Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Centerpartiets egentliga ledare heter inte Annie – Hon heter Malin.

Jag har länge funderat på varför Centerpartiet gått så långt till höger inom politiken i oerhört många frågor och på varför Centerpartiets Annie Lööf blivit så uttalat aggressiv och arrogant gentemot vanliga löntagare i sitt sätt att argumentera.

Främst av allt har jag funderat på vad anledningen är till att Annie Lööf och Centerpartiet numera ser ner på och önskar stampa på folkflertalet och på merparten av alla vanliga löntagare.

Nu tror jag mig ha funnit svaret på den frågan – Svaret på att det blivit så stavas så vitt jag kunnat finna Malin Dohlwitz-Strindlund – Den kvinna som fungerar som Annie Lööfs personliga ledarskapscoach.

Att det det är så beror i grunden på att det är Malin Dohlwitz-Strindlund och inte Annie Lööf som styr i Centerpartiet i realiteten.

Att det blivit på detta sätt är lätt att förstå om man har kunskap om hur ledarskapscoacher arbetar med sina klienter.

Som jag ser saken så har denna Malin hjälpt Annie Lööf att poppa upp sig och stärka sitt självförtroende och i takt med att självförtroendet växt har Annies tillit till coachen stärkts.

Jag betvivlar på inget sätt att Malin har stor del i det faktum att Annie Lööf under lång tid byggt upp sin image och kommit att betraktas som Sveriges populäraste partiledare då det är precis den sortens saker en personlig ledarskapscoach ska ägna sig åt

Det är nu när tilliten till coachen är total som felaktigheterna börjar göra sig gällande. Istället för att fortsätta att coacha och öka på självförtroendet mer har coachen tagit över och börjat forma centerpartiets politik.

Personliga ledarskapscoacher till partiledare ska inte blanda sig i den politik som ska föras – Personliga ledarskapsciaoacher ska utveckla partiledarna som människa.

Den politik som Annie Lööf nu börjar ge uttryck för är enligt mitt förmenande en politik många av partiets trotjänare och kärnväljare inte känner sig bekanta med därför att den nu förda politiken i grund och botten är renodlad högerpolitik kryddat med stänk av SD:s främlingsfientlighet.

Mitt råd till Centerpartiets partistyrelse och till partiets alla lokala företrädare och partimedlemmar är därför att börja fråga sig vems intressen Annie Lööf företräder?

Företräder hon de intressen och de beslut partistämman tagit eller företräder hon den politik hennes ledarskapscoach Malin Dohlwitz-Strindlund formulerat och stakat ut?

Att Centerpartiet som genom historien i grunden alltid stått upp för vanliga arbetstagare skulle börja se ner på denna stora grupp av väljare är för mig och många med mig en gåta.

En gåta fram tills dess att man läser de politiska krönikor Malin Dohlwitz-Strindlund skriver i Dagens PS:

Etter att ha läst ett antal krönikor i Dagens PS på nätet skrivna av nämnda kvinna förstår jag varför.

Den politik Malin som därtill är styrelseledamot i Värmdöcentern står för är inte traditionell Centerpolitik utan renodlad högerpolitik med inslag av samma främlingsfientlighet som symboliserar SD.

De krönikor jag har läst ett antal av är oerhört aggressiva och de påhopp denna kvinna gör på oss Socialdemokrater som parti och på den politik vi för som gynnar vanliga arbetstagare saknar motstycke bland övriga centerpartister.

Att Malin därtill angriper och kallar de Allianspolitiker och de borgerliga ledarskribenter som inte stödjer hennes politiska linje för inkompetenta svikare säger säkert en hel del om hennes syn på politik.

Mitt skrivande i detta ämne kommer därför att fortsätta i ett antal inlägg vid väl valda tillfällen så att jag kan måla upp en bild av den hemska människosyn Malin Dohlwitz-Strindlund står för inom svensk politik.

Jag vill med bestämdhet påstå att Malin Dohlwitz-Strindlund står för en girig och egoistisk politik och för en syn på vanliga arbetstagare som är densamma som extremhögerns.

Därtill med en extra krydda av looserstämpel på alla de människor som inte lever upp till Malins epitet om bara människor som driver egna företag är att betrakta som bra och lyckade människor.

I detta inlägg ska jag ge ett litet smakprov på hur hon uttrycker sig och mer följer – Håll till godo:

  • Regeringen har lagt en bidragsbudget som gynnar arbetstagarna för att försöka vinna valet 2018 – Det är ett högst spel som jag verkligen hoppas misslyckas.
  • Ökade bidrag minskar incitamentet att arbeta – Jag vill hellre ha lägre marginalskatt för höginkomsttagare än höjt barnbidrag.
  • De 2.7 miljarder regeringen vill lägga på återinförda avdrag för fackföreningsavgiften är orättvist och ger i praktiken en skattesänkning för miljoner fackmedlemmar men inga skattesänkningar för företagare.

Mer kommer som sagt att följa när jag i lugn och ro fått tillräckligt med tid över för att läsa alla hennes krönikor och på djupet analysera den människosyn hon representerar.

Hur Malins människosyn ser ut avslöjas i den presentation Malin ger av sig själv – En presentation där hon säger sig vara ledarskapscoach till höga ledare i näringslivet, till toppolitker, till entreprenörer och till Annie Lööf med fokus på resultat, business och välmående för de människor hon coachar.

Utifrån den presentationen är det lätt att inse att de människor som inte kan betala för hennes tjänster och därför inte förtjänar hennes hjälp till personlig utveckling är att betrakta som förlorare som förverkat sin rätt till välfärdssamhällets stöd.

Med det sagt är det lätt att förstå den politik hon formulerat och fått Annie Lööf att effektuera – Bäva månde Centerpartiet och bäva månde de som till äventyrs lägger sin röst på den sortens Centerparti.

Fortsättning följer!

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

64 kommentarer

  1. Michael Rönnlund

    I folkmun kallas centern numera stureplans centern. Ett ord som beskriver ganska bra vad centern idag står för och det är väldigt långt ifrån det centern representerade på Fälldins tid.

    Numera står Centern längst till höger av alla partier i många frågor där ideologin är att göra det så ekonomiskt svårt som möjligt för folkflertalet. Centern vill ta bort LAS som är ett oerhört viktigt skydd för den enskilde arbetaren. Utan LAS är det fritt fram för arbetsgivare att säga upp de som är obekväma eller långtidssjuka tex.

    Centern är också det parti som är mest fackföreningsfientliga tillsammans med moderaterna.

    Centern är uttalat positiv till nya stora skattesänkningar för de rikaste i samhället.

    Centern är det parti som är mest positiv till de orättvisa ROT-avdragen som enbart gynnar individer med villor och bostadsrätter. Finns att jäsa om i denna artikel om ROT-

    ”En som reflexmässigt protesterade när hon hörde talas om regeringens planer var centerledaren Annie Lööf. Kritiken handlade om att en minskning av ROT-bidragen skulle drabba barnfamiljer och låginkomsttagare.

    Ett så fräckt och stolligt påstående är svårt att tänka sig när man vet hur bidragen fördelas. Hon sa sig dessutom sig vara mot allt stöd till bostäder. Ett fantastiskt påstående eftersom hon ju framstår som en fanatisk försvarare av nuvarande ROT-subventioner.

    Annie Lööf påstod också att ett borttagande av stödet skapar arbetslöshet. Vad hon då väljer att bortse ifrån är att alla pengar har en alternativanvändning. När staten slipper en bidragsutgift så kan den använda pengarna till investeringar i annat byggande, järnväg och vägar osv – allt detta skapar ju nya jobb, inte minst för byggnadsarbetare.

    Det är inte heller så att allt bostadsunderhåll försvinner om stödpengarna avvecklas. Varje villa och borätt kräver ju ett visst löpande underhåll. Det klarade ägarna av tidigare utan subvention och det kommer de naturligtvis göra även i framtiden.

    Resultatet blir att de allra flesta jobben finns kvar – en sak som till och med Annie Lööf borde känna till. Det enda underhåll som till en del kommer att försvinna är egentligen det underhåll som inte behövs utan används till icke nödvändiga (men säkert för ägaren trevliga) standardhöjningar.

    Men varför ska 85 procent av folket vara med och betala de välsituerades höjning av boendestandarden? Kan Annie Lööf förklara det?”

    http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/rot-framforallt-bidrag-till-hogavlonade-i-villa

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Kan bara hålla med och Malin Dohlwitz-Strindlund ondgjorde sig över uttrycket Stureålanscentern och sa att hon minsann är från landsbygden därför att hon är från Värmdö,

      • Leif Andersson

        Om du läser vad du tidigare skrivit stödjer du ROT men nu helt plötsligt håller du med om att ROT ska avvecklas. Detta till skillnad från mig konsekvent hävdat att både ROT och RUT ska avvecklas totalt omedelbart.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det jag sagt om ROT är att det ska förändras så att det bara gynnar de som verkligen behöver det för att kunna göra nödvändiga renoveringar – Dvs. ROT ska vara inkomstprövat utan avdragsrätt för de med de största inkomsterna.

    • Bertil

      Oerhört förklarande och sakligt skrivet av Michael Rönnlund, tänk om fler som kommenterar på Anders blogg kunde skriva så klargörande.

      Tyvärr är det mest högertyper som gör allt för att sabotera ämnet och istället focusera på skribenten och repetera kort sagt trams.

      Höger ja även Centern är ett hot mot hela vår existens, se USA set ser mycket illa ut och i Sverige ser det även illa ut.

      Vad får vi för politik i framtiden ska man fortsätta slå mot utsatta skapa allt större klassklyftor ja då är vi risigt till allihop.

      Man blir rent ut sagt mörkrädd av hur stroppiga superegoistiska högerfanatiker beter sig.
      Vart är vi på väg frågar sig allt fler.

      Malins och Örjans företag får jag till att de vill hetsa upp topphirearkin bland högerkretsen. Det är ju inget riktigt företag de driver. Det handlar om att skapa hets.

      Så ser jag på det hela och jag hoppas jag har fel. Ni får gärna omtala för mig om det handlar om annat än det jag fått för mig. Detta vi en snabb koll på Youtube och deras hemsida.

  2. Jonny Disenfeldt

    Anders skriver ”Annie Lööf och Centerpartiet numera ser ner på och önskar stampa på folkflertalet” …

    Anders Forss börjar låta mer och mer som pseudonymen ”Bertil”, desperationen och extremismen blir allt tydligare.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det ligger ingen extremism i att vara Socialdemokrat och anse att den politik Centern nu ger uttryck för är skadlig för Sverige.

      • Krister

        Jag håller med om att Centern är höger men inget jag skulle rösta på.
        Partiledaren är mer höger än partiet. Henned far är ju kommunalråd
        i hemkommunen så det är lite nepotism i C… Min bror Byggare Bob är
        gift med en kvinna från Bor, samma ställe som Annie kommer ifrån.
        Lite Gnosjö anda dvs den som lyckas är bra, den som misslyckas får skylla sig själv.

    • Bertil

      Ingen fara Jonny extremismen står högerpartierna så bra för.
      Klassklyftorna och att slå mot utsatta
      Är högern suveräna på.

      Jag står på de utsattas och svagas sida.
      och det kommer jag aldrig backa från.
      Det gjorde aldrig Castro heller.

  3. Bertil

    Må bara säga! Intressant,
    Bra att ”liken” tas upp dags även focusera på Kristersson
    Annars om högern kommer i makt kan
    Nåt förskräckligt åter ske.
    Minns Reinfeldts Allians 2006 som både utförsäkrade sjuka och sänkte insett slag A-kassan med över 30% vilken sen påverkat låglöner och enorma klassklyftor efter Svenska mått mätt och där den fortsatta politiken inom högern är att för evigt slå sönder välfärdssystemen
    Och skapa ett Sverige i kaps och oro.
    Men där berikade tar för sig.

    Allt tyder på att vi behöver en modern Castro som försvarar utsatta och fattiga och att utrensning behövs innan utrensningen av utsatta och s.k svaga grupper är fullbordat.

    Man blir så upprörd när man läser hur högern tänker ibland så man funderar
    Om de inte behöver sjukhusvård.

    Hur kommer det sig att högern uppvisar sådant hat mot utsatta.

  4. Fredrik

    Det är en allvarlig anklagelse du för fram Anders Forss, dessutom med absolut noll bevis på att denna anklagelse är sann.

    Men det är inte din retorik som förvånar mest, det är avsaknaden av kontakt med verkligheten och avsaknad av granskning som förvånar mest. Du plockar medvetet ut ”fakta” som passar sitt syfte utan en helhetssyn. Du pratar för trotjänare och kärnväljare i ett parti du har inget eller nästintill inget inflytande eller insyn i. Du för fram ett påstående som att det vore en sanning bara för att du för fram det.

    Allt bara för att smutskasta ett parti, en partiledare och en person när knuten till detta parti. Du gör dessa tilltag gång på gång även fast du högtidligt påstår att du eftersträvar debatt grundat på ideologisk övertygelse. Du attackerar två kvinnor utan att de har möjligheten att kunna försvara sig, två kvinnor vars enda misstag är att de inte är socialdemokrater. Två kvinnor som valt en annan väg ideologiskt, två kvinnor som trots årtionde av hårdnackat patriarkaliskt S-styre i Sverige lyckats ta sig fram i denna mandominerande värld och deras välkomstpresent är ett verbalt påhopp av en S-man som säger att dom har fel.

    Anders Forss, jag säger detta än en gång till dig. Du äger inte rätten att säga till en annan människa att denne har fel (så tillvida att man följer lagen). Rätt och fel kan bevisas, direkt och absolut. När du dessutom i tidigare inlägg påstår att #metoo-kampanjen kommer att förändra hur män beter sig mot kvinnor så undrar jag verkligen om du tror på det själv, för det förakt du visar mot Centerpartiet, Annie Lööf och hennes personliga coach är precis det sätt som genomsyrat samhället i årtionde. Att tycker och tänker du INTE som mig, då är det fel på dig. Ett fel som ska korrigeras.

    Du bedriver en kampanj som går tvärt emot det du påstår sig stå för. Att höja den ideologiska debatten. Du attackerar dina motståndare istället för att bara lyfta ditt budskap. Allt för att få en personlig tillfredsställelse om att synas/höras. Du gömmer dig bakom svar som att du har rätt till en åsikt, men du ger inte andra människor som inte delar dina åsikter samma möjligheter.

    Personligen anser jag att du borde ta bort alla inlägg om #metoo om detta inlägg är det du anser hör till god etik. Jag har bara en fråga: Har du mejlat Annie Lööf detta inlägg så hon får möjligheten att bemöta det?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag framför en åsikt baserad på det jag läst och mina slutsatser av det parade med en studie av hur Centerpartiets politiska budskap förändrats.

      Jag har inte skickat den till Annie Lööf -Det litar jag på att hennes partikamrater och hennes partikansli ombesörjer.

      • Fredrik

        Anders, vilka kvalifikationer har du för att kunna se hur Centerpartiets budskap förändrats över tid? Min amn: Läskunnighet räknas inte.

        Hur fungerar partiarbetet i Centerpartiet? Är du 100% säker på att det budskap som Centerpartiet för fram idag kommer från Annie Lööfs personliga coach?

        Din teknik att plocka ut delar för att passa ditt syfte är ett lågvattenmärke. Dessutom går detsamma att göra om S. Ett exempel är att ”Robinson-Emanuel” har under sin tid som folkvald för S sett till att bli miljonär på sitt ägande av riskkapitalbolag inom skola, vård och omsorg. Staten har alltså sett till att S-män blir miljonärer på bekostnad av högre skatt för pensionärer. Det är bedrövlig politik som S bedriver, fortfarande då Stefan Löfvén inte sänkt skatten för pensionärer till vad den var under Göran Perssons tis ännu trots över två år vid makten. S vill alltså att fler fd S-politiker först ska bli miljonärer innan man sänker skatten för min 74-åriga pappa? Detta är en absolut sanning Anders, hur kan du se dig själv i spegeln när du vaknar. Hur kan du se de gamla människorna i ögonen när du möter dem på bussen? Du måste skämmas, eller hur?

        Detta stycke ovan är precis din debatteknik. Och eftersom det är din teknik så är det med andra ord sant.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag har tillräckligt med både bildning, utbildning och sunt förnuft parat med slutledningsförmåga för att påstå det jag påstår.

          Läs det Malin skriver i Dagens PS och jämför det med det Annie Lööf säger så ser du att jag har rätt. Bemöda dig sedan med att titta på hur C glidit till höger så ser du sanningen i det jag anför än klarare Fredrik.

          Det jag nu börjat röra i är hett och kommer med all sannolikhet att bli en ordentlig snackis. Att en politiker och ledarskapscoach som Malin kallar tjänstemän i sin egen kommun för överbetalda bortskämda pappersvändare säger en hel del om hennes människosyn – En människosyn som genomsyrar den coachning hon gör av Annie Lööf.

          Du är varmt välkommen att starta en egen blogg där du skriver om S. Så vitt jag vet hade Jan-Emanuel slutat som politiker innan han gav sig in i skolan, vården och omsorgen.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det är det nog få utanför den inre kretsen i C som har gjort – Fram tills nu vill säga.

  5. Krister

    Du borde ägna dig åt det du kan mest om dvs S egen politik och
    organisation. Jag hörde just jämställdhetsministern i EKOT lördagsintervju, en kass intervju av en minister som inte behärskade sitt ämne eller så var hon nervös eller sitter på fel plats.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      De som kritiseras bör ska kritiseras och att bevaka vad våra politiska antagonister ägnar sig åt är en del av det politiska arbetet.

  6. Micke

    Har du haft många långs bussresor på slutet? Du verkar ha haft lite för mycket tid att tänka. Du har kommit till ett par väldigt flygande slutsatser grundade på ett väldigt litet antal antagande.

  7. Erik

    Anders, bara för att det är två kvinnor behöver du inte koka ihop denna soppa. Implicit passar detta in på ”meetoo”. Det vill säga att bland annat förminska kvinnorna. Jag utgår ifrån att Annie, tillsammans med övriga ansvarig i Centerpartiet, tar fram den politik som är bäst för Sverige, långsiktigt. Oavsett vilka coacher eller mentala tränare hon har. Då är det ju värre beställt med statsrådet Strandhäll som vill att vita mäns rösträtt ska tas bort. De nämnde hon på sin sida i facebook i vårvintras. Smaka på detta Anders! Att vita män inte ska få rösta! Hur tycker du det smakar? Gott?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag skriver inte detta därför att de är kvinnor Erik – jag hade skrivit samma sak även om bägge varit män eller den ene man och den andre kvinna.

      Den politik Centern formulerat på sistone är skadlig för Sverige och att lyfta fram hur det kunnat bli så tycker jag är viktigt.

    • Bertil

      Erik skriver: ”Anders, bara för att det är två kvinnor behöver du inte koka ihop denna soppa.”

      Förstod att det skulle komma sånt där. Har varnat om det och det kommer garanterat mera.
      Massor mera.

      Anders kritik mot Malin Dohlwitz-Strindlund har så klart inget annat än med politik att göra.
      Erik drar in ”meetoo” men har inget konkret komma med.

      Kolla Krönikorna som Malin Dohlwitz-Strindlund
      http://www.dagensps.se/author/malin-dohlwitz-strindlund/

      Bedöm utifrån det på ett sakligt sätt.
      Skulle en Vänsterpartist skrivit på liknande sätt men i Vänsterpolitik som Malin då skulle de blivit kallad både Nordkorea, Cuba. och värsta kommunister.

      Som sagt vi behöver mera Castro. Nån som ställer upp för utsatta . sjuka, arbetslösa.
      Bäst är höja skatterna för de bortskämda ekonomiskt starka och sänka för de med små medel, skapa minimala klassklyftor då skulle vi slippa de konflikter som uppstår när folk inte kan samsas i en gemenskap på grund av enorma skillnader i ekonomi.

  8. Leif Andersson

    Det jag inte förstår är hur en bidragsbudget gynnar arbetstagarna. Det är ju inte arbetstagarna som kräver bidrag utan de som inte arbetar. Däremot har ju regeringen helt klart försökt köpa röster genom att höja barnbidragen samt låta EU:s lägsta beskattning av bostadsägare fortgå ograverat (ett av få områden där S faktiskt borde ta till sig V:s politik).

    Avdragsrätten för fackföreningsavgifter ser jag som ett självklart avdrag eftersom det är kopplat till anställningen och den beskattningsbara inkomstens förvärvande.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den budget vi lagt ökar barnbidraget och det utgår till alla som har barn, Satsningen på pensionärer går till alla pensionärer och då främst de med låga pensioner och avdragsrätt för fackföreningsavgiften kan tillgodogöras av alla som är med i facket.

      Alla dessa saker medger en kassaförstärkning och ett bättre liv för de som lever på marginalen och att föra den sortens politik är klassisk socialdemokratisk politik eller med ett samlingsord fördelningspolitik.

      • Leif Andersson

        Det är nog bara i din värld som barnfamiljer med miljoninkomster lever på marginalen och vars röster behöver köpas med högre barnbidrag elller bostadsägare som tjänat mångmiljonbelopp på bostadsspekulation inte klarar av någon tusenlapp i kostnadsökning per månad pga slopade ränteavdrag och ökad fastighetsskatt.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Barnbidraget har aldrig varit inkomstprövat och ska så heller aldrig bli och för alla barnfamiljer som lever på marginalen är ökningen av barnbidraget ett oerhört välkommet kapitaltillskott.

          • Leif Andersson

            Du vet mycket väl att i de socioekonomiskt svaga familjerna som enligt mig endast ska ha barnbidrag går dessa pengar till det som bidraget är avsett för dvs olika kostnader för barnet/barnen ifråga. I övriga avsätts pengarna istället mestadels till ett sparande så att den ekonomiska ojämlikheten uppstår redan från dag ett. Men du bryr dig väl inte om att en person från socioekonomiskt svaga förhållande i princip inte har en krona när vederbörande gått ut gymnasiet medan en annan som varit lyckligt lottad har fått hela barnbidraget sparat i några väl utvalda aktier och/eller aktiefonder med resultat att vederbörande har ett kapital på flera hundratusen.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag bryr mig i allra högsta grad om ojämlikheten i samhället Leif – Det är därför jag är Socialdemokrat och det är därför jag strävar efter ett jämlikare samhällsbygge.

    • Bertil

      Visst är det arbetstagarna som kräver sociala skydd likt VD-ar o.s.v.

      Bidrag är en ord för att få en illa klang av socialt skydd.
      Vad arbetstagarna likt en husägare bilägare o.s.v kräver är att få betala till en försäkring. Ju bättre premie ju bättre bör försäkringen bli.
      Felet som högern driver är att arbetstagarna inte ska få ha nån försäkring och absolut inte kollektivt.

      Man menar vilket man inte vill säga att
      Får arbetstagarna inga socials skydd då får man billigare arbetskraft, mer makt och därmed kan man även strunta i arbetarskydd.

      Det är ord man rider på för att försämra och öka klassklyftor.

      Vi måste stärka ordet bidrag Öja bidragen då ökad arbetarskyddet det ger fler jobb och med ekonomi i sociala skydd skapas fler jobb.

      Detta såg vi tiden före -90 när de sociala skydden var goda och arbetslösheten väldigt låg samtidigt som inflationen på särskilt bostäder var lägre än idag .

      Sparandet var även tryggare hade du pengar på vanlig bankränta var utdelningen given.
      Idag är sparandet ett risktagande där du antingen är stor vinnare men i nästa moment kan vara stor förlorare.

      Det var dessutom obetydliga klassklyftor
      Kort sagt det var bättre förr för alla .

    • Bertil

      ”Det jag inte förstår är hur en bidragsbudget gynnar arbetstagarna. Det är ju inte arbetstagarna som kräver bidrag utan de som inte arbetar. ” skriver Leif Andersson
      Vidare: ”Däremot har ju regeringen helt klart försökt köpa röster genom att höja barnbidragen”
      skriver Leif Andersson

      Det handlar inte om köpa röster gällande barnbidrag. Det handlar om att barnbidraget aldrig höjts på 11 år. Ser man det som att köpa röster så ser man med sneda missundsamma ögon. Jag ser det som en ren nödvändighet för att göra barnbidraget trovärdigt.

      Helt fel ingen kräver bidrag. Utan arbetstagarna kräver en social försäkring liksom alla gör det.
      En social försäkring som Sker via fackligt medelmskap och i symbios med A-kassa.
      ja även sjukförsäkring. Så var det uppbyggt.-

      Men massor folk är inte ens medvetna om att högern slog sönder detta helt i smyg.
      Sen fortsätter man retoriken med att A-kassa är ett bidrag. Vilket är helt fel.

      Men såna där retoriska fel kör Högern hela tiden med. Skattekvot kallar man skattetryck
      Sitta på arbetsförmedling kallar man jobbgaranti.

      Sjukförsäkring är ej heller det ett bidrag. det är även det en försäkring som ingår i
      kassan Sociala avgifter. Vilken mer vanligt kallas arbetsgivaravgifter.
      Men det är från den lön arbetstagaren erhåller. Det är nämligen bara människan som får lön och därmed kan betala denna avgift. Alltså Arbetsgivaren betalar inte en krona om man har anställt en levande fysisk person.
      Har arbetsgivaren en maskin eller robot som gör jobbet så betalar de ingen avgift.

      Det sjuka är hur denna arbetsgivaravgift betalat av den anställda har plundrats.-

      EX: År 2017 är sjukförsäkringsvgiften 4.35% 2006 var denna avgift 8.64%
      d.v.s nästan halva den procentuella sjukförsäkringsavgiften är plundrad.
      Till vad??
      Återkommer med det.

      Arbetsmarknadsavgiften är 2017 2.64% år 2006 var den 4.45%
      Alltså åter en stöld från Arbetsmarknadsavgiften på inte långt från halva avgiften.
      Högern vill så klart helt utrota detta vilket betyder att en vanlig lågavlönad knegar blir helt utan skydd.
      Trots att de vill kollektivt betala till ett socialt skydd.

      Högre avlönade de vill inte delta i nåt kollektivt de vill ta egna lösningar.
      Vi har alltså gått från kollektivt gemenskap till Individualistisk egoism.

      Att detta visar sig i Samhället tror jag få undgått.

      var går då dessa pengar som förr gick till ovan nämda.
      Jo de packas i hop i Allmän löneavgift som skapades för att betala EU-avgiften.
      År 2017 var den 10,72% medan den 2006 var endast 4,40%
      Alltså en enorm stöld från arbetstagarnas sociala skydd som nu friskt delas ut inte till att betala medlemsavgiften till socialt stöd utan till att falla direkt rakt i fickorna dels till arbetstagarna men även till de som aldrig betalat till avgift. EU-avgiften den har inte alls ökat i takt med vad som kommit in till den allmänna avgiften. Utan posten allmän löneavgift har blivit en kassako för berikade att berika sig mer genom Jobbskatteavdrag.

      I gengäld tvingades sjuka, ja även arbetslösa till kriminalitet, förnedring, självmord.
      Detta enbart för att en välmående grupp skulle få mera fast de aldrig protesterat mot att betala till en social avgift.
      Kort sagt Jobbskatteavdraget är historiens störst bluff och stöld från utsatta grupper.

      samt låta EU:s lägsta beskattning av bostadsägare fortgå ograverat (ett av få områden där S faktiskt borde ta till sig V:s politik).

      Avdragsrätten för fackföreningsavgifter ser jag som ett självklart avdrag eftersom det är kopplat till anställningen och den beskattningsbara inkomstens förvärvande.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag hade inte förväntat mig att du som varande Centerpartist skulle tycka annorlunda Ville-Valle.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att beskylla socialdemokratin för detta är inte korrekt Ville-Valle och det vet jag att du vet innerst inne – Sedan ligger detta långt ifrån blogginläggets ämne.

  9. Bertil

    Det är inte små anklagelser Malin Dohlwitz-Strindlund kommer med.
    Svär och bannas gör hon, anklagar sossarna för både det ena och det andra.
    Ska ha sänkt skatt och tycker en röst på SD är en röst på sossarna.

    Det är som jag sagt 2018 års valrörelse kommer bli smutsig.
    Detta när överklassens egoister, kapitalister tar till vilka medel som helst för att dels vinna valet men även smutskasta. Vi kommer se Lobbister från högersidan växa sig starka när kapitalist6erna tar fram plånboken för att få sin vilja.

    Ser man på hennes företag och hur hon gastar och skriker i sina Krönikor så är hon väldigt
    dum och saknar diplomatisk förmåga. Van att få som hon vill jämt.

    Men vad vänta hon driver ju ett företag där hon ska låtsas vara expert åt överheten.-
    Så hon tror garanterat hon är nåt.

    Det kommer komma ännu värre inför valet 2018.
    Ni anar inte vad högerpartierna lär komma med.

    Det lär inte vara sammetsröster som Jonas Sjöstedt som vi får höra från högern
    Jag bävar för det som komma skall. Målet är självklart slå stenhårt mot utsatta, samt sjuka, arbetslösa. Att fattigpensionärer även lär f¨å sig en släng skulle inte förvåna.
    Allt för att en överhet ska få tiotals miljarder mer i plånboken. Samt på det en massa uppassning via nya former av RUT, ROT.

  10. Bertil

    Kollade lite Örjans och Malins coachpower verkar som det handlar om att skrika och
    se grym ut och verka tuff.
    Kort sagt ett tramsföretag men som är farligt.
    Lite av Hitlers sätt övertyga genom att skandera.
    Ta en titt.

    Nä jag föredrar Jonas Sjöstedt lugna sakliga sätt.
    Inte sättet att skrika och gasta som man gör i coachpower

  11. Niklas Karlssson

    En åsikt har alla människor rätt till , men dina inlägg liknar mer en ding ding värld så min åsikt är om det verkligen står rätt till i ditt huvud?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den frågan får du självklart ställa dig Niklas. Att det jag skriver om inte passar in i din politiska grundsyn betyder inte att det saknar relevans utan bara att du har en annan åsikt än mig och många med mig.

Lämna ett svar till andersforss Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.