Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Låt oss vända blad i kollektivtrafiken redan i höst.

Umeå har sedan länge valt en fossilfri framtid för kommunens kollektivtrafik och har därtill i dagarna  just valt leverantör av de elbussar som i stor skala ska trafikera Umeås kollektivtrafik från och med 2019.

Att de besluten tagits redan innan klimatdebatten blev en debatt i var mans mun visar att Umeå gällande klimatpåverkan och miljö tar sitt ansvar och satsar hårt på att bli en av de bästa i klassen vad gäller klimatsmarta lösningar i samband med att framtida investeringar ska beslutas.

Ovanpå detta har vi haft en fantastisk utveckling inom kollektivtrafiken med stora resandeökningar som kan förklaras av attraktivare tidtabeller, tätare turer och en ökande medvetenhet hos de som bor i staden om att kollektivt resande är bekvämare och bättre än den egna bilen i många fall.

Med de tuffa besluten redan tagna borde Umeå kommun redan nu vända blad i kollektivtrafiken och genomföra den förändringar flera andra kommuner bland dem Örnsköldsvik redan genomfört för att skapa ett bättre och jämlikare samhälle.

Därför vill jag från och med det att vintertidtabellen införs göra all kollektivtrafik året runt HELT GRATIS utan begränsningar för pensionärer och barn & ungdomar fram tills dess de gått ut gymnasiet.

För gruppen äldre är skälet enkelt – För att göra dem mer mobila och mest av allt för att som ett sätt för samhället att tacka, visa uppskattning för och och värna om den generation som byggde välfärdslandet Sverige.

Kan de som är pensionärer fritt välja bussen framför egen bil, taxi eller andra kostsamma och mer omständiga färdsätt är min övertygelse att fler pensionärer väljer att lämna hemmet för att bege sig till en plats där man kan möta andra eller bara sitta ner och betrakta det som händer.

Gratis kollektivtrafik för pensionärer kommer att bli ett lyft för Umeå centrum över tid – I vart fall är det min övertygelse.

Att göra kollektivtrafiken gratis dygnet runt året runt för barn & unga handlar om två saker – Att grundlägga sunda resvanor redan under de år människan formar sitt framtida beteendemönster.

Därtill tycker jag att gratis kollektivtrafik för barn & unga är en rättvise- och plånboksfråga då gratis kollektivtrafik innebär att alla Umeås barn & unga kan förflyttas sig utan att behöva lita till storleken på den egna eller föräldrarnas plånbok.

Gratis kollektivtrafik för pensionärer samt för barn & ungdomar är således en grundläggande och därmed en viktig byggsten i bygget av ett jämlikare samhälle.

Med det anfört uppmanar jag därför Hans och övriga partikamrater att driva igenom detta redan till införandet av årets vintertidtabell i Ultratrafiken – Gratis kollektivtrafik för pensionärer samt barn & ungdomar kommer att lyfta resandet till oanade höjder i Umeå – Därtill över tid drastiskt öka Ultras intäkter och image.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

18 kommentarer

  1. Christer

    Nu är du där igen. Hittar på, ändrar sanningen och ljuger. Att du aldrig ger dig, Anders. DET FINNS INGEN GRATIS SAMHÄLLSSERVICE.
    Nu är du inne på att vissa samhällsgrupper ska få nyttja en viss typ av samhällsservice kostnadsfritt. Men fakta kvarstår: Bussar ska köpas in, servas och ha bränsle. Allt detta ska bekostas, vilket helt enkelt gör att det inte är gratis. Dessutom är det väl fortfarande så att du och dina kollegor får lön när ni kör bussarna, eller hur?
    Kan du inte, för en gångs skull erkänna att du har fel och att du ljuger.
    Du minns säkert vem ”Bagdad-Bob” var. Den irakiske generalen som i absurdum förnekade att de amerikanska styrkorna höll på att invadera Irak. Detta trots att de amerikanska styrkorna var bara några kilometer från den plats där han själv befann sig i Bagdad. Snacka om att stoppa huvudet i sanden och förneka verkligheten! Nu verkar det inte bättre än att du, Anders börjar förtjäna epitetet ”Bagdad-Anders”. Eller ska det vara ”Umeå-Bob”, kanske. I vilket fall så är det skrämmande hur du blundar för sanningen. Men sanningen kommer att visa sig i valet, ni sossar går mot ett riktigt katastrofval. Frågan är om ni klarar 20% nationellt? Jag tror inte det.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Se tidigare svar och det som initialt ser ut som en utgift kommer över tid att bli till en intäkt och därmed en investering vilket gör den gratis.

  2. Solsken

    Ett mycket bra förslag! Även om inte jag har någon användning för detta förslag så tycker jag att det är precis sådana här förslag som saknas i vårt samhälle.
    Tyvärr tror jag inte att dina partikamrater tycker lika. Enligt mig så är de är ju inte Socialdemokrater längre. De kallar sig för Socialdemokrater, men är så långt åt höger politiskt att de mer är Liberaler.
    Sedan undrar S varför de tappar väljare…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det ligger mycket i det du säger Solsken och för egen del gäller att det är just det du anför jag försöker ändra på genom att konsekvent sökas stöd hos väljarna för den politik jag som socialdemokrat vill genomföra och driva.

  3. Fredrik

    Klassisk socialistisk propaganda Anders. Det är inte värdigt någon som säger sig värna om minnet efter Olof Palme.

    Att på detta sätt fiska efter röster utan att berätta vad kostnaden blir är inte okej menar jag. Ge läsaren hela bilden. Vad blir kostnaden för Umeå kommun och i slutändan för skattebetalarna i kommunen med detta förslag. Finns det i budgeten utrymme för detta, om inte så undrar jag vad som ska stå tillbaka?

    Jag är starkt röst för att våra äldre ska få det bättre, att i Sverige (och i vissa andra länder) betala dubbel skatt när du blir pensionär är inte värdigt dem som byggt landet som andra får ta del av. Och jag skulle gärna se att våra pensionärer i kommunen fick åka gratis kollektivtrafik, men problemet är att något måste då få stryka på foten. Och jag anser att vi kan inte höja skatten mer, speciellt då vi måste sträva neråt för att ytterligare stärka Umeås varumärke som en stad att räkna med – nationellt – och kvarstår min fråga Anders. Vad kostar detta och om det inte finns i budgeten idag, vad ska tas bort för att kunna ge detta?

    Sen en sista fråga, vad är ”…andra kostsamma och andra omständiga färdsätt…”? Du räknar upp egen bil, eller ta en taxi och så detta. Så vad är detta kostsamma och omständiga färdsätt?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är ingen propaganda utan ett sätt att bygga ett bättre och jämlikare samhälle – Om du tycker det är fel att bygga ett jämlikare samhälle får du gladeligen kalla mig socialist alla dagar i veckan med löfte om att jag ska vara stolt över det.

  4. Jonny Disenfeldt

    Du vill alltså införa en regional arbetarskatt där arbetare ska betala för kollektivtrafik…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Ett lika dåligt som felaktigt antagande/insinuation från din sida Jonny.

      Därtill måste du lära dig att skatt och beskattning är oerhört positiva ord som gör gott för människor.

  5. Josef

    Men det är väl inte bara pensionärernas biltrafik som behöver minskas? Varför inte bara göra det gratis? Så slipper man dessutom den dyra biljetthanteringen helt och hållet.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vanliga löntagare ska betala själv och med mitt förslag kommer fler att avstå bilen till förmån för kollektivt resande då det blir bättre och billigare även för de som ska betala för sin resa.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      För resenärerna är det gratis men för skattebetalarna en utgift initialt men en merintäkt på sikt.

  6. Petter

    Och för oss i byarna ,kommer kollektivtrafiken hit också eller ska vi bara betala för stadens invånares resor.
    Vi är ju idag bara skattebetalare som sedan får betala ytterligare en gång vad gäller snöröjning och så vidare för att mjölken ska kunna hämtas och för att slakteribilen ska hämta våra dyr för att ni ska få nån mat på bordet. Och med dessa bränslepåslag ni i S och MP tvingat på oss har vi snart inte råd att bo på landsbygden och producera er mat och andra produkter.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om du läst mina tidigare inlägg i frågan om kollektivtrafik så vet du att jag sedan länge har en lösning som inkluderar även byarna Petter.

  7. Kim

    Jag gillar tanken, även om jag själv tror man behöver en symbolisk summa som för barn/ungdom stiger upp något tex då man är 16 för att inte steget ska bli för stort till full pris.Men kan man finansiera iden?

    Jag hävdar att det inte finns några som helst belägg för att hävda att det är en ekonomisk investering. Det finns hel enkelt inget som visar på att man få igen pengarna på annat håll. Det är en dröm. Visst kommer den totala mängden som åker kollektivtrafik öka, men att nya åkare skulle täcka upp för intäktsbortfall är ren och skär spekulation utan underlag.
    Varför inte vara tydlig med hur mycket det kostar och ta besluten utifrån det? Om sedan någon blind politiker vill låtsas att det lönar sig i längden (som tex ”investeringarna” i Navet och Väven, för att inte tala om ”kulturdriven tillväxt”), ja då får de politikerna drömma vidare så kan de som äör i verkligheten fatta beslut från just verkligheten. Fast det är ju inget politiker vill. Alltså ta beslut på faktiska underlag. Först tar man beslut och sedan hittar man på ett underlag …

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Över tid när man räknar in att vi behöver bygga färre parkeringar, underhålla vägarna mindre och därtill kan undvika att betala miljöböter för en skitig stadsmiljö blir det som initialt är en utgift till en investering Kim.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.