Järnvägsunderhåll


Underhållet av landets vägar och järnvägar har länge varit grovt eftersatt. Det har länge varit mer attraktivt bland minstrar att ta första spadtaget på nån ny stump, än att lasga gamla skavanker.

En DN-artikel 10/9 blev särskilt uppmärksammad då den hävdade att regeringen 2011 sänker anslagen för drift och underhåll av järnvägen. Uppgiften visade sig dock vara felaktig. Alliansen ökar istället anslaget från 38 till 64 miljarder jämfört med S förslag för sin planperiod.

När regeringen tillträdde 2006 låg nivån på drift- och underhåll på bansidan på 3,8 miljarder kronor. Den preliminära nivån för 2011 är 5,1 miljarder, alltså 34 procent högre, vilket är i nivå med riksdagens beslut om ramar för planeringsperioden 2010-2021.

Till detta ska också läggas intäkter från banavgifter som uppgår till ca 500-600 miljoner kronor. Dessa ska användas till nytt signalsystem, förstärkt kraftförsörjning och elektrifiering av spår till hamnar och blir alltså en del som påverkar driften och underhållet av järnväg.

DN:s felaktiga påstående berodde på att journalisten inte insett att det under krisåren 2009-2010 gjordes särskilda reformer (bland annat av arbetsmarknadsskäl) och därför hamnade beloppen högre än vad planbeslutet anger.

Totalt sätt ökar Alliansregeringen anslagen till drift och underhåll av järnvägen från socialdemokraternas planperiod 2004-2015 från 38 miljarder till alliansregeringens planperiod 2010-2021 på 64 miljarder.

Etiketter: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.