Kilometerskatt-en ödesfråga för landsbygden och skogsbruket!!
Om oppositionen får igenom sina förslag på en kilometerskatt på tunga transporter så kommer detta med all sannolikhet att ödelägga inlandet och glesbygden. Varor, både till och ifrån inlandet kommer att bli så dyra att folk kommer att få svårt att motivera sig att stanna kvar och leva där.
Vi har inte järnvägar och lokaltrafik som kan ersätta resor till och från jobbet, vi har inga hamnar som kan transportera gods och varor från våra inlandsindustrier ut till kund, Vi är beroende av lastbilar som fraktar allt till och ifrån kunder och större distributionscentra vid kusten.
Vi är beroende av lastbilar som flyttar skogsmaskinerna till och ifrån avverkningarna, lastbilar som kommer med plantor som ska ersätta de träd som fällts. Lastbilar som fraktar ut det virke som avverkas och som senare ska bli till kartonger till Ikea, brädor till den nya bastun och papper att torka sig i röven med.
Men det sista tycker jag man kan göra med förslaget till Kilometerskatt istället.
Jag undrar vad man ska göra med den drivmedelsskatt som ersatte den tidigare kilometerskatten, för man tänker väl inte ha kvar den och samtidigt införa en skatt till??
Senaste kommentarerna