Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Regeringen bör sluta med den Norrlandsfientliga politiken!

Trots att jag är Socialdemokrat eller kanske ännu hellre tack vare att jag är Socialdemokrat så vågar jag gå emot och protestera mot vad jag anser vara både vansinniga och framförallt Norrlandsfientliga förslag från min egen regering.

Att jag gör så beror på att jag verkar i ett politiskt parti som har högt i tak och där alla får säga sin mening – Dvs. precis som det ska vara i ett politiskt parti som lever upp till demokratins spelregler.

Därför säger jag följande till Stefan Löfven och regeringen – Lägg ner den politik som slår orättvist mot Norrland, landsorten och mot svensk glesbygd.

  • Avstå från att införa kilometerskatt för den tunga trafiken.
  • Avstå från att införa flygskatt.
  • Avstå från att fjärrstyra Norrlands flygplatser från Arlanda och därmed flytta jobben från Norrland in till Stockholmsregionen.

Av dessa två förslag kan åtminstone två hänföras till vårt regeringssamarbete med MP och som Socialdemokrat är jag inte villig att kompromissa och låta MP som jag ser som ett utpräglat Stochholmsparti/storstadsparti utarma Norrland och den svenska landsorten med hjälp och stöd av oss Socialdemokrater.

Därför ska både förslaget om kilometerskatt för tung trafik och flygskatten stoppas i sopkorgen med omedelbar verkan.

I frågan om fjärrstyrning av flygplatser från Stockholm hoppas jag att regeringen redan nu tagit LFV och Swedavia i hampan och talat om för den att förslaget om fjärrstyrning från Stockholm går rätt emot regeringens policy om att flytta jobb från Stockholmsregionen ut i landet.

En kilometerskatt slår mycket hårt mot Norrland av flera anledningar – Ett är avsaknaden av alternativa transportmedel till användandet av lastbilar – Det andra skälet våra långa avstånd.

Som Socialdemokrater ska vi alltid stå upp för solidaritet och alla människors lika värde – Med sådana ideologiska grundteser blir det omöjligt att föra politik som gör att vissa människor (läs de i storstäderna) ges högre värde än de i Norrland och ute i landsorten och att solidaritet bara gäller de som bor i storstadsregionerna.

En kilometerskatt är förödande för Norrland – Företagen blir mindre konkurrenskraftiga, Maten blir dyrare och kollektivt resande dyrare bara för att nämna några av de orättvisor som blir verklighet om en kilometerskatt blir verklighet.

Tidigare var jag i grunden för införandet av en flygskatt men efter att ha debatterat ämnet flitigt och lyssnat till alla argument har jag nu ombestämt mig – Min nya linje är att även införandet av en flygskatt verkar diskriminerande mot Norrland då vi som bor här saknar alternativ till flyget om vi ska kunna resa lika effektivt som de som bor i storstadsregionerna.

Det är hög tid att vi Socialdemokrater står upp och berättar för MP och dess företrädare att både kilometerskatten och flygskatten från och med nu saknar stöd från oss Socialdemokrater.

Skulle de hota med att lämna regeringen så låt dem göra det så att vi kan skapa ordning och reda och föra den politik merparten av svenskarna röstat för när de röstade fram oss Socialdemokrater som största parti.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

30 kommentarer

  1. gerd

    Bra! Man kan ju undra vad de håller på med.
    Den första konkreta åtgärden efter utredningen om att hela Sverige ska leva genom att flytta ut statliga jobb utanför storstadsregionerna var att etablera en ny myndighet i Göteborg
    S i Stockholm stödjer en vinter OS ansökan till 08 området men de vill inte betala något utan det ska hela Sverige betala ( man blir ju dessutom förvånad, tror de att en snöstorm per år som de dessutom inte klarar av att hantera kommer under de veckor som OS går. Eller ska skidåkarna åka rullskridskor?
    Går det att fjärrstyra flygplatsen i Umeå från Arlanda så torde det väl gå att göra tv.ärs om. Alvik styr över Arlanda?
    Löfven ska ut på Sverigeturne så att vi alla ska känna oss delaktiga i samhällsbygget. Längre norrut än till Östersund orkar han inte med. Däremot ska han besöka Stockholms län.
    Det kommunala utjämningssystemet. Solna betalar mest, Umeå är nr två i denna liga. Malmö får 6 miljarder per år i denna omfördelning. Borde inte Malmö först höja sin kommunalskatt så att de är i paritet med till ex Umeås innan vi ska skicka pengar dit. De har avstått från att bygga bostäder många år. För att kunna ta emot sin kvot av asylsökande som fått uppehållstillstånd så köper man dyra bostadsrätter för ”våra pengar”.
    Personligen skulle jag hellre betala till fattiga kommuner i Västerbotten!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har läst det du skrivit Gerd och vi är helt överens om att många saker blivit fel allt sedan 1980-talets mitt och framåt. Min Socialdemokratiska gärning handlar om att samla stöd för en återgång till den politik vi förde fram till Palmes allt för tidiga död – Den politik vi vet fungerar därför att det finns vederhäftiga bevis på att så är fallet.

      För mig är samhällsbygget nummer 1 – Det samhällsbygge som ser till att jämlikheten ökar, att inkomst- och förmögenhetsklyftorna minskar och det samhällsbygge som sätter alla människor i arbete och ger dem framtidstron och självkänslan tillbaka.

  2. Jonny Disenfeldt

    Det hade varit bättre för Sverige med en ren S-minoritetsregering, Mp har skapat stora skador pga sitt inflytande i regeringen, en oerhört dålig strategi av Lövfen och ditt parti att dra in Mp i regeringen..

    Anders skriver :
    ”öra den politik merparten av svenskarna röstat för när de röstade fram oss Socialdemokrater som största parti.”

    Merparten av svenskarna har INTE röstat för socialdemokratisk politik. Bara ca 1/3 gjorde det om man ska hålla sig till SANNINGEN vilket du tyvärr alltid har svårt för ..

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag håller mig till sanningen Jonny – Tittar du på utgången efter förra valet så är vi största parti eller hur?

      • Jonny Disenfeldt

        Nej Anders, du tummar på sanningen, ca 1/3 röstade på S, det är inte merparten, merparten dvs 2/3 röstade på annan politik, eller hur …?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag tummar inte på sanningen – Vi är största parti och tillsammans med övriga röd/gröna partier är vi större än den enda andra tänkbara alternativet som utgörs av Alliansen.

          • Jonny Disenfeldt

            Alliansen har stöd av SD för alliansinriktad politik, det innebär att det finns en majoritet i riksdagen som vill ha annan politik. Att sedan alliansen i DÖ’s kölvatten fortsätter att inte ta sitt demokratiska ansvar är givetvis vedervärdigt.

            Vad gäller S så har de som sagt 1/3 av väljarna bakom sig och det är inte merparten av väljarkåren. Inte ens S+V+Mp är merparten av väljarkåren. Du hade alltså ånyo FEL.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Problemet är att Alliansens partners C och L klart och tydligt sagt att man inte ser SD som en del av Alliansen och att man aldrig kommer att medverka i sammanhang som innebär att Alliansen måste ha stöd av SD oavsett av om stödet är aktivt eller passivt.

            Det är den verkligheten vi ska förhålla oss till.

            Om M fortsätter att envisas med att involvera SD så kommer det att gå som jag säger – C och L kommer att liera sig med oss Socialdemokrater vilket innebär att S + C + L med hjälp av stöd eller nedlagda röster från MÅ och V utgör majoritet.

      • Mr Sound

        Suck. Att S var störst betyder knappast att majoriteten av befolkningen önskade sig S-politik. Till det fick vi ett litet plutt parti med extrema åsikter som tydligen har väldigt stor inverkan på S, ja, det är MP.

        Men läser man flödet på Facebook så kan man med lätthet se de irritationerna som människor uttrycker i kommentarerna hos de största partierna. Att tro S skulle landa runt 40% i valet 2018 visar enbart hur verklighetsfrånvänd du är.

        Nu kryper förvisso M närmre SD men att SD skulle stödja en Allianspolitik utan inflytande kan M glömma. Sen tycker jag att samtala ska man göra, oavsett parti. Det är grunden i en demokrati. Där har S visat hur ”tolerant” de är för andras åsikter. Pinsamt!

        • andersforss (inläggsförfattare)

          jag är på inget sätt verklighetsfrånvänd Mr. Sound och min kamp handlar om att jobba för att förverkliga det jag förespått och så här långt går den kampen mycket bra med ett växande stöd och ett växande momentum för Socialdemokratisk politik och dess förträfflighet.

  3. Patrik

    Hej Anders.

    Tyvärr så har jag flera partikamrater som har sagt precis det du säger om högt i tak hos sossarna. Men du kommer att vara välkommen hos KD när du blir allt för obekväm med utfrysningen.

    Med vänlig hälsning

    Patrik

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Så här långt har jag inte upplevt någon utfrysning – Tvärt om ett oerhört stöd för att jag är rak – Följer den röda tråden och vågar stå upp för min ideologiska övertygelse som Socialdemokrat.

      Även om det blåser emot så kommer jag att fortsätta kämpa då jag inte är den typen av människa som ger upp. Att svika den ideologi jag brinner för skulle vara att svika mig själv och att göra det finns inte på min karta.

  4. Lars Flemström

    Det som du skriver nu är ren populism. Själv har du lagt mycket värre förslag, exempelvis när du ville förbjuda traditionell renskötsel i renbetesområdet. Du har föreslagit gigantiska utbyggnader av motorvägsnätet kring Stockholm. Du har sagt nej till utlokalisering av regering och regering samt departementen från Stockholm. Och förslag till stopp för etablering av helt nya arbetsplatser i Storstockholmsområdet har du sagt nej till. Mp förtjänar förvisso kritik på flera områden, men Mp har också lagt bra förslag, exempelvis nej till Förbifart Stockholm och ja till nedläggning av Bromma flygplats. Du måste ju ändå till Arlanda, om du ska fortsätta ut i världen.

    Du agerar i upprepade fall lobbyist för vägtrafikbranschen och nu också för flygbranschen. Du vägrar se alternativ. Exempelvis är andra transportmedel bättre på de långa avstånden mellan Norrland och exportmarknaderna ute i Europa. Och flygskatten kommer att slå hårdare mot de mindre flygplatserna i södra Sverige än mot Norrland.

    I stället för att bråka om flygskatten, som är en bagatell i sammanhanget, borde du – inte minst som du så gärna vill framstå som en dogmatisk socialist – kräva att järnvägen mellan Arlanda och in till Stockholm förstatligas. Det skulle sänka den totala reskostnaden med närmare 100 kr. Varför har man byggt en järnväg för stora pengar, när den inte ska användas fullt ut och man fortsätter att spittra flyget på två flygplatser?

    Populism är ”de enkla lösningarna”, som är lätta att kommunicera och skapa missnöje kring. Men inte de bästa.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Du försöker få det att framstå som jag sagt saker som jag inte sagt – Visst har jag sagt att folklflertalets önskan måste få styra även vad gäller renbetesmarken och visst har jag föreslagit en motorväg enligt förslaget Förbifart Stockholm.

      Förbifart Stockholm är förövrigt något som förbättrar miljön och minskar trängseln i Stockholms ventrala delar och det är därför jag stödjer ett sådant initiativ.

  5. Jimmy

    Anders har helt rätt, som vanligt. Alla är vi ju läskunniga och alla har internet, då är det ju färdigdiskuterat det är ju fan bara läsa vilka som har byggt upp vårt land och vilka som monterar ner och säljer bort.Miljö partiet kan vi i stort sett lägga ner för om alla i Sverige skulle åka häst med vagn så skulle det ej märkas på totalen.

  6. Lars Flemström

    Jag försöker inte få det att framstå som så att du har sagt saker, som du inte har sagt. Och det bekräftar du nu. Du har ju skrivit att samerna bara ska ha rätt att bedriva renskötsel på ”egen ägd mark”. Vilket vore dödsstöten för renskötseln och Norrlands inland, eftersom samerna använder sina intäkter från rennäringen till att konsumera diverse varor och tjänster. Detta ditt förslag är det mest Norrlandsfientliga jag sett. Varför avskaffar du inte äganderätten till jordbruksmark i Skåne? Bönderna är ju bara en minoritet av Skånes befolkning, och majoriteten (d.v.s. du själv, som har utropat dig till majoritetsföreträdare) ska ju bestämma över minoriteten.

    Att ställa grupp mot grupp, på det sätt som du gör, är högerpopulism. Du ställer ju också vanliga stockholmare, som inget ont har gjort, mot norrlänningar. Samtidigt om du faktiskt förespråkar en fortsatt koncentration till Stockholmsområdet. Dina idéer om Förbifart Stockholm var inte bara ett stöd för det som redan är beslutat, utan en väldig expansion av motorvägssystemet, vilket skulle dra trafik från Mälarpassagerna längre västerut, såsom vägarna 55 och 56. Detta skulle helt klart förvärra miljöproblemen i Stockholm, samtidigt om mer angelägna vägutbyggnader i västra Mälardalen skjuts på framtiden.

    Du låtsas inte begripa att de våldsamma satsningar på Stockholmsområdet drar resurser från andra landsdelar och utarmar dem ännu mer. Den föreslagna flygskatten, som du populistiskt hetsar mot, är i själva verket en Norrlandsvänlig skatt. Med en skatt på 80 kr för varje passagerare, oavsett hur långt man flyger inom Europa, gör det 10 öre /km på avståndet 800 km och 20 öre /km för de kortare avstånden i södra Sverige. Detta ska dessutom ställas i relation till det totala skatteuttaget. Exempelvis borde skatt på vattenkraften gå till de, kommuner där kraftverken är belägna.

    Det är också min bestämda åsikt att alla personbilar i samma viktklass ska beskattas lika, så att ägare till äldre bensinbilar inte behöver betala högre fordonsskatt än ägare till nya s.k. miljöbilar. Det finns inga miljöbilar. Och den som inte har så mycket pengar får nöja sig med vad som finns på begagnatmarknaden. Dessutom sjunker inte drivmedelsskatten per km med körsträckan, som den föreslagna flygskatten kommer att göra. Dina förslag går ut på att ta från de fattiga och ge till de rika.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vad jag har sagt när jag skrivit att alla som vill bör få driva renskötsel på egen mark utan att samerna kan lägga in veto och/eller ha monopol på renskötsel handlar om att samer inte ska ha ensamrätt till renskötsel. Jag har aldrig påstått att samerna i samband med detta ska bli av med rätten att driva renskötsel på det sätt som sker idag.

      Därutöver har jag öppet sagt att folkflertalets vilja måste få vara överordnad samernas vilja om en konflikt skulle uppstå om ett specifikt markområde – T.ex. vad gäller byggande av vindkraft eller vad gäller dragningen av en ny järnväg etc.

      Den uppfattningen står jag för Lars och jag förnekar på inget sätt att jag sagt eller tycker så – Däremot så står jag inte upp för sådant du vill påstå att jag sagt i ämnet då mycket av det du påstår jag sagt är dina påståenden och inte mina.

      Lars – Samer och renskötsel har vi redan avhandlat och att vi har olika uppfattning i den frågan är vi överens om – Därför ber jag dig hålla dig till ämnet och inte dra iväg till sådant som saknar relevans i debatten.

      Ett byggande av Förbifart Stockholm skulle skapa mindre utsläpp i Stockholmsregionen och leda till bättre framkomlighet för Stockholmarna som ska resa inom Storstockholm för att ta sig till och från arbetet.

      Att bygga bra infrastruktur är en statlig uppgift som alla svenskar solidariskt ska vara med och betala för och byggandet av förbifart Stockholm kommer att gynna både norrlänningar och sörlänningar som efter byggandet kan transportera både sig själva och de varor de producerar snabbare och effektivare.

  7. Lars Flemström

    Vi har också diskuterat Förbifart Stockholm ock det visade sig då att du var helt okunnig om att det finns genare vägar mellan norra och södra Sverige. Du stödjer projekt som kommer att öka biltrafiken i Stockholm och stadens omedelbara omgivningar.

    Jag förstår att du inte vill diskutera renskötseln. Dina förslag om att tvinga samerna att övergå till något slags ranchdrift skulle utplåna både renskötseln och den samiska kulturen. Att en majoritet skulle få bestämma över ett ursprungsfolk på det sättet är skrämmande, för det var precis vad som drabbade indianerna i USA under 1800-talet och kan komma att drabba hela den svenska ursprungsbefolkningen om dina visioner om en så stor invandring så att svenskarna blir en minoritet på mindre än 1/4-del inom en tjugoårsperiod.

    Anpassa er eller dö. Det var beskedet till indianerna. Och det är beskedet från IS till den kristna minoriteten i Syrien och Irak.

    Det är häpnadsväckande att du kan ställa vindkraft, som inte genererar några varaktiga jobb, mot renskötsel. Det är ju just detta som är felet med hittillsvarande satsningar i Norrlands inland. Korta byggruscher och sedan ingenting. Under tiden har traditionella näringar i sort sett försvunnit. Du borde läsa din norrländska historia, innan du uttalar dig.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      För mig är dragningen av Förbifart Stockholm den optimala och jag är helt säker på att de som kommit fram till att den dragningen i bäst vägt alla för och nackdelar mot varandra innan beslutet togs.

      Jag har inte sagt att samerna själva ska ägna sig åt ranchdrift i renskötseln utan att vanliga människor som vill ägna sig åt renskötsel ska få göra så fritt om de så önskar.

      • Lars Flemström

        Så det ska alltså vara fritt fram för miljardärer, som vill leka cowboys med renar, att slå ut självaste modernäringen (renskötseln) i Norrlands inland?? Icke-samer, som har tillräckligt mycket kapital och vill ägna sig åt boskapsskötsel har andra alternativ att välja. Ett problem, som börjat komma i Sverige, men redan är ett jätteproblem i t.ex. Rumänien är att rika personer från Västeuropa köper upp jordbruksmark, utan krav på full avkastning på de satsade pengarna, så att den rumänska bondebefolkningen trängs ut. Vilket faktiskt är en delförklaring till att den allra fattigaste delen av den rumänska befolkningen sitter utanför våra butiker och tigger. Vi vill inte ha en utveckling då svenska samer tvingas tigga i andra länder.

        Vi måste givetvis slå vakt om den samiska renbetesrätten, på samma sätt som vi slår vakt om skånska bönders ärftliga äganderätt till sina åkrar. Att som du komma och påstå att renskötseln inte är relevant i en norrländsk debatt är lika okunnigt och fördomsfull som påståendet att fårskötsel inte är relevant i en gotländsk debatt eller att havsfiske inte är relevant i en bohuslänsk debatt. Sverige borde vara självförsörjande på livsmedel, d.v.s. exporten måste vara minst lika stor som importen, och då måste ALL livsmedelsproduktion bevaras och utvecklas.

        Låt oss nu slippa fortsatt lobbyverksamhet mot kilometerskatt på tunga lastbilar och flygskatt, som i grunden är en norrlandsvänlig skatt, och i stället diskutera den palett av åtgärder som behövs för att lyfta Norrlands inland. Exempelvis vattenkraftpengar för sänkt kommunalskatt i inlandet.Jag ser gärna att dessa skatter på lastbilar och flyg kompletteras med höjda kilometerskatter för godståg, och att dessa pengar investeras i järnvägsnätet, så att vi får mer rationella och ännu billigare järnvägstransporter.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          För mig så bör alla som vill få ägna sig åt renskötsel så länge de gör det på mark de själva äger eller arrenderar. Jag ser ingen anledning till att ett visst folkslag ska ha monopol på en viss sak. Att ge samer monopol på renskötsel skulle t.ex. kunna jämföras med att ge Piteåbor monopol på att tillverka palt.

          Kilometerskatt för den tunga trafiken kan och kommer aldrig att bli Norrlandsvänlig politik så därför upprepar jag det jag sa i förra svaret – jag står upp för det jag skrev i blogginlägget.

          • Lars Flemström

            Så du backar om flygskatten? Det var bra, för den kommer att slå mot mindre flygplatser i södra Sverige. Kilometerskatten på tunga lastbilar ska ses i sitt totala skattemässiga sammanhang och att man bör utveckla järnvägstransporterna, som har en lägre kilometerkostnad. Ett transprotstöd, som är oberoende av trafikslag är bättre än att inte beskatta ett visst trafikslag fullt ut.

            Din fientlighet mot samernas skrämmer och avslöjar din dåliga respekt för mänskliga rättigheter. (Du ville ju också tvångsförflytta invandrare för att bryta ghettoiseringen.) Det handlar ju här om en urbefolkning inom sitt ursprungliga område, där man var i majoritet innan området koloniserades. Särskilda skydd för urbefolkningar finns i hela världen, och Sverige brukar vara hårt i sin kritik mot länder som bryter mot detta.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag har som jag skrev i inlägget ombestämt mig vad gäller flygskatten då en sådan slår hårt mot de delar av landet som inte har transportalternativ som kan konkurrera med flyget tidsmässigt.

            Vad gäller kilometerskatten så är mitt klara besked att en sådan inte ska införas – I vart fall inte så länge jag får vara med och påverka och eventuellt bestämma.

            Du får tycka vad du vill om min inställning till samer och renskötsel – Jag står för det jag sagt och anser inte att det kränker mänskliga rättigheter på något sätt. Vad gäller att bryta segregationen och det som behövs för att göra det så är inte heller detta något brott mot mänskliga rättigheter som jag ser saken utan en naturlig del av en politik som behövs för att lösa ett problem som är skadligt för samhällsutvecklingen.

  8. Lars Flemström

    Antingen känner du inte till, eller låtsas inte känna till de våldsamma lobby-aktioner som driver storstadsexpansionen. Ändå är du en del i denna lobbyism. Lobbyister har drivit fram både Citybanan och Förbifart Stockholm – och jag har bekämpat båda, särskilt Citybanan, eftersom den har dragit resurser från mer angelägna järnvägsprojekt i både östra Svealand och resten av landet.

    Samt från sjukvården i västra Mälardalen, eftersom lobbyisterna från Stockholm har skrämt upp sjukvårdspolitikerna där att de inte kommer att kunna åka till till Stockholm, om inte detta vansinniga järnvägsprojekt blivit av. Nu när Citybanan i det närmaste är färdigbyggd kräver anläggningsindustrin nya projekt. Anläggningsarbetare veckopendlar från hela landet.

    Citybanan har inte givit fler spår, utan har i stället har man tagit bort spår i markplanet och byggt nya kontorshus på Centralbangården. Så ökar suget in mot Stockholm, och en ny och värre trafikinfarkt kommer snart att vara ett faktum.

    Stockholm suger. Kapital dras till kapital. Vi måste få ett stopp på detta. Samtidigt med dessa mångmiljardprojekt har Stockholms län sannolikt landets sämsta vägar – med samma standard sedan den senaste upprustningen under 1950-talet. En upprustning skulle kosta en bråkdel, men det är inte glamouröst nog. Förbifart Stockholm handlar inte alls om att lösa några akuta trafikproblem, för de finns på andra delar av Stockholms läns vägnät, utan om att dra mer trafik till Stockholmsområdet.

    Men i stället för att fokusera på det verkliga problemet, storstadsexpansionen och lobbyismen bakom den, ställer lobbyisterna folkgrupp mot folkgrupp, norrlänningar mot vanliga lågavlönade stockholmare. Jag minns en norrländsk politiker, som avslutade sina tal med ”Vi borde stänga av strömmen, så får de frysa i Stockholm, he-he.”

    Han blev tagen på orden av någon överförfriskad person, som tog fram motorsågen och sågade ner en kraftledningsstolpe med följd att en fabrik vid Norrlandskusten stannade och förlorade 10 miljoner om dagen ,på driftstoppet.

    Gå inte i den politikerns fotspår, Anders Forss!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag ser inte storstadsexpansion som något problem Lars – Snarare som en möjlighet till att skapa en hållbarare livsstil med korta avstånd och nära till allt.

      Urbanisering och bygget av stora städer sker globalt och den utvecklingen bör vi inte motverka även om vi samtidigt ska se till att även resten av landet växer och utvecklas.

      Förbifart Stockholm handlar om att se till att den trafik som inte ska till Stockholm utan från norr eller söder till densamma kan passera utan att passera centrala Stockholm – Att lösa upp knuten för detta trafikflöde är nödvändigt då trafiken kommer att öka snarare än minska i en framtid.

      Vi är snart i ett läge där alla bilar går på el eller andra förnyelsebara energikällor och även dessa bilar behöver vägar att åka på så Förbifart Stockholm ska byggas snarast.

  9. Lars Flemström

    Som du ser saken är tydligen ingenting något brott mot mänskliga rättigheter. Så säger alla diktatorer, som tar till genvägar för att visa handlingskraft.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Du får gärna tycka så Lars – Min väg är ingen genväg utan en väg för att lösa problem och dessutom en väg som inte bryter mot några lagar.

  10. Joachim

    Men Anders, nu svamlar du ju!
    Så sent som i fredags satt jag och lyssnade på en av dina partibröder från Norsjö, som stod och försvarade flygskatt och km skatt!?
    Han ville eller kunde inte heller förklara de idiotiska påhittet med de nya förslaget om 3:12 regler.

    Ni sossar tror på fullaste allvar att genom att beskatta oss företagare hårdare, så ska ni få in mera skattemedel, nåt som är fullständigt vanvettigt.
    Du har också tidigare redovisat att de faktum att företag och företagare inte flyttar utomlands pga av höjda skatter bara är påhitt, men hur kan du påvisa de!? Då de som försvinner ur systemen inte uppger varför, de finns alltså inga mätningar på hur många som flyttar verksamhet, sig själv eller båda, till utlandet.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag kan inte tala för alla i partiet men i Umeå är de flesta Socialdemokrater emot.

      Det finns rätt bra statistik på både invandring och utvandring av svenskar och då även på företagssidan så jag kvarstår vid det jag framfört.

Lämna ett svar till Lars Flemström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.