Staden mellan broarna blir ett lyft för Umeå!

Insändare i dagens VK.

Staden mellan broarna blir ett lyft för Umeå!

Umeå kommun och Balticgruppen har beslutat att bilda ett gemensamt bolag för att kunna utveckla kvarteret Heimdal och Staden mellan broarna. Efter 20 år av långbänkar och misslyckanden, har vi äntligen kommit en bra bit på vägen för att utveckla området och ge staden ett nytt ansikte mot älven. Umeborna har länge frågat sig när det ska hända något i området. När ska politikerna samla sig till beslut? Den tiden är nu här. Vi har gått från prat och käbbel till konkret handling.

Ambitionen har varit att Staden mellan broarna och kvarteret Heimdal inom några år kommer att innehålla sådant som hotell, saluhall, butiker, restaurang, uteserveringar, kanske en Vinterträdgård, och inte minst – stora utrymmen för olika verksamheter kopplat till kultur. Ett Kulturens Hus kommer att byggas, och en viktig del i detta blir ett nytt Stadsbibliotek. En rad andra verksamheter skall inrymmas i huset, och sammantaget blir detta en av de största satsningarna i Umeå på länge.

De flesta partierna står bakom denna inriktning. En debatt har nu blossat upp där många på insändarsidorna vill behålla stadsbiblioteket på nuvarande plats. Att flytta biblioteket ca 300 meter inom centrumfyrkanten ses tydligen som en katastrof, och man befarar att umeborna kommer sluta besöka biblioteket om Kulturens Hus förverkligas. Att ge stadsbiblioteket nya, moderna och större lokaler i centrum skulle alltså vara dödsstöten för biblioteksverksamheten. Tillåt mig tvivla.

Från moderaterna är vi positiva till planerna på Staden mellan broarna, och däri ingår ett nytt Kulturens Hus som bl.a. kommer att innehålla det nya Stadsbiblioteket. Detta sade vi också i valrörelsen. Vi är övertygade om att de satsningar som kommunen gör tillsammans med Balticgruppen kommer att bli ett lyft för hela vår region. Ett kulturhus i kvarteret Heimdal knyter ihop Umeås kommersiella centrum med det kulturstråk vi håller på att förverkliga utmed älven. Placeringen är ju i hjärtat av vår stad med närhet till det mesta.

Nu räcker det med långbänkar. Låt oss istället tillsammans göra något positivt av Staden mellan broarna, istället för att bara av princip säga nej till alla försök att utveckla staden. All förändring är faktiskt inte av ondo. De gemensamma ambitionerna mellan Umeå kommun och Balticgruppen i kvarteret Heimdal är ett viktigt bidrag till fortsatt tillväxt och utveckling.

Anders Ågren
Kommunalråd (M)
Umeå

Etiketter: , , ,

22 kommentarer

  1. Carsten

    Kan inte du reda ut argumenten FÖR att flytta biblioteket? Som kulturskribenten i VK skriver så är det fortfarande ingen som lagt korten på bordet varför detta är så viktigt.

  2. Erik

    Herrejöses vilken oärlig argumentation.

    ”[…]skulle alltså vara dödsstöten för biblioteksverksamheten.”

    Maken till överdrift. Ingen har väl sagt att det skulle vara dödsstöten (vilket antyder att biblioteket inte skulle klara sig). Vi ser inget gott skäl att flytta det eftersom det enda argumentet ni kommer med om ni väl svarar är utvecklingsmantran (”bra för umeå”, ”utveckling istället för stagnation” osv). De flesta kritiker har varit oerhört tydliga. Om ni ska flytta biblioteket så bör det föregås av en öppen debatt, man bör ha utrett lägets betydelse för olika grupper, biblioteksbesökarnas åsikter osv. Dessutom bör man rimligen kunna komma med en budget. Vi vet ju att hyra går upp markant. Hur ska det finansieras? Det är helt otroligt hur många gånger ni misslyckas svara på detta. Ska kulturbudgeten ökas? Blir budget för personal och verksamhet (bokinköp, programverksamhet osv) mindre? Om inte – var kommer pengarna ifrån? Andra kommunala verksamheter, nedskärningar i bidrag till kulturföreningar?

    ”All förändring är faktiskt inte av ondo.”

    Nä. Vem har sagt det? Här kommer skenargumentationen igen i antydningen att det är någons åsikt. Det är fuldebatt på hög nivå. Det byggs oerhört mycket i Umeå. Det vet både du och jag. Ser du stora proteströrelser mot de flesta byggen? Knappast. Det är oärligt mot den demokratiska dialogen att avfärda ett folkligt motstånd som att det vore något slags bakåtsträvande reflexbeteende. Vi har ju lagt fram 100 argument för exakt varför avståndet spelar roll. Vi har krävt att riktigt stora politiska beslut ska föregås och genomsyras av transparens, tydlighet. Vi har krävts en redovisning av budgeteringen för ett av Umeås största stadsomvandlingsprojekt. Men ni politiker är helt oförmögna att bemöta allt detta. Varför anser ni att vi inte har rätt till det? Kom in i matchen Ågren. Svara på kritiken istället för att argumentera med retoriska värdeord utan empiri.

  3. viggo

    Det gamla vanliga niäremotvårfantastiskaidédärförärniemotallutveckling-tjafset. Berätta nu vilka verksamheter som får stryka på foten när det hela ska finansieras. Varför inte bara bygga det där köpcentrummet nere vid älven och låta butikshyrorna finansiera bygget? Om det nu är så viktigt att bygga nere vid älven? Så kan biblioteksbudgeten gå till böcker och andra biblioteksrelaterade utgifter, samt en utbyggnad av befintliga lokaler om biblioteksverksamheten anser sig behöva mer utrymme.

  4. Jonas Forsberg

    Jag vill också veta vad konkret som kommer bli bättre när biblioteket, hittills har alla som propagerat för bara målat upp fluffiga bilder av ett fantastiskt kulturkvarter men inte pekat på några konkreta förbättringar. Det skulle vara så skönt om nån politker klev ner från sitt rosa moln och pratade med folk på¨marken istället, vi kan inte komma upp på era moln eftersom vi inte vet vad ni tagit för att komma dit.

  5. Jörgen W

    Men herregud! Att ”Staden mellan broarna” har tagit (för) lång tid betyder ju inte att man ska hetsa igenom vad som helst, utan att tänka på konsekvenserna.

    ”Att ge stadsbiblioteket nya, moderna och större lokaler i centrum” är kanske inte dödsstöten för biblioteket, men till skillnad från att ge biblioteket nya, moderna och större lokaler på SAMMA centrala(re) plats som det ligger på just nu så är en försämring i princip garanterad…

    Det finns inga argument för en biblioteksflytt som inte funkar utmärkt även som argument för att renovera det nuvarande biblioteket!

  6. John

    ”… närhet till det mesta.” utom till kollektivtrafiken, en väldigt viktig detalj med bibliotekets nuvarande läge som inte får kompromissas för något skrytbygge. Avgå!

  7. Per Hansson

    Vi inom centerpartiet vill liksom hela Alliansen verkligen att Kulturhuset ska byggas, men INTE att nuvarande Stadsbibliotek ska flyttas dit. Att det nya huset ändå kan inrymma ”biblioteksverksamhet” råder det inga tvivel om.

    Jag har ordnat en liten omröstning på min blogg, som visar att eftersom vi i centern är MOT en flytt av biblioteket är vi ju samtidigt FÖR andra verksamheter kan ges utrymme.

    Tag chansen och rösta om vad Du vill ha i Kulturhuset! Klicka på mitt namn (ovan) eller saxa in denna länk:

    http://blogg.vk.se/civilkurage/2011/03/22/

    mvh
    Per Hansson (c)

  8. Miriam

    Håller helt med Jörgen W och Erik i denna fråga. Ni har fortfarande inte kommit med ett vettigt argument varför det bör flyttas. Jag är inte emot utveckling av området och är väldigt glad att älven faktiskt kommer att utnyttjas. MEN nu handlar diskussionen om biblioteket. Så frågorna är: Varför ska bibblan ingå? Varför får vi inte se mer transparens? Vad är budgeten? Hur ska det finansieras? Varför kan vi aldrig få svar på våra frågor? Varför anser ni att ”staden mellan broarna har tagit för lång tid och ni är emot förändring” är svar på våra frågor?

  9. Anton Å

    Som vanligt så är det bara flumargument av typen ”det är väl bra att det sker utveckling” som ni använder. Kanske finns det inget annat att komma med?
    Nej balticgruppen & co är de enda som tjänar på en flytt…

  10. David S

    Uppskattar att du skrev en insändare.
    Men jag tycker inte du ger några konkreta argument till varför biblioteket behöver flytta. Vilka behov är det som tillfredsställs i de nya lokalerna som inte kan göras i de lokaler som nu finns (där viss utbyggnad är möjlig)? Bibliotekarierna själva har pekat på behovet av hög slinka-in-faktor. Är det inte självklart att denna nu kommer minska?

    All utveckling är inte av ondo, jag håller med. Men vem gör inte det? Kan du peka ut någon i denna debatt som hävdat det?

    Sedan undrar jag hur ni egentligen tänkt med ekonomin. Är det någon av er politiker som tittat på det? Ni är märkvärdigt tysta om det tycker jag. Varmhyran för nuvarande lokaler är ca 1400 kr/m2 vilket blir cirka 10 miljoner i hyra per år. I det nya huset kommer den beräknade varmhyran vara 2500 kr/m2 och lägg därtill att biblioteket ska öka sin yta. Detta lär betyda att hyran för de nya lokalerna lär ligga på åtminstone 20 miljoner kronor. Bibliotekets nuvarande budget är 40-45 miljoner. En sådan hyreshöjning utan ökade tillskott av pengar lär påverka verksamheten drastiskt. Så kan du svara på om pengar kommer att tillskjutas biblioteket och var de pengarna då kommer tas ifrån?

    Och nej, om det blir en flytt kommer det inte vara dödsstöten för biblioteket. Men det kommer vara en klar försämring för biblioteket. Vilket även ni politiker verkar förstå då ni har svårt att ge några argument för en flytt av stadsbiblioteket, utan hellre pratar om Staden mellan broarna och kallar de som ifrågasätter en flytt bakåtsträvare.

  11. Erik

    Är det inte lite ohövligt att inte svara på kommentarerna? Eller tycker du att vi bara är ett gäng rättshaverister allihop, inte värda att bemöta? Är vår kritik inte befogad så förklara gärna för oss varför.
    De flesta av oss har nog jobb, barn och annat och när vi faktiskt bemödar oss att sitta och försöka kommunicera med dig i sakliga, genomtänkta inlägg så kan du faktiskt bemöda dig att svara, tycker jag.

    Mvh / Erik Persson, Ålidhem

  12. Anders Ågren

    Svar till Erik (2011-03-26 09:56)
    Hej! Nej, det är inte in mening att vara ohövlig. Har dock bloggat i några år nu och jag har aldrig haft som ambition hinna med att besvara alla kommentarer. Däremot har jag haft som ambition att försöka skriva åtminstone ett blogginlägg per dag. Det är min målsättning, och sedan i mån av tid besvara kommentarer.

  13. Anders Ågren

    Svar till David S (2011-03-24 18:53)
    De exakta budgetkonskevenserna får vi återkomma till. Vi vet idag inte exakt vilka verksamheter som kommer att ligga i det nya kulturhuset (beslut om detta skall tas i juni)och vi vet heller inte hur entreprenadkostnaderna för bygget blir.

    Jag delar som sagt inte uppfatningen att en flytt innebär en försämring för biblioteksverksamhete. Man kommer att få större och modernare lokaler, och det kommer bli samlokalsering med andra kulturverksamheter.

    Detta kombinerat med sådant som en ny saluhall, butiker, resaturang, uteservering, café etc gör att det här kvarteret kommer bli ett av de absolut hetaste kvarteren i centrum. ”Slinka-in faktorn” kommer att vara hög.

  14. Anders Ågren

    Svar till Anton Å (2011-03-24 00:53)
    Flumargument? Nya och större lokaler för biblioteket, i vad som kommer att bli Umeås kanske intressantaste kvarter?

  15. Anders Ågren

    Svar till Miriam (2011-03-23 23:00)
    Tja, ett väsentligt argument är ju att det blir bättre förutsättningar för att utveckla bibliotekets verksamhet i större och bättre lokaler.

  16. Anders Ågren

    Svar till Dennis (2011-03-23 18:15)
    Vi gör bedömningen att denna satsning kommer att vara mycket värdefull för Umeå. Vi ser det inte heller som slösaktigt att satsa pengar på biblioteksverksamhet.

  17. Anders Ågren

    Svar till John (2011-03-23 15:29)
    Avgå? Vi moderater gick ju till val på att förverkliga planerna för Staden mellan brorna, inklusive kulturhus som skulle kunna inrymma just stadsbiblioteket. Vi gör det vi blivit valda för. I besluten om kvarteret Heimdal ligger också en översyn för att dra busslinjer i anslutning till kvarteret – sen kan man alltid diskutera om några 100 meter är långt avstånd till kollektivtrafiken…. Avståndet från ex nuvarande Turistbyrån med busshållplatsen där till det nya kulturhuset är inte heller särskilt långt, eller hur?

  18. Anders Ågren

    Svar till Carsten (2011-03-23 08:13)
    Dels blir det bättre förutsättningar att kunna utveckla den framtida biblioteksverksamheten genom bättre och större lokaler, dels ger det oss en möjlighet att förverkliga planerna för Staden mellan broarna. Avsikten är att stadsbiblioteket ska utgöra kärnan i det nya kulturhuset. Vi slår alltså två flugor i en smäll genom detta. Skulle man välja att låta biblioteket vara kvar i nuvarande lokaler, så blir det sämre utvecklinsgmöjligheter för biblioteket i framtiden samtidigt som man stoppar möjligheten att förverkliga Staden mellan broarna. Så det är bara att välja vilken väg man tycker är bäst.

  19. Anders Ågren

    Svar till Erik (2011-03-23 10:42)
    Tråkigt att du anklagar mig för att vara oärlig. Det går inte idag att säga hur mycket detta kommer att kosta i driftsmedel, men det bör vi om några månader kunna ge mer exakta besked om. Det beror på vilka kommunala verksamheter som flyttas dit (de kostar ju även idag) och sedan beror det hur höga entreprenadkostnaderna för byggnationerna blir. För att nämna några faktorer. Det blir en senare fråga i det sedvanliga budgetarbetet, om hur mycket mer det kommer att kosta jämfört med idag.

  20. Erik

    Tackar för svaren!
    Men jag blir fortfarande förbryllad.
    Bör man inte ha gjort i alla fall en budgetkalkyl inför ett gigantiskt stadsomvandlingsprojekt inkl flytt av flera stora verksamheter? Det låter märkligt och oansvarigt i mina öron. Jag accepterar att ingen slutgiltig budget finns men man kan ju inte dra igång projekt (en biblioteksflytt) med en uppenbar hyreshöjning på så stora belopp utan att ha diskuterat hur det ska bekostas. Tänk om jag skulle flytta från min lägenhet på Ålidhem med cirka 5000 i hyra till en lägenhet med 15.000 i hyra helt plötsligt utan att ha tänkt hur jag ska betala det? Låter inte det helt orimligt även för dig? Är det inte självklart att pengarna måste komma någonstans ifrån (större intäkter, omfördelning av nuvarande intäkter osv). Bör jag inte ha någon slags kalkyl i alla fall innan jag tar ett sådant beslut?

    Det intressanta sedan är ju att man faktiskt gjort en utredning (”Det ska vara så stort…”) som säger exakt vad både besökare och bibliotekarier prioriterar. Något som talar strängt emot denna ”satsning”. I Alliansens valmanifest står det att ”stadsplaneringen ska utgå från medborgarnas behov”. Hur går det ihop med detta? Vi har ju en opinionsundersökning redan från maj 2010 som säger att fler är emot än för (gjord av VK) som du tidigare sagt dig inte vetat om. Men vi har även ovanstående utredning som pekar i samma riktning. För min del kan man bygga ett Kulturmötenas Hus men man ska kunna vara ärlig med intentionerna, man ska kunna bevisa att det är förankrat bland medborgarna, man ska kunna visa hur man tänkt bekosta det. Ni bör ju i alla fall kunna ge oss t ex ungefärliga budgetkalkyler för biblioteksflytten.

    ..och det här med Saluhallen som helt plötsligt kastats in i bilden. Vad kommer det ifrån? Är det beslutat?

    Jag vill kvarhålla att jag tycker att dina (och ”era”) argument är både diffusa och otillräckliga. Du målar upp en bild av förhoppningar, precis som Wennström, men saknar empirisk fakta som understödjer dig

Lämna ett svar till Erik Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.