Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Rullstolsburna diskrimineras i kollektivtrafiken!

Idag fick jag lära mig något nytt i min yrkesroll som busschaufför och det är att handikappade diskrimineras vad gäller tillgången till kollektivtrafik när man sitter i rullstol. Som människa, busschaufför och framför allt som politiker inser jag att detta är fel och att vi som samhälle snabbt måste hitta en lösning på problemet.

Tilläggas ska att diskrimineringen är mindre inom lokaltrafiken än i övrig kollektivtrafik även om det finns vissa begränsningar för rullstolsburna även inom lokaltrafiken.

Kort beskrivet så var tanken att jag skulle ha med mig en passagerare som sitter i el-rullstol i min regionbuss. Rullstolen ligger inom Länstrafikens måttkrav men trots det så gick den inte att spänna fast i därför avsedda fästanordningar på det sätt Transportstyrelsen föreskriver varför den taxi som var framkörd om det inte skulle fungera med buss fick ta passageraren och köra denna till Luleå.

I just detta fall så är utrymmets längd tillräcklig, det som fallerar är det faktum att rullstolen inte kunde fästas på ett säkert sätt. När trafikavtalet upphandlades så tror jag att beställaren av trafiken – I detta fall Länstrafiken i Västerbotten aldrig tänkt på att el-rullstolar skulle bli mer eller mindre norm för den som använder rullstol.

En vanlig traditionell rullstol utan el-drift kan fästas galant på föreskrivet sätt medan el-rullstolen blir för lång för de fästanordningar som finns i bussen.

Från min sida föranleder detta eftertanke då min bestämda åsikt är att alla – Även rörelsehindrade ska kunna använda kollektiva transportmedel på precis samma premisser som övriga resenärer och alldeles speciellt så när de eskorteras av en ledsagare.

Det som måste till är en standardiserad lastförankringsinfrastruktur för dessa el-rullstolar. En sådan borde inte vara några större problem att skapa trots att rullstolarna är individanpassade.

Vad jag tänker mig är att alla rullstolar som vi som samhälle upphandlar håller sig till en och samma standard för förankring i kollektiva färdmedel och att alla kollektiva färdmedel har ett standardiserad handikapputrymme i alla fordon.

2016 kan vi både resa till månen och mars och dyka i de djupaste hav mm. Är detta möjligt är jag säker på at våra framsynta ingenjörer kan skapa en svensk standard för förankring av rullstolar av alla typer som vi kan applicera i kollektiva färdmedel.

I och med dagens händelse så kommer denna fråga att finnas med högt upp på min politiska agenda för samhällsförbättringar.

Som Socialdemokrat är det självklart att alla människor har lika värde – En värdegrund som även innefattar de som sitter i rullstol.

Att detta inte redan är verklighet är en skam när vi skriver 2016.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

14 kommentarer

  1. Jan

    De diskrimineras inte. Att diskriminera någon innebär att aktivt, negativt särbehandla någon. Det är det inte frågan om här. Det är dock alltid en ekonomisk fråga hur mycket kommunen, eller staten, ska avsätta för att underlätta tillvaron för handikappade. I Sverige har de handikappade förmodligen bättre förutsättningar än i något annat land på jorden. I vissa fall t o m bättre ekonomiska förutsättningar än icke handikappade.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Faktum kvarstår – När det gäller nyttjande av kollektiva färdmedel så är de särbehandlade i negativ riktning vilket i min värld är detsamma som att diskriminera.

      Hade så icke varit fallet borde bussar och andra kollektiva färdmedel vara utrustade på ett sådant sätt att de som sitter i rullstol kan åka vart de vill när de vill med kollektiva färdmedel.

  2. Jan

    De är de inte. Diskriminering vore det om de vägrades åka buss trots att det var fullt möjligt. Att specialinreda bussar för att härbärgera handikappade är en fråga om ekonomiska prioriteringar.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag vidhåller att det är diskriminering – Alla ska kunna åka kollektivt i ett demokratiskt samhälle.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Detta är ingen regerings fel utan hela samhällets fel och det är därför vi som samhälle ska rätta till det.

  3. Åsa

    Jag blir glad när personer inom kollektivtrafiken och politiken reagerar på så positivt sätt. Det är ju såhär att om man kan använda den kollektiva trafiken med el-rullstol då skulle de innebära att det ger större möjlighet för funktionshindrade att leva som vem som helst. Att göra bussar anpassade så fler människor kan använda dem gör ju också det att man inte behöver göra en massa special fordon och det skulle ju också innebära att det blir färre som behöver färdtjänst som också är dyrt för kommunerna. Idag när man pratar kollektivtrafik så vill man ju att fler människor ska ta tåg, buss till jobbet detta för att tänka miljömässigt. Många av de som är funktionshindrade och som enda sättet att ta sig fram är med el-rullstol de är också aktiva medborgare som jobbar. Det är ju också så att om du ska åka riksfärdtjänst idag då vill kommunerna att man åker med den kollektiva trafiken i möjligaste mån o det kan innebära att om du sitter i rullstol oavsett el eller vanlig så får du åka färdtjänst till tåget och sen åka tåg och när du kommit till den plats du ska då får du antingen ta buss, spårvagn och om det absolut inte fungerar då får du färdtjänst. Det har blivit besvärligare för funktionshindrade på många sätt. jag håller med andersforss att det är diskriminering att vi inte har lika värde för alla. JAG håller inte med jan, du säger att det inte är diskriminering men det är det. Och att vi som är funktionshindrade skulle ha det bättre ekonomiskt än den som är frisk det vet jag inte vart du fått ifrån. Många fuktionshindrade är förtidspensionärer på hela ellet delar av sin försörjning och det gör att många tjänar väldigt dåligt. JAG hoppas att vi får ett positivt beslut i kollektivtrafikens fråga och att det i framtiden finns bussar som kan ta med även el-rullstolar. Tack andersforss för att du engagerar dig och vill få kollektivtrafiken att fungera även för funktionshindrade med el-rullstol. / Åsa

  4. Leo

    Busstrafiken idag upphandlas med krav för tillgänglighet som överensstämmer med eu-direktiv. Dvs, utrymme för person i rullstol samt lastanordningen följer europeisk standard. Vill du läsa mer om detta kan du göra det på Svenskkollektivtrafik.se. Där finns branschgemensamma mallavtal och kravmallar för fordon (buss 2014) som större delen av kollektivtrafiksverige följer idag…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Visst finns det en standard men inte på de bussar som tagits i trafik före 2014. Dessutom är det oerhört få om ens några regionbussar som är byggda för att lasta och förankra el-rullstolar vilket är den vanligaste modellen på rullstol i dagsläget. Det är detta vi ska förändra -Ska detta göras finns bara en väg att gå, den jag presenterat i inlägget.

      • Leo

        Fast innan 2014 användes kravställningsbilaga ”buss 2010” som följde precis samma eu-direktiv. Kravet som ställs är dessutom teknikneutralt, det spelar alltså ingen roll om det är elrullstol eller manuell sådan. Kraven som ställs är utifrån stolens yttermått och totalvikt och utgår från de vanligaste stolarna på marknaden.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det är just de som inte är fallet – Alla rullstolar och speciellt de eldrivna ser annorlunda ut och har fästpunkterna på olika ställen – Tro mig vi har prövat många olika stolar och att förankra dem med nedslående resultat. Det är därför alla rullstolstillverkare ska ha fästpunkterna på samma ställe vad gäller längd och bredd mellan fästpunkterna och det är därför fästskenorna måste se lika ut i alla bussar.

          Vanliga rullstolar har jag aldrig gått bet på att förankra men för el-rullstolar är det bara 1 av 10 som går att förankra med 4 spännband vilket lagen föreskriver i en buss som rullar i linjetrafik som inte är stadstrafik.

Lämna ett svar till andersforss Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.