Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Umeås elbussatsning ligger helt rätt i tid – Dessutom visar tillgänglig forskning att vi valde rätt laddteknik.

I bussmaghasinet.se skrivs om allt som har med busstrafik att göra – Bland det allt om elbussar och olika projekt runt om i världen som handlar om att elektrifiera statstrafiken.

En artikel som finns där har jag tagit till mig på ett oerhört speciellt sätt därför att artikeln beskriver hur övergången till elbussar ska ske för at vara lönsam.

Det som sägs i artikeln och som bygger på den aktuella forskning som utförts i Finland och i Norge och som finns tillgänglig i dagsläget säger att snabbladdade elbussar som laddas vid valda hållplatser är det som är mest kostnadseffektivt. De nattladdade bussar som finns med i testet blir dyrare per kilometer vilket är helt naturligt då stora batteripaket skapar STORA fördyringar.

Detta gör att jag blir än mer övertygad om att vi i Umeå Kommun gjorde helt rätt när vi bestämde sig för att samarbeta med Hybricon i den initiala fasen av övergången till elbussar då den teknik de använder är just tekniken med snabbladdning vid olika väl valda hållplatslägen.

Jag har aldrig tvivlat på att Umeå kommun alltid följer reglerna i samband med offentliga upphandlingar och beskedet från både Hans Lindberg och Fredrik Forsell om att nästa upphandling av elbussar ska ske i öppen konkurrens tycker jag känns betryggande.

Att vi valde att använda oss av metoden som demonstrationsprojekt när vi köpte elbussar av Hybricon tycker jag är bra vilket jag framfört i en rad tidigare inlägg och då mot den bakgrund i ärendet jag anfört.

Precis som Hans Lindberg säger så är det viktigt för Umeå att satsa på elbussar för att klara luftmiljön i centrum och att vara föregångare på den fronten är en chansning som jag tror kommer att visa sig mycket lyckad när majoriteten av vår busstrafik körs med elbussar.

Att vi gjorde rätt som satsade på ny laddteknik är bra och att Hybricon och deras laddteknik nu ingår i den öppna internationella standard som gäller för laddning av elbussar öppnar möjligheten att köpa vilken elbuss som helst och ändå kunna använda den bevisligen kostnadseffektiva laddinfrastruktur vi redan köpt.

Med det sagt så anser jag debatten om elbussarna vara avslutad från min sida.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

8 kommentarer

  1. Jonny Disenfeldt

    Ni borde givetvis inte lekt med skattebetalarnas pengar och varit försökskaniner utan väntat tills tekniken var mogen och då gjort en normal upphandling med olika konkurrenter.

    Detta var och är ännu ett kommunalt misslyckande, inget att slå sig för bröstet för direkt som du gör …

    • andersforss (inläggsförfattare)

      De bussar och den laddinfrastruktur vi köpt är inget misslyckande Jonny – Däremot behöver bussarna åtgärdas mot vissa barnsjukdomar men med det utfört kommer även de bussar vi köpt att fungera som avsett.

  2. Fredrik

    Att det inte går bra för Hybricon spelar mindre roll eller hur?

    Dessutom, trots Avion så är luftkvaliteten oförändrad i centrum. Alltså inte sämre, vilket antyder att östra ringleden gjort sitt jobb och med västra ringleden klar så blir det än bättre.

    Men min poäng, de haverier som elbussarna uppvisat, speciellt under vintertid säger ändå att steget är långt och många innan Umeå rullar med en flotta av elbussar som kommer i tid och åker i tid. För en resenär är detta prio 1, avgå i rätt tid och det uppfyller inte bussen ännu för att fokus ligger på 10-11 bollar i luften samtidigt istället för 3 – driftsäkerhet, åka/komma i tid och körsäkerhet. Om lokaltrafiken klarade dessa tre så skulle antalet passagerare öka väsentligt jämfört med idag, men det kan dom inte. Varje vinter sitter bussar fast i uppfartsbackar med chaufförer som inte kan backa ner bussen, inte ens i en rak backe. Äldre människor som har svårt att gå hinner inte sätta sig ordentligt inte bussen ger sig iväg och flertalet gånger har jag personligen räddat dessa äldre från att åka i golvet pga chaufförens körsätt, alla gånger har jag påtalat det till chaufförerna och blivit negligerad eller tilltalad nedlåtande som om jag inte vet vad jag snackar om. Många chaufförer använder bussens storlek till att bestämma i trafiken, en attityd som inte leder till mindre skadade i trafiken utan till fler.

    Om lokaltrafiken inser att de är ett i tjänstesektorn och ska tillhandahålla en tjänst för medborgarna är ett steg i rätt riktning. Passagerare finns inte där för lokaltrafiken, det är tvärtom. Börja där. Möt alla på ett sätt som får dom att känna sig välkommen.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Som kommun kan vi inte göra mer än vi gjort för att hjälpa Hybricon – Att köpa in deras laddteknik och deras bussar för att utföra provtrafik inför den stora upphandling som nu ska göras tycker jag var helt rätt – Dessutom fungerar den laddinfrastruktur vi köpt rätt bra nu och kan användas för överskådlig framtid.

      Vad gäller bussar så ska vi göra en öppen upphandling och i den kan vi både ställa krav och köpa bussar som fungerar bra då sådan finns på marknaden redan idag. När de bussar som upphandlas i den upphandlingen är levererade och klara kommer vi att ha en bussflotta som medger at bussarna kan gå på tidtabell.

      Sedan är det helt klart så att statsluften kommer att bli bättre när väl ringleden är klar – Alldeles speciellt så när vi gör om Västra esplanaden till lokalgata och bygger hus på resten.

      Av din syn på att backa nedför ishala backar även om det handlar om att backa rakt syns att du sannolikt aldrig kört buss Fredrik. Om det är blankis under hjulen innebär bussens dödvikt att chauffören är passagerare utan möjlighet att styra om något inträffar.

      Däremot ska man självklart vara uppmärksam innan man startar så att de som stigit ombord endera hunnit sätta sig alternativt hittat en plats där de kan åka stående och hålla i sig i därför avsedda anordningar.

      • Fredrik

        Jag har kört buss sedan 1992, mest på vintern. Och det är anmärkningsvärt att bussar står i svingen, stilla och tar sig inte därifrån utan meddelar centralen att det behövs någon annan att göra det. Jag vet att så är fallet då jag känner en chaufför som blir hämtad i bil och körd till svingen och sedan backar ner bussen.

        Jag hade kunnat förstå om det var en lastbil med släp, men en buss? Inte ens en ledbuss är så svår att backa ner. Jag vet, jag har gjort det. Och Anders, det är inte så att det hänt en gång. Det är flertalet gånger. Varje vinter. Hur kan man anställa sådana chaufförer? Det är ungefär som att säga att man kan jobba på trafikskola som trafiklärare bara för att du har ett B-körkort, idiotiskt!

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Svingen är en gång och cykelbro så vitt jag vet och står det bussar där så står de galet.

          Att backa en buss i riktig ishalka är även om det är fråga om att backa rakt ett riktigt vågspel om det inte sandas först Fredrik. Jag har varit med om att bussen rört sig rakt i sidled trots att jag står helt stilla och trots att lutningen är i det närmaste obefintlig – Bussens vikt är bussens största fiende om det blir riktigt halkigt.

          Förvisso har jag aldrig blivit stående men väl stannat och väntat in sandbilen om det varit så halt att det utgör risk för passagerare, buss och mig själv att fortsätta färden.

          Om bussen är en ledbuss blir saken än värre i halka då släpet lever sitt eget liv och det du ska fråga dig är varför vi inte är bättre på att halkbekämpa istället för att klanka ner på en förarkår som i det stora hela gör ett mycket bra arbete.

    • Bergis

      Folk som inte kan stå på benen ska inte åka buss. Det orsakar bara förseningar. Begär hemtjänst.

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Jag tror att du själv inser hur illa den kommentaren låter om du betraktar den noga.

Lämna ett svar till Bergis Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.