En trave till och 2 chaufförer mindre.

Jag vet att Jag tjatar, Jag vet att vissa ser Mig som bakåtsträvare och pessimist och Jag vet att vissa verkligen tror på att allting blir bättre om vi bara får större och tyngre lastbilar på våra vägar. MEN…det tror inte Jag, inte allting i alla fall.

De som tror på saken säger att 2 tyngre bilar gör samma jobb som 3 konventionella timmerbilar, och det är sant, men är det bättre?

Det blir mindre utsläpp per fraktad M3 efter våra vägar och det är ju positivt. Men vad ingen tänkt på är att om ett åkeri med, låt säga 6lastbilar skaffar 2 större ekipage så får man minska flottan med 1 bil. Det i sin tur innebär att 2 chaufförer tvingas att gå. Och det kanske blir positivt för åkaren i och för sig, Han behöver ju inte betala lönen för de 2, men nationalekonomiskt kommer det att bli en hel del chaufförer som kommer att få gå på bidrag.

Sedan återstår samma problem som Jag påpekat förut, våra vägar håller inte ens för våra 60 tons ekipage i dag, kommer de att hålla bättre för 70 eller 90 tonsekipage?? Tror inte det, oavsett hur många hjulpar extra de sätter dit.

Om man däremot satsar en enorm massa miljarder på att förstärka våra vägar ute i glesbygden, för det är faktiskt här malmen och skogen finns, och inte i städerna, DÅ om man gör den satsningen tror Jag att det kan bli ett lyft med större ekipage.

Men börja i rätt ände och ordna så att de bilar som finns idag kan ta sig fram även på våren efter våra vägar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.