Längre och tyngre lastbilar inte självklart bättre för miljön.

I Centerns nya miljöprogramsförslag som vi förväntas ta beslut om på partistämman i slutet av September, kommer återigen ett förslag på längre och tyngre lastbilar. Detta som en metod att sänka miljöutsläppen.

Och visst, tanken är god och ser man på den enskilda transporten kan det kanske stämma.-Kanske!!-

Men jag tror inte det om man ser på helheten.

Först och främst så börjar man i fel ände. Man kan aldrig skörda innan man har sått och sett grödan växa upp. Vi måste se till att vägarna håller för den ökade belastningen det innebär med tyngre fordon.

Nu hör jag direkt alla förståndiga som opponerar sig, -Dom har ju fler axlar som fördelar vikten-  Jo det har dom, men det är fortfarande en större vikt som ska färdas fram. Och fler däck nöter också mer på vägbanan, oavsett vikt.

Men vägarna vi har, framförallt inlandsvägarna i åtminstone hela Norrland. Och jag skulle tro även i resten av riket, är under all kritik. Jag tror att vi miljömässigt skulle tjäna enormt mycket på att rusta upp dessa så att vi slapp en massa inbromsningar och därpå följande accelerationer. För att inte tala om segdragningar på låga växlar och höga varv.

När dom är upprustade och förstärkta, då kan vi börja diskutera tyngre lastbilar.

Sen tror jag inte att man har tänkt tanken att med större lastkapacitet och därav följande billigare transporter på landsväg, så kommer det att försvinna kunder från järnvägen. Vilket kommer att innebära att det kommer att behövas ännu fler lastbilar, med ännu mera utsläpp som följd istället för mindre som var meningen från början.

Och att tro att timmertransporter från skog skulle kunna genomföras med dessa bilar, ja det ska jag inte ens börja att gå in på. Kom och se våra skogsvägar och snoplaner först!!

Som sagt längre och tyngre lastbilar kan säkert vara bra, men börja i rätt ände innan de införs!!

En kommentar

  1. Ulf Eriksson

    Hej Ronny,
    Du skriver att ”vi måste se till att vägarna håller för den ökade belastningen det innebär med tyngre fordon”. Jag tänker också på alla de broar som dessa tyngre och längre lastbilar ska passera. De flesta av dessa är inte byggda för dessa tyngder. Tanken är god men inte genomtänkt.

    Jag var nyligen på ett informationsmöte som Region Västerbotten hade kallat till om den internationella transportplanen för perioden 2014-2025. Trafikverket redovisade där vilka satsningar som där finns upptagna. Jag konstaterar att det är de stora huvudstråken som nämns inom området vägar. Man talar väldigt lite om det ”finmaskiga” vägnätet dit skogsbilvägar, enskilda vägar och många allmänna vägar hör. Hur har man tänkt sig att skogsbruket, de gröna näringarna och människorna ska kunna verka och bo om inte dessa vägar och broar rustas upp.
    Delar din uppfattning om att ”börja i rätt ända” därefter kan vi argumentera för längre och tyngre fordon.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.