Stärk infrastrukturen i Sverige!

Det svenska vägnätet är en viktig del av landets infrastruktur. 9 av 10 transporter sker idag på väg. Välfungerande vägar är avgörande för svensk konkurrenskraft och en god tillgänglighet i hela landet. Öka resurserna till det svenska vägnätet!

Detta var fokus för mitt första inlägg igår från talarstolen på Moderaternas arbetsstämma – det blev också riktigt bra beslut i detta avseende på stämman igår. TV4 sände också om detta vid nyhetssändningarna, där både inlägg från talarstolen av vår riksdagsledamot Edward Riedl och undertecknad redovisades. Bra genomslag för Västerbottensbänken.

Utan bilen stannar Sverige.

3 kommentarer

  1. Brorson

    Utan bilen stannar Sverige?? Tja. Det är väl inte alldeles sant. Men lika sant är att utan kärnkraft stannar tågen på våga elektrifierade järnvägar.

    Järnvägsmuseum har dock några gamla ellok som kan köras på vindkraftel. Det är visserligen sant att när de loken byggdes fanns varken kärnkraft eller vindkraft. Men de klarar ändå stora spänningsfall i den tillförda elenergin. Det var de ellok, som kom efter ångloken, och faktiskt hade motsvarande egenskaper. Vid sänkning av ångtrycket (jämför med spänningsfall) sjönk hastigheten, men tågen stannade sällan helt.

    Under 1980-talet hade vi många spänningsfall på Norra stambanan, särskilt när två eller flera godståg startade samtidigt efter tågmöten, på samma inmatningssträcka för elen. Detta berodde på för få inmatningspunkter för elen sedan elektrifieringen under 1940-talet, i förhållande till de alltfler godstågen och de ökande tågvikterna under 1980-talet. Detta samtidigt med att de äldre elloken ersattes med de nya, i och för sig energisnåla, elloken, som dock krävde el med en kontinuerligt hög spänning. Lätt att förstå för den tågintresserade med kunskaper i elektrifieringslära. Miljöpartister är tågentusiaster, men inte ett dugg tågintresserade och saknar därför nödvändiga kunskaper för att ens diskutera järnvägstekniska frågor.

    Beslutet att bygga Botniabanan bygger på rena lögner om stambanan och entusiasterna försökte t.o.m. stoppa genomförandet av ett redan taget beslut inom SJ att bygga en ny matarledning parallellt med stambanan hela vägen mellan Boden och Mjölby. Snacket om ”kapacitetstak” och ”trångt på spåren” var alltså en ren lögn, Men den gick hem hos vissa sossar i Umeå – och hos långtradaråkerierna, som var först med att lansera argumentet för ökad lastbilstrafik ”Utan lastbilen stannar Sverige”.

    I tron att det därigenom skulle regna ner pengar från himlen till nya järnvägar drev Umeå miljögrupp tillsammans med miljöpartistiska riksdagsledamöter kampanjer MOT de befintliga järnvägarna, vilket alltså utnyttjades av tågbolagens konkurrenter , biltrafiken och flyget. Med följd att flera befintliga järnvägar dränerades på pengar till både underhåll och standardhöjande reinvesteringar, vars konsekvenser ledde till ytterligare satsningar på vägtrafik och flyg, samtidigt som järnvägsanslagen slösades bort på olika politiskt framdrivna idiotprojekt, såsom Hallandsås tunneln och blindtarmen Botniabanan. Som inte kan konkurrera med flyget och inte behövs för godstrafiken efter kapacitetsförstärkningen av stambanan.

    I samma ignoranta stil, som en rosenkindad dagispojke som just fått sin första tågbana i julklapp, kritiserar Nils Seye Larsen, MP i Umeå Ågren för att sprida myter och elbrist och låtsas förklara den verkliga orsaken till de höga elpriserna. Det senare ett typiskt utslag av nånannan-ismen (allting är någon annans fel), som verkar vara regeringspartiernas nya ideologi. Som om SMP-regeringen inte haft sju år på sig att rätta till de fel, som eventuellt begicks under alliansens regeringstid. Jag gillar absolut inte allting, som gjordes under alliansåren, definitivt inte avregleringen av elmarknaden. Som däremot verkar gillas av Bolund, som har uttalat att det är bra att stora industrier stoppar, när elpriset är för högt. Så reglerar marknaden sig själv, så att elen räcker, menar Bolund tvärtemot sin egen partikamrat i Umeå.

    Själv är jag helt oskyldig till de misstag som gjordes under alliansåren, eftersom jag inte röstade på alliansen, men det kommer jag att göra i nästa val. Eftersom S och Mp har förstört så oerhört mycket, så att vi helt enkelt måste ha ett maktskifte. För sanningen är att Ågren har förbaskat rätt både om elbristen och behovet att mer kärnkraft. Inte minst för tågens skull, om vi vill att järnvägen ska ta marknadsandelar från biltrafiken och flyget – inte bara skapa ett konstgjord behov av ökad långpendling inom en smal nisch, på avstån

  2. Brorson

    forts.
    Inte minst för tågens skull, om vi vill att järnvägen ska ta marknadsandelar från biltrafiken och flyget – inte bara skapa ett konstgjord behov av ökad långpendling inom en smal nisch, på avstånd som är för långa för bussen och för korta för flyget.

    Att bygga nya järnvägar för en så smal nisch är ekonomiskt kompletta vansinnet – så typiskt för MP:s fem i tolv- strategi, som säger att vi inte har tid med marknadsanalyser, lönsamhetskalkyler eller ens miljökonsekvensutredningar.
    .

  3. Ulf Parde

    Mycket av det jag sett på TV från Moderatstämman (inklusive många tal från bl a Ågren, Riedl o Björnsdotter) har varit bra.

Lämna ett svar till Brorson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.