Hushållen i Sverige drabbas av Socialdemokraternas misslyckade energipolitik

Regeringen vill inte ens kompensera hälften av landets alla hushåll för sin misslyckade energipolitik.

Vi moderater hoppades att Socialdemokraterna skulle säga ja till Moderaternas slopade elskatt och tillsammans med oss lätta hushållens elräkningar, och inte låta staten tjäna miljarder på elkrisen på bekostnad av medborgarna. Så blev det inte.

Idag meddelade energiministern att regeringen väljer bort Moderaternas generella elstöd till alla, för att i stället ge bidrag till några få.

Trots att varje enskilt hem drabbas av Socialdemokraternas misslyckade energipolitik, vill regeringen inte ens kompensera hälften av alla drabbade. Enbart 1,8 miljoner av Sverige alla 5 miljoner hushåll ska få hjälp. Det är helt enkelt inte rättvist.

Sverige förtjänar en regering som tar energiförsörjningen på allvar. Och som är redo att stötta alla landets hushåll som drabbas av den misslyckade energipolitiken, inte bara några få.

3 kommentarer

  1. Anna

    Jag tror de flesta förstår att Moderaternas förslag var betydligt mer rimligt och rättvist. Tror inte att särskilt många var nöjda med lösningen som presenterades från Sossarna. Det märkliga är också att hushåll som gjort investeringar för att minska energiförbrukningen straffas samt de som valt att binda avtal.

  2. Anna

    Jag tror de flesta förstår att Moderaternas förslag var betydligt mer rimligt och rättvist. Tror inte att särskilt många var nöjda med lösningen som presenterades från Sossarna. Det märkliga är också att hushåll som gjort investeringar för att minska energiförbrukningen straffas samt de som valt att binda avtal.

  3. Brorson

    Jag har skrivit ett antal gånger att Sverige behöver fjorton nya, stora reaktorer före 2060, med ungefär samma effekt som de kvarvarande sex reaktorerna (1.200 – 1.450 MW). Samt ett av mig opreciserat antal mindre flyttbara (på räls) reaktorer för i första hand järnvägsdriften. och i andra hand för korttidsreglering av det allmänna nätet. En otroligt smart idé, om jag får säga det själv.

    1893 elektrifierades den första järnvägen i Sverige. Det valda systemet (450 volt likström) ​kom inte att li framtidens melodi i Sverige.

    1906 elektrifierades järnvägen Stockholm C – Värtahamnen, som ligger strax öster om staden, med 16.000 volt 15 2/3 Hz enfas växelström.

    1910 byggdes två kraftledningar för 80.000 volt växelström från Olidans kraftverk i Trollhättan till Göteborg resp. Skara. Sverige var nu världsledande i överföring av elektrisk ström över långa avstånd.

    1914 elektrifierades järnvägen Kiruna – Narvik med samma system, som hade utprovats på Värtabanan. Strömmen. 80.000 volt växelström till tågen kom från särskilda turbiner i Porjus kraffverk och transformerades ner till 16.000 volt i de mäktiga transformatorhuse , som är sammanbyggda med stationshusen längs banan. För elektrifieringen av staden Kiruna och gruvan där, byggdes en separat överföringsledning för trefasström, som producerades i andra turbiner i kraftverket. Samtidigt påbörjades prov med batteridrift på banan Gällivare – Porjus, som inte ansågs lönsam att elektrifiera. Inget nytt under solen…

    1926 elektriferades Västra stambanan Stockholm – Göteborg. I stället för att bygga separata ledningar från kraftverken för tågdriften och samhällena. valde man att använda det allmänna nätet även för både tågdriften och samhällena. Trefasströmmen i det allmänna nätet omformades till enfasström i fem omformarstationer med stationära omformare( i princip en trefasmotor som driver en enfasgenerator) längs banan.

    1934 elektrifierades Södra stambanan och flera andra järnvägar i södra Sverige. I stället för stationära omformare byggdes mobila (rälsgående) omformare. som kan flyttas mellan omformarstationerna, där den stationära elektriiska utrustningen och anslutningen till det allmänna nätet finns. allt efter behovet.

    1943 var även Norra stambanan elektrifierad, och det var nu möjligt att åka eltåg hela vägen mellan Trelleborg och Narvik, vilket länge skulle förbli världens längsta sammanhängande elektrifierade järnväg.

    2022 framfördes (mig veterligt) det första förslaget att ersätta de mobila omformarna med små mobila reaktorer. som ska leverera ström till både tågdriften och det allmänna nätet – och det av mig på moderaten Ågrens blogg. MP och regeringen vill däremot elektrifiera landsvägarna med opålitlig vindkraftel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.