Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Svenskens ökade bilkörning tarvar en snabb övergång till fossilfria drivmedel.

Svensken kör mer bil än någonsin tidigare enligt rapporter från myndigheten Trafikanalys – Hur mycket kan du läsa om du följer följande länk: https://www.vk.se/2321779/svenskar-kor-mer-bil-an-nagonsin

Att svensken kör mer och mer därför att antalet fordon ökar för varje år är en trend som pågått länge och därtill en trend som inte visar några som helst tecken på avmattning. Det innebär att debatten om hur vi effektivt kan få svensken att övergå till fossilfria bilar och fordon är viktigare än någonsin tidigare.

Den som läser undersökningen ordentligt kommer även att finna att de som bor på landsbygden kör aningen mindre än tidigare samtidigt som bilkörningen i städerna ökar mer eller mindre ohämmat med ökade utsläpp, ökat buller och mer trängsel som följdeffekter.

För mig innebär det att vi måste ta oss en ordentlig funderare på hur vi ska lagstifta och reglera för att bli av med all okynneskörning i stadsmiljöer.

I grunden måste det bli vansinnigt mycket dyrare än idag att välja bilen som transportmedel i stadsmiljö samtidigt som det blir billigare att välja bilen i glesbygd där kollektivtrafik saknas.

Hur kombinationen av trängselskatter, minskningen av parkeringsplatser och övriga straffavgifter ska utformas för de som väljer bil i stadsmiljöer där kollektivtrafiken är väl utbyggd tarvar en ordentlig debatt med högt i tak.

Den debatten vill jag uppmuntra till med tillägget att den bör starta direkt efter valet så att problemet med svenskens ökade bilkörning kan lösas medan tid är.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

38 kommentarer

  1. Anders

    “Okynneskörning”? Tror du på fullaste allvar att det är ett problem? Att bilkörningen ökar beror i första hand på en större befolkning. (Som är något du dessutom förespråkar.)
    Ändå är den svenska trafiken blygsam i ett internationellt perspektiv. Har bl a varit i Mexico City och sett hur trafikproblem ser ut på riktigt. Där är bilarna dessutom betydligt smutsigare ön här. Uppmanar dig att göra samma sak och återkom när du vet vad du pratar om.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Precis – Att körningen ökar är en kombination av ökad befolkning och fler bilar och det är därför det är angeläget att övergå till fossilfria drivmedel snarast möjligt.

      Att människor som bor i städer med väl utbyggd kollektivtrafik väljer bilen istället för kollektivt resande kan aldrig bli annat än okynneskörning Anders.

      Jag har varit i Mexico och i en rad andra länder och därtill kört bil både där och i stora städer i Asien och i Indien samt den värsta av dem alla Karachi i Pakistan men att det är värre där är inget försvar till varför vi ska avstå från att rätta till de problem vi har i Sverige.

      • Anders

        Självklart ska vi rätta till de problem vi har i Sverige. Okynneskörning är dock inget problem, och undersökningen visar ju också att antalet körda mil per person sjunker därför har du fel i din formulering att ”svensken kör mer”.

        Jag har inget emot en övergång till fossilfria bränslen. Däremot är ju ditt snack om okynneskörning och en begränsning av bilkörning med straffavgifter och minskning av parkeringsplatser något helt annat. Det resonemanget äcklar mig.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det är antalet mil per fordon som sjunker men med fler fordon blir antalet körda mil större totalt sett. Ökningen av antalet fordon sker främst genom att en och samma familj skaffar fler fordon så det jag angivit i inlägget stämmer mycket bra.

          Att mitt resonemang om hur vi ska minska bilkörande i stadsmiljö ogillas av dig får stå för dig – För mig är det helt klart så att bilar inte har något i citykärnor att göra så länge det finns en väl utbyggd kollektivtrafik och en bra infrastruktur för cykelåkning och gångtrafikanter.

          Funkar det i Zurich utan problem så funkar det i Umeå och Sverige.

  2. Jonny Disenfeldt

    Nej, svensken kör mindre. I artikeln står det :

    ”Däremot visar statistiken att den genomsnittliga körsträckan per bil, 1 211 mil, minskade med en procent jämfört med året innan. ”

    Du vill ju att Sverige ska ha 30 miljoner invånare på relativt kort sikt, det innebär behov av många nya bilar och ännu mer bilkörande TOTALT sett.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Med ett ökat antal bilar så kör svenskarna mer Jonny då det totala antalet körda mil i riket ökat.

      Av den anledningen är en övergång till fossilfria drivmedel angelägen.

  3. Petter

    Förbjud bilar i stadskärnorna ,va ska vi dit och göra när allt finns utanför stadsmiljöerna. Det mesta finns att köpa på nätet ,Zalando och linas så är vi i hamn.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Människor kör inte bil in till centrum för att handla Petter – Snarare kör man av slentrian.

      • gerd

        Man kan ju undra vad dina partikamrater i stadshuset tänkte när de beslutade att riva världens bästa djursjukhus som låg intill stadshuset. Det revs för att lämna plats åt bostadsbyggande. Nu många år efteråt (då vi djurägare från Umeå i stället måste åka till Vännäs med bil då vära djur behöver veterinärvård) så kan man konstatera att tomten nu har blivit parkeringsplatser vikta för kommunens politiker och tjänstemän. Tala om okynnesåkning, de kan väl också åka buss?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Precis – Politiker ska föregå med gott exempel och åka kollektivt alternativt cykla eller gå så mycket som möjligt.

  4. Kim

    Så vare det det här med att kunna läsa och förstå statistik när man ”läser rapporten ordentligt”.

    Du menar alltså främst att folk kör mer och inte att vi blir allt fler och fler, vilket gör att det körs mer bil? Dvs att det finns baksidor med att ha som mål att bli fler i befolkningen?

    Lägger man till aspekten – utsläpp per körd mil – hur ser du då på statistiken?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Rapporten vilken jag delvis länkad till säger precis det – Att det körs mer därför att antalet bilar ökat och att den ökningen främst avser städer och stadsmiljö.

      Att vi blir fler behöver inte betyda mer utsläpp om de bilar som tillkommer drivs av fossilfria drivmedel eller hur?

      I övrigt har jag inga problem med att vi blir fler – Att vi blir så om ökningen innebär att jordens befolkning sprids jämnare över jordens yta främjar miljön och klimatet är att se som en fördel för alla eller hur Kim?

      • Kim

        ”Att det körs mer därför att antalet bilar ökat och att den ökningen främst avser städer och stadsmiljö.

        Att vi blir fler behöver inte betyda mer utsläpp om de bilar som tillkommer drivs av fossilfria drivmedel eller hur?”
        Om ökningen beror på att antalet bilar ökar så ”kör inte svensken mer”, vilket du skriver redan i rubriken. Möjligen svenskarnas körning tillsammans. Ett utmärkt sätt att få ner körningen är att se till att vi inte blir fler eftersom varje person faktiskt kör allt mindre TROTS högkonjunktur.

        Se hur folk faktiskt försöker ställa om. Se hur elbilar och cykling ökar lavinartat. Folk vill och försöker. Däremot blir folk förbannat less på politiker som inte förstår vad de beslutar. För 3-5 år sedan klassade man vissa bilar som miljöbilar. Nu ska samma bilar förbjudas.

        Ser med fascination hur Umeåpolitikerna tror att bilåkningen ska minska genom att göra det svårare i stan och sprida ut handel på så många handelsområden som möjligt. På ringleder ska man lägga så många rondeller som möjligt. För säkerhets skull väljer man att göra en extra omväg med sista delen av ringleden. Jodå. Så får man ned bilåkande och utsläpp …

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Om varje hushåll skaffat fler bilar vilket är fallet ökar hushållets totala körsträcka Kim.

          Om du sedan läser inlägget så kommer du att finna att det är körningen med fordon som körs fossila drivmedel jag vill begränsa eller helst stoppa Kim – Fordon som körs helt fossilfritt har jag inga problem med.

          Vad gäller utformningen av E4/Östra länken så är det Trafikverket och inte Umeås politiker som bestämt hur den ska utformas.

          Slutligen rekommenderar jag att du åker till Zurich vid tillfälle för att studera hur en modern stad ska byggas vad gäller trafikmiljö – Att det i en stad som är ca 3 gånger Umeås storlek på samma markyta görs drygt 325 miljoner kollektiva resor per år samtidigt som det cyklas och promeneras oerhört mycket och handeln blomstrar säger en hel del – Vill man så går det.

  5. Fredrik

    Rätt missvisande rubrik eller hur Anders? Men, det är kanske poängen? För, rubriken säger att det är viktigt att vi i Sverige snabbt går över till fossilfria drivmedel, men poängen i ditt inlägg är inte en övergång till fossilfria drivmedel utan att bli kvitt ”okynneskörning” i stadstrafik.

    Med andra ord, om vi blir av med denna – enligt dig – ”okynneskörningen” så räcker det. Det behövs ingen övergång till fossilfria drivmedel. Enligt ditt inlägg ovan.

    Det ska dessutom bli vansinnigt mycket dyrare att välja bil om man bor i en stad jämfört med idag och på motsvarande ställen, glesbygd, så ska det bli billigare. Hur stämmer det överens med ditt mantra att flertalet ska bestämma över fåtalet? Du har under lång tid gnällt på att fåtalet idag ”gottar” sig på flertalets bekostnad och att du vill att detta ska förändras, men just i denna fråga kring trafik så är det inte så?

    Så, alla dem som besöker en stad ska betala extra för detta. Hur gynnar det handeln? Och framför allt, gör du själv så? Ställer du bilen på en parkering på Storheden när du besöker Luleå och därifrån åker kollektivtrafik med din familj? Ställer du bilen på en parkering på Söder i Skellefteå och åker kollektivtrafik därifrån med din familj? Tillåt mig att tvivla att du gör så själv, men tydligen ska andra göra det. Åker du kollektivtrafik till/från mataffären när du storhandlar?

    Hur ska ensamstående föräldrar klara av att se till att tre barn hinner på judo, fotboll och balett? Här använder jag bara ett exempel, men det är absolut inte ovanligt. Med kollektivtrafik blir det i princip en omöjlighet att hinna med detta. Många föräldrar som dessutom delar vårdnaden arbetar rätt mycket den vecka de INTE har barnen, för att kunna arbeta mindre veckan de har barnen. Och det är väl helt rätt, att finnas där för sina barn men att göra det dyrare för just dessa människor kan väl inte vara ”flertalets makt över fåtalet”? För, det är ju dessa människor som du behöver röster ifrån för att vinna valet.

    Nej, jag är en stor förespråkare av att leva som man lär (och då menar jag inte enbart dig privat Anders utan också som ”politiker”). Man ska kunna se en människa i ögonen när man kräver något av denne. Och det kan inte ni politiker i denna fråga. Se till att kommunernas och landstingens bilar först är fossilfria. Kyrkans bilar ska också vara fossilfria. För, om ni politiker INTE klarar av att ställa om till fossilfritt – hur ska ni kunna kräva att folket ska kunna göra det? Och nej Anders, du är inte fossilfri. Vare sig privat, i ditt yrke eller som politiker.

    Det är en stor flotta bilar som finns i statens, landstingets, kommunens och kyrkans ägo och få är fossilfria. Långt ifrån en majoritet av dem. Så om bilen som skjutsar vår statsminister INTE är fossilfri, hur ska då politikerna kunna se folket i ögonen och säga: Ni måste köra fossilfritt, det är viktigt. Alla måste ställa upp på detta!

    Fast inte alla visst Anders. Ni politiker, fåtalet, ska undantas visst? Fåtalets makt över flertalet. Nej, nu blev det fel igen…otur.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Poängen i inlägget är bägge delarna Fredrik – Både en snabb övergång till fossilfria drivmedel och ett stopp för okynneskörningen med fossildrivna fordon.

  6. gerd

    När man läser detta inlägg så slås man av den rasistiska inställningen som du måste ha inombords. På alla ställen skriver du att det är ”svensken” som står för allt, som har ökat bilkörningen (okynnenbilkörningen) och som förorsakar miljöförstöringar främst i städerna. Förslag: Gå ut och ställ dig på stan och se vilka som kör mest. Hur vet du att det är svenskar? Jag tycker mig kunna se att andelen utländska bilar ( ses på bilskyltarna) står för en stor ökning. Sen tillkommer en annan grupp som jag inte törs nämna eller beskriva eftersom det skulle betraktas som rasistiska inlägg. Men, det är påfallande ofta man ser ungdomar som både är ”lärare” och elever i bilar som har skylt som upplyser om att det är bilskola som står bakom. Umeås folkmängd ökar stort och detta avspeglar sig också i bilkörandets ökning. Här är den största ökningen föranledd av att det är asylsökande som flyttat hit. Så skyll inte allt på ”svensken”

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har ingen rasistisk inställning överhuvudtaget Gerd. I detta sammanhang så inryms alla som för tillfället bor i Sverige i begreppet svensken som i min värld inte har något alls att göra med en människas etnicitet.

      • gerd

        Det bor ju rumänska tiggare här, både permanent och tillfälligt. Är de ”svenskar” då enligt ditt förmenande.
        Gäststudenter och för den delen gästande lärare är de också svenskar? Du har ju alltid rätt så det än nog så för båda dessa grupper. De har medborgarskap utan att de vet om det. Undrar om vi får uutjämningsbidrag vid statskassan för dessa?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Så länge de som vistas i landet gör så på laglig väg inryms de i begreppet svenskar i detta sammanhang – Detta därför att jag till det begreppet i detta sammanhang varken kopplar medborgarskap eller etniskt ursprung.

          Med det sagt så vill jag att den fortsatta debatten handlar om ämnet i inlägget snarare än villospår som detta.

  7. Per

    S fortsätter att sjunka efter nya mätningen och Sd ökar….och jag har inget problem med det. Bara att inse att S är losers när valet är klart. S sjunker och sjuuuuunker…så jäkla härligt haha! Skriv gärna lite nu om S raset och hur du ska kunna släta över valförlusten efter ditt babbel och flosker om att S skulle få 35% av rösterna! Ska bli kul att höra hur du ska ljuga dej ur detta.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      När valet är över vet vi resultatet Per men jag kvarstår vid min förutsägelse om 35% + för S och runt 13% för SD.

      • Jonny Disenfeldt

        Tidigare var det ju 10% för SD som profeten förespådde … sedan blev det 10+-2% dvs 8..12 %, nu är det alltså 13 …

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Du har rätt Jonny – runt 10% skulle det stå. Ber om ursäkt för att jag skrev fel i hastigheten. När jag skriver runt vad gäller procenttal så har jag sedan länge förklarat att den skrivningen i min värld avser siffran +/- 2%.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Precis – Även solen har fläckar och i hastigheten skrev jag fel – 10% är helt korrekt.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Så länge bilåkningen sker fossilfritt och utanför stadskärnorna så har jag inga problem med det.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      I det här fallet handlar reportaget om en moderat politiker Ville-Valle så min fråga är vad du vill uppnå med din kommentar?

      • Ville-Valle

        …moderat politiker, visst Anders Forss. Men vilka är det som styr och bestämmer i landstinget…? I bland får man intrycket att du har en och annan häst på vift Anders Forss om man utgår från dina svar…

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det regelverk som gäller har beslutats av partierna i samförstånd Ville-Valle – Efter detta så ser man över regelverket så att det kan ändras så att som du försöka lägga skulden på S fungerar inte.

  8. Alexander

    Anders

    Vet att det är off topic men kan inte låta bli att undra hur du tänker kring de 26,9% Socialdemokraterna fick i senaste mätningen. När börjar det stora lyftet upp mot 35?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag kvarstår vid min förutsägelse och i sinom tid kommer ett inlägg om varför.

  9. Patrik

    Hej Anders

    Kul med att S lirar sig med ett parti som kom på den briljanta idén att lägga en miljöskatt på Solceller.
    De försöker ju skatta bort varje försök att skapa fossilfritt bränsle. Misstänker att det nya fossilfritt bränslet kommer att straffbeskattas så att det försvinner innan det ens kommer igång.
    Dessutom kommer ”okynneskörandet” att öka framförallt med Socialdemokraterna politik då all service centreras och vi i glesbygden ska stå med mössan i hand när Storstadsborna ska på pittoreska utflykter.

    Mvh

    Patrik

    • andersforss (inläggsförfattare)

      MP har jag kritiserat hårt och den kritiken står jag fast vid.

      Får jag vara med och bestämma ska servicen i glesbygd stärkas och byggas ut.

Lämna ett svar till andersforss Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.