gör tricket igen. Eftersom hennes ryggrads-läge omkullkastats, kommer hennes arm att falla direkt ned mot hennes kropps-sida, oavsett hur mycket hon försöker stå emot.

14. Fått hicka? Tryck tummen och pekfingret över dina ögonbryn tills hickan är över – vanligtvis inom en kort stund.

2 kommentarer

  1. Petter

    Nr 10 kör jag när jag simmar och ska ta mig en längd under vattnet.

    Nr 13 tror jag inte funkar på oss med simmaraxlar.

    Nr 6 tror jag inte är så bra då det innebär att en matfylld mage tynger ner hjärtat.

    Men tack för alla tips!

  2. Erik

    Hej!

    Jag har fått lära mig att det är direkt livsfarligt att hyperventilera innan du dyker eftersom du kan få en blackout under vattnet utan förvarning. Läs gärna mer på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperventilation#Hyperventilation_i_olika_situationer

    http://en.wikipedia.org/wiki/Shallow_water_blackout

    Lär barna att det är farligt att hyperventilera!

    Redigera gärna min kommentar innan du eventuellt låter den stå kvar i din blogg eller fråga en kunnig dykare hur man bör göra för att dyka längre tider. Fridykare använder väl olika typer av yoga för att förstärka dykreflexen och sänka onödig syreförbrukning i kroppen?

    Känner du till Elaine Morgan och hypotesen om den akvatiska apan och vilka kroppsliga anpassningar vi människor har för att kunna söka mat både under vatten och på land? Jag läste nyss att anledningen till att vi får vita russinfingrar när vi badar ”för länge” är att det ger oss bättre fingertoppskänsla under vatten och ökad greppförmåga.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenapahypotesen

    http://en.wikipedia.org/wiki/Elaine_Morgan_(writer)#Aquatic_ape_hypothesis

    http://en.wikipedia.org/wiki/Moken

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ama_(diving)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Free-diving

    Hälsn. Erik

Lämna ett svar till Petter Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.