Etanolen het igen
Häromdagen skrev Dagens Industri att ”etanolen är het igen” och sammanfattade aktuella initiativ från regeringen och framför allt från energiminister Anna-Karin Hatt (c). Bakgrunden är förstås att Alliansregeringen utlovat en fossiloberonde fordonspark 2030. För att klara detta krävs en rad nya initiativ.
För några år sedan utgjorde etanolbilar 75% av alla nya miljöklassade bilar. Nu är den siffran nere under 10%. Omsvängningen har flera förklaringar. Men sammantaget har det gått åt fel håll i förhållande till 2030-målet. Därför föreslår Hatt att etanolinblandningen fördubblas samtidigt som nya regler införs ifråga om miljöbilsdefinition.
Den tidigare definitionen gynnade småbilar, speciellt små dieselbilar. Det nya är nu att etanol- och gasbilar får en extra ”rabatt” att släppa ut koldioxid och att de klassas som miljöbilar även om de har en högre utsläppsnivå. Samtidigt måste givetvis etanolen framställas på ett ekologiskt hållbart sätt. Och Sverige har faktiskt de senaste åren byggt ut etanol-mackar på ett imponerande sätt. Så det finns en infrastruktur att nyttja.
Någon ropar ilsket om svek och pekar på att el-bilar är det enda rätta. Och el-bilar är givetvis en framtidsversion. Men ska vi klara 2030-målet måste vi ta tillvara alla möjligheter.
För de allra flesta är det ingen överraskning att etanolen nu återkommer som starkt prioriterat. Oljetillgångarna är allt mer begränsade och klimatförändringarna allt mer överhängande. Därför är det viktigt att regeringen nysatsar på förnyelsebara drivmedel.
Senaste kommentarerna