Sänk priserna på drivmedel!

Moderaterna har på förmiddagen hållit en presskoneferens i riksdagen, med förslag på att sänka drivmedelspriset.

Sverige har ett av de högsta dieselpriserna i världen och efter Rysslands invasion har oljepriset stigit till en nivå som vi inte har sett sedan 2014. Om inte politiken vidtar åtgärder nu kommer vi att se stora konsekvenser för svenska jobb och företag – inte minst inom jordbruket och transportsektorn. De skenande priserna drabbar även alla hushåll som är beroende av bilen och som redan idag kämpar med att få ekonomin att gå ihop.

Moderaterna vill därför införa ett tillfälligt krispaket med syftet att sänka dieselpriset med 5 kronor litern vid pump.

I Sverige har fordonsskatterna sedan 2014 höjts kraftigt. Reduktionsplikten har också lett till att våra bränslepriser har drivits upp. Sverige har valt att ha betydligt högre krav än övriga EU-länder när det gäller inblandningen av biodrivmedel i våra bränslen och därför har vi nu skyhöga drivmedelspriser.

 

Så vill Moderaterna sänka dieselpriset

Moderaterna vill införa ett krispaket med målsättningen att få ner dieselpriset med 5 kronor litern.

Förslagen i krispaketet:

Sänk energiskatten på diesel så att den når EU:s miniminivå under tre månader. Energiskatten på bensin bör sänkas i lika stor utsträckning.

Sverige bör även snarast begära undantag från de miniminivåer som anges i EU:s energiskattedirektiv, och andra berörda direktiv, för att under tre månader helt ta bort energiskatten på diesel. Energiskatten på bensin bör sänkas i lika stor utsträckning. Förslagen skulle innebära att dieselpriset sänks med cirka 3 kronor litern. Det innebär att i stort sett hela den ökning som skett sedan Ryssland invaderade Ukraina återställs. För att kunna åstadkomma en sänkning av dieselpriset med 5 kronor per pump behöver Sverige se över hur reduktionsplikten kan reduceras. Moderaterna kommer därför samla drivmedelsföretagen i syfte att ta fram konkreta förslag på hur detta ska kunna bli praktisk verklighet.

3 kommentarer

  1. Kenth

    med rena drivmedel utan inblandning av biologisk tillsats går motorerna’
    mycket bättre och drar mindre då de får mer kraft av det 100% rena bränslet.
    att blanda in ekologiska tillsatser gör bara att bilarna drar mer bränsle och
    förbränningen blir där efter,men genererar mer klirr till stadskassan genom skatt och avgifter.

  2. brorson

    Ett mycket bra förslag. Tycker att reduktionsplikten ska avskaffas helt och skogsråvaran användas till det den gör mest nytta, såsom träslipers till järnvägar vid hastigheter upp till 130 km / h för lätta persontåg och 100 km / h för godståg .Rekommenderas ej för järnvägar med mycket tåt godstrafik som Norra stambanan, men exvis Inlandsbanan och tvärbanan, Man använder då kärnvirket från trädet och kan använda resten till massaved och bränsle i kraftvärmeverk, Det är väl bättre än att blanda biobränsln i dieseln?

    MP:s senaste vurm, s.k. ballastfria spår måste förkastas, eftersom det är osäkert om man verkligen får lägre underhållskostnader, vilket var tänkt. och det går åt oerhörda mängder cement jämfört med konventionella spår med betongslipers. Skulle vi inte minska användningen av cement så mycket det går, både för att spara sand och minska CO2-utsläppen? För att mer gods ska överföras till järnväg måste godstågen hålla tidtabellen, så att bilarna som tar vid där spåren slutar, inte behöver vänta. Jag har tidigare föreslagit att tågledningen överförs från Trafikverket, som grovt missbrukar sitt tågledningsmonopol till tågbolagen. ’Detta skulle minska de långväga godstransporterna på landsväg, vilket reduktionsplikten inte gör i nämnvärd grad.

    Beträffande kärnkraften vill jag ge Moderaterna rådet att inte bara tala om kärnkraftens fördela utan även bemöta MP:s desinformation om mycket lång tid för att bygga. Energiministern har ju helt rätt i att nuvarande lagstiftning tillåter nya reaktorer inom nuvarande kärnkraftverk områden samt att ledningar mm, redan är framdragna, men att inga investerare vill bygga ny kärnkraft. Jag har själv menat att både Ringhals och Oskarshamn ligger för långt norrut för att minimera överföringsförlusterna till Skåne. Men den aspekten är ju inget hinder för nya reaktorer där, även om man bygger ett nytt stort kärnkraftverk med flera reaktorer i Skåne, eftersom efterfrågan på el väntas öka.

    I mina kommentarer har jag utgått från en tid på sju år från beslut till driftstart av en ny reaktor, varav två år för tilståndsprocessen, inklusive alla överklaganden och fem år byggtid. Inom nuvarande kärnkraftverkområden borde tillståndsprocessen för en ny reaktor gå fortare, kanske ett år. Dessutom har jag sett uppgift att de nyligen stängda reaktorerna i Ringhals skulle kunna startas två år efter beslut. Om det är möjligt att återstsarta den senast avställda rektorn, O2, i Oskarshamn, känner jag inte till, men det bör undersökas och jömföras med att bygga en ny reaktor inom denna plats, Man hade planerat för en effektökning hos O2:an men även efter denna effektökning hade effekten bara blivit drygt hällften jämför med O#, som är i drift.

    Moderaterna måste också bemöta påståendet att inga investerare vill satsa på ny kärnkraft. Jag skulle inte tveka att placera halva mitt sparkapital i en fond för ny kärnkraft under förutsättning att det ges statliga garantier för att fonden inte blir värdelös p.g.a. politiska beslut. Däremot kräver jag inga garantier vid driftstopp, som beslutas av en objektiv och opartisk tillsynsmyndighet, eftersom det är en affärsmässig risk, som finns med i allt aktiesparande. Jag är övertygad om att Sveriges alla aktiefondsprarare tillsammans kan finansiera flera nya reaktorer,

    Ett verkligt slaskargument från MP är att vi snabbt måste göra oss oberoende av kärnbränsle från Ryssland och Kazakstan, som faktiskt inte är en del av Ryssland .Det finns ju andra leverantörer, och dessutom finns uran i marken även i Sverige. Jag förespråkar dock inte urangruvor i Sverige, när vi har tillräckligt med använt kärnbränsle, som )med nuvarande elförbrukning) räcker för användning under tusen år i reaktorer gen 4.

  3. brorson

    Teknik göt infångning av koldioxid ur atmosfären finns redan. Nästa steg är omvandling av den infångade koldioxiden till nya motorbränslen och råvaror, som kan ersätta plasten. Frågor är hur mycket tillförd energi dessa processer kräver, hur mycket de nya motorbränslena och råvarorna kommer att kosta och hur länge det dröjer innan dessa processer blir kommersiellt konkurrenskraftiga. Och hur mycket koldioxidhalterna i atmosfären kommer att öka innan dess.

    Den faktiska energikostnaden för att driva ett fordon eller flytta ett ton gods beror emellertid inte bara på energipriset utan också pä vilken teknik som används, exempelvis elektrisk i stället för mekanisk kraftöverföring (förbränningsmotor som driver en generator som levererar ström till hjulmotorerna i stället för kardan). Järnhjul på järnräls i stället för gummihjul på asfalt. tåg i stället för flyg. Ledlampor i stället för glödlampor är i stor sett ett redan avklarat kapitel.

    Jag har bestämt hävdat att
    1. Att Norrbotniabanan skulle göra någon nytta för klimatet genom minskat flygresande är en bluff, eftersom nuvarande restider med tåg Umeå –_ Stockholm inte är konkurrenskraftiga gentemot flyget. men att tåget skulle kunna ta marknadsandelar från flyget genom ombyggnader av järnvägen söder om Härnösand.
    2. Att det går att spara energi inom flygsektorn genom nya flygplantyper och omstrukturering av flyglinjenätet, däremot INTE genom elflyg med tunga batterier som ska upp i luften. Flyget måste ddärför prioriteras när vi får nya motorbränslen från infångad koldioxid.
    3. Batteridrift kan däremot vara ett alternativ för glestrafikerade järnvägar. Jag avstyrker därför förslaget om elektrifiering av tvärbanan Hällnäs -’Storuman. eftersom de pengar som detta skulle kostan, skulle göra större nytta om de används för hastighetshöjande åtgärder och batterierna kan laddas på den elektrifierade delsträckan Umeå -Hällnäs. .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.