Budgettider

Som brukligt i Umeå kommuns politiska verksamhet, så är våren och i synnerhet maj-juni fokuserat på arbetet med budgeten inför det kommande året. Budgeten antas vanligtvis i samband med juni kommunfullmäktigesammanträde.

De lokala nyheterna rapporterade under gårdagen och idag om Socialdemokraterna och Miljöpartiets gemensamma förslag. Detta offentliggjordes nämligen igår.

För oss övriga blir det antingen den 31/5 eller den 7/6 som våra budgetalternativ presenteras. Vi meddelade igår under sammanträdet att Alliansen i Umeå siktar på att presentera vårt budgetförslag i samband med kommunstyrelsens sammanträde.

Så vi återkommer lite längre fram just om detta.

På återhörande!

2 kommentarer

  1. brorson

    Under de år. som jag har deltagit i den kriminalpolitiska debatten har jag föreslagit:
    1. att närpolisverksamheten kommunaliseras, med en stark inriktning på det brottsförebyggande arbetet. Detta nya kostnadsansvar för kommunerna kvittas mot att kommunerna slipper kostnadsansvaret för verkställigheten av brottspåföljder.
    2. att alla straff ska utdömas som veckor, månader eller år i fängelse, men kunna omvandlas till böter (för lindriga brott) eller annan straff-form, som dock ska verkställas inom Kriminalvården. Detta innebär att påföjden ”överlämnade till vård inom socialtjänsten” avskaffas.
    3. Placering av dömda personer på vårdinrättningar för icke kriminella, såsom HVB-hem och allmänpsykiatriska kliniker förbjuds. Straffverkställighet för unga brottslingar ska ske i särskilda ungdomsfängelser. Byggnader och verksamhet ska vara väl anpassade till de ungas ålder och mognad. Ungdomsfängelserna kan kompletteras med andra vårdformer för unga i Kriminalvårdens regi. Jag föreslår därför att straffbarhetsåldern sänks till 10 år.

    Jag har i tidigare debatter föreslagit en ny ungdomsrabatt för brottslingar under 18 år, enligt följande (procent av strafftiden för vuxna);
    a) 10 – 11 år: 0 – 25 %.
    b) 12 – 13 år: 25 – 50 %.
    c) 14 – 15 år: 15 – 75 %
    d) 16 – 17 år: 75 – 100 %

    Ja, du läste rätt. Jag föreslår alltså att en ung brottsling ,som inte fyllt 12 år, helt ska slippa påföljd för brottet om det anses mest lämpligt med hänsyn till hans mognad och övriga personliga förhållanden. Åandra sidan ska en 17-åring, som snart ska fylla 18 kunna dömas till samma straff som den, som fyllt 18.- Någon ungdomsrabatt för den, som fyllt 18 ska inte finnas.

    Jag anser alltså att ett tidigt polis-ingripande mot ungdom ”på glid” (ungdom som just har begått sitt första brott, eller befaras snart komma att begå sitt första brott, genom att hänga med äldre kriminella) är ett viktigt brottsförebyggande arbete. Detta förstår inte Morgan, om bygger murar mellan polis och kommunala verksamheter såsom skola och socialtjänst.

    Jag anser alltså att ansvarsområdena mellan staten och kommunerna ska renodlas på så sätt att det brottsförebyggande arbetet ska vara en kommunal uppgift, även i den del, som utförs av personal med polisutbildning. Poliser kan förmodligen lättare än lärare och socialsekreterare identifiera just ungdomar ”på glid”, i bästa fall innan de själva har begått sitt första brott. Detta kan kanske också väcka intresse hos personer med intresse för brottsförebyggande arbete att skaffa sig både en social och polisiär utbildning. Kanske en kortare polisutbildning (1.5 i stället för 2.5 år för pedagoger socionomer?

    Morgan verkar tro att man kan förebygga brott genom att vräka socialbidrag över kriminella genom anslagsökningar till den generella välfärden. Socialbidrag i nivå med avancerade brottslingars inkomster av brótt?

  2. brorson

    Lika viktigt är att de personer, såväl vuxna som äldre tonåringar, som kan utgöra förebilder för ungdomar ”på glid” att välja brottets bana, sitter inlåsta länge. Och alltså inte ges en chans att rekrytera yngre till de kriminella gängen. Men när vi har en kriminalvård,. som år dubbelt så dyr som i jämförbara länder, saknas pengar till denna viktiga brottsförebyggande verksamhet. Regeringen och kriminalvårdsstyrelsen fantiserar om att frivård och snabb hjärntvätt av dem, som ändå hamnar i fägelse,. ska göra susen.

    Svensdk kriminalvård liknar mest ett arbetsmarknadsprojekt för hjärnkrympare (shrinks). Har alla dessa dyra påverkansprogram givit några nämnvärda resultat? Som inte hade kommit ändå efter en långvarig inlåsning, varunder fångarna på eget initiativ har börjat fundera på om de vill ha det så under resten av dras liv,. om det inte vore bättre att sluta begå brott.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.