Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Umeå Airport växer, och med tillväxt behövs en genomtänkt infrastruktur.

I dag kunde man läsa i VK hur Umeå Airport växer och hur antalet passagerare för första gången någonsin kommer att överstiga 1 miljon passagerare.

Lennart Holmlund och Anders Ågren tycker bägge att detta är bra, och tycker samtidigt att kommunens del av finansieringen varit bra och lyckad. Grundförutsättningen borde självklart vara att statliga Swedavia själva bär hela kostnaden, men då det inte var möjligt gick kommunen in.

Jag håller fullt ut med herrarna och ser detta som ett bra exempel på en mycket lyckad kommunal investering!

Jag ser helst att kommunstyrelsen snarast fattar beslut om nästa etapp i utbyggnaden. Med en fullt utbyggd flygplats kommer Umeå i sanning att bli regionens resenav! Jag är dessutom helt säker på att vi med en sådan utbyggnad skulle kunna locka till oss ännu fler flyglinjer, både reguljära och charter flygningar, och att Umeå inom en snar framtid kan erbjuda ett brett utbud av flygningar till attraktiva resmål.

Vi skulle sannolikt kunna se en stor passagerartillväxt från vårt närområde (läs grannstäderna och inlandet) men även från andra länder, till gagn för hela regionen. Ett flygplats sammanbyggd med ett Resecentrum tjänar som nav för hela regionen. Med ens blir det lättare att locka turister till vår region, och man kan på ett enkelt sätt transportera de som vill uppleva inlandet och allt det vackra och attraktiva som finns där vidare med buss och tåg från flygplatsens närhet.

Det är bara fantasin som sätter gränserna för vad som skulle kunna produceras i form av upplevelser för tillresta resenärer.

Därför, och just därför, är det redan nu dags att börja tänka på hur vi löser trafiken till och från flygplatsen? Hur löser vi parkeringsfrågan? Och buss och tåg anslutningarna? En modern och attraktiv flygplats kräver en modern infrastruktur.

Mitt förslag är därför att vi ser på helheten.

Jag förespråkar ånyo att det nya Resecentrum byggs i anslutning till Umeå Östra! 

Med en sådan placering av vårt framtida Resecentrum skulle vi vinna många fördelar.

Förutom att på ett naturligt sätt bygga ihop region och lokal buss trafiken med järnvägen, skulle vi kunna ta ytterligare ett steg och och samtidigt lösa trafiken till och från flygplatsen.

Tänk er att kunna checka in redan på Resecentret! För att sedan sätta sig på tåget och tas till flygplatsen, för att där bara behöva passera säkerhets kontrollen och sedan gå direkt till gaten eller till flygplatsens restaurang och shopping område.

Det är dags att damma av tanken med en Sky-train linje, men inte som i det första förslaget bygga en sådan mellan Umeå Ö och centrum. Vi bör i stället satsa på en sådan tåganslutning mellan Umeå Ö och flygplatsen. Tanken att med förarlösa tåg, med trafik som är anpassad till flygets ankomster och avgångar, är inte bara en miljövänlig och fossilfri transport lösning, utan dessutom en transportlösning som på ett naturligt sätt blir pricken över i vad gäller resande. Umeå och Västerbotten skulle med ens ta ledningen i landet vad gäller en genomtänkt infrastruktur runt resande.

Jag är helt säker på att Umeå, med rätt skrivning, kan få EU’s struktur fonder att delfinansiera en sådan satsning. Lennart Holmlund säger själv att Umeå tidigare varit duktiga och lyckosamma vad gäller sådana investeringar och jag har svårt att tro att EU skulle kunna ställa sig utanför en sådan satsning.  

På området runt Umeå Östra kan man dessutom på landområdet mellan Umeå Östra och Strömpilen, bygga parkeringshus, både med både långtids och korttids parkeringar för resenärerna. Alla typer av resenärer kan parkera där, både de som ska flyga, och de som åka tåg och buss.

Vi skulle i sanning få något som verkligen kan kallas Resecentrum, ett nav där alla former av trafik möts och knyts samman.

Dessutom skulle Umeås miljö tjäna STORT på en sådan lösning då man får bort mycket av den tunga busstrafiken med tillhörande utsläpp från centrum kärnan.