Helt oacceptabel tågsituation i norr

I dagens VK kommenterar jag beskedet att Botniatåg ställer in tågtrafiken mellan Luleå och Umeå under hela januari. Tydligen är det osäkert om trafiken kan återupptas ens under februari. Verkar även finnas oklarheter om man lyckas få fram ersättningsbussar.

Det är naturligtvis helt oacceptabelt. Tågen har ju uppenbarligen inte testats tillräckligt i vinterdrift innan de har tagits i bruk. Givetivs får man vara beredd att acceptera vissa inkörningsproblem, men det här har ju flippat ut fullständigt.

Nu måste de ansvariga snarast möjligt få ordning på trafiken igen, och sedan vidta de åtgärder som krävs för att det inte upprepas nästa vinter igen. Förtroendet för järnvägen som färdsätt har fått sig en allvarlig törn, pga den här bedrövelsen. Vi måste få svar från tillverkarna av tågen vad som brustit, och likaså om man ställt de krav som kan förväntas när upphandlingen av tågen gjordes.

Inte en vinter till med den här soppan!

Etiketter: , , , , , , ,

6 kommentarer

  1. ceko

    Du kan ju börja med att granska vad Din höger-kollega Edward R som sitter i trafikutskottet har åstadkommit om tågtrafiken i Sverige. Men för högern är ju sänkta skatter det viktigaste. Och då är det inte underligt att det har blivit så här.

  2. Daniel

    Det är roligt att se hur du vrider dina händer och gråter lite krokodiltårar över situationen, när det är du och övriga borgare som är direkt såväl som indirekt ansvariga för detta samhällsproblem. Ni predikar ut att vinst är bättre än ansvar, och därför köper bolag in det absolut billigaste, sämsta och mest otestade som finns för att maximera vinsten för sina grundare och chefer. Resultatet blir som förväntat uselt.

  3. Anders P

    Det tråkiga är att problemen var kända redan förra vintern. Då kan man undra varför leveransen fullföljdes utan att felen åtgärdats.
    Anders P

  4. J

    Staten äger rälsen, ett andra företag tågen, ett tredje säljer biljetter, ett fjärde anställer personalen (bemanningsföretag), ett femte sköter cafet på tåget, ett sjätte (!) servar tågen när de går sönder. Inte konstigt att ansvarsfrågan blir svår att hantera…

  5. lf

    Håller fullständigt med dig.Ett fullständigt fjasko.
    Vad har vi för upphandlare?
    Nu då man äntligen börjat inse att tågtrafik är säkert och miljövänligt sätt,och så går tågen inte i nollgradigt före och ingen snö.
    Det finns bara ett ord och det är skandal.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.