Socialrådgivning på nätet

I gårdagens VK hade vi Alliansgruppledare nedanstående debattartikel publicerad. Läggs som vanligt upp här på bloggen. Förövrigt kul när vi får bifall till en motion. Det är ju annars inte så vanligt förekommande.

 

Inför socialrådgivning på nätet

För många människor känns det skrämmande att ta steget att besöka eller ringa socialtjänstens kontor. På Kristdemokraternas initiativ har Alliansen i Umeå därför lämnat in en motion om att kommunen ska erbjuda socialrådgivning på nätet via sin hemsida. Dit ska invånare kunna vända sig med frågor och funderingar som berör socialtjänstens arbete. På det här sättet vill vi göra socialrådgivning mer tillgänglig och avdramatiserad.

Malmö stad vill påbörja ett samarbete med andra kommuner kring sin socialrådgivning på nätet. E-tjänsten heter ”Soctanter på nätet” och riktar sig i dag till alla Malmöbor. På webbplatsen kan invånarna ställa frågor och delta i diskussioner som handlar om missbruk, mobbning, hemtjänst och andra ämnen som berör socialtjänstens arbete.

Genom att stå för merkostnaderna kan de kommuner som väljer att delta erbjuda e-tjänsten via sin egen hemsida. Alliansen i Umeå anser att Umeå kommun måste ta till vara på den här fantastiska möjligheten. Då får vi ta del av den organisation och all den kunskap som har växt fram kring socialrådgivningsfunktionen sedan starten 2007.

Det går att ställa sina frågor när som helst under dygnet. Socionomer, med särskild kompetens att ge råd i sociala frågor via internet, besvarar dem så snabbt som möjligt – oftast inom ett dygn. Personalen ser naturligtvis till att alla inlägg är avidentifierade innan de publiceras på webbplatsen.

Självklart är inte tanken att funktionen ska ersätta befintliga arbetsmetoder. I stället ska den fungera som ett komplement som gör socialrådgivning mer tillgänglig för invånarna.

Alliansens motion har bifallits av en enig socialnämnd och behandlas snart av kommunfullmäktige. Ett bifall av motionen innebär stora vinster för invånarna i Umeå. Socialrådgivning på nätet gör det möjligt att på ett enkelt och anonymt sätt få svar på sina frågor. Det leder till en avdramatisering som gör att fler vågar söka rådgivning och stöd. Då ökar chanserna att påbörja arbetet med sociala problem i ett tidigare skede.

 

Veronica Kerr, gruppledare för Kristdemokraterna

Anders Ågren, kommunalråd Moderaterna

Peder Westerberg, gruppledare för Folkpartiet

Mattias Larsson, gruppledare för Centerpartiet

 

3 kommentarer

  1. Kalle

    Kasta förslaget i papperskorgen.Bara ett nytt sätt att spara pengar för kommunen.Som det ser ut idag är det oerhört svårt att komma in i systemet för att få den rätta hjälpen.Med detta förslaget blir det ännu svårare för den hjälpsökande att få erforderligt bistånd.
    Dessutom kan du som hjälpsökande ej överklaga den rådgivning du får då rådgivning ej är myndighetsbeslut.

  2. kalle

    Hej igen,
    Glömde en sak. Råd ska man akta sig för att ge inom socialtjänsten då ett litet ” råd” kan bli helt fel beroende av olika omständigheter i ärendet som inte kommer fram.Trots allt blir det social utredning som görs och då måste man vara noga. Tänk bara så många felkällor som kan ligga i frågan om ansökan om ekonomiskt bistånd. Tänker inte gå igenom det här utan det får ni ta reda på själva.
    Jag tror efter mina 30 år inom socialtjänsten att jag vet vad jag talar om
    Mvh

Lämna ett svar till kalle Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.