Allsköns funderingar om politik

Dags att avveckla SAS?

Sedan några dagar strejkar SAS piloter, vilket inneburit många inställda flyg och tiotusentals strandade flygresenärer. I Sverige är strejkrätten en grundlagsskyddad rättighet. Jag respekterar strejkrätten, men när jag läser om piloternas arbets- och lönevillkor har jag svårt att se det rimliga i piloternas krav.

SAS höll på att gå under 2012 men klarade sig främst tack vare tre statliga ägare. Bolaget har under fyra av de senaste sex åren gått med totalt 6,8 miljarder i förlust på rörelsenivå. Piloterna vill nu ha kompensation för att de ställde upp när SAS höll på att gå i konkurs. Med den höjning de nu kräver (3,5 %) står en ny konkurs för dörren.

Det har varit en hel del hysch hysch kring hur mycket piloter tjänar, men nu redovisar Mattias Dahl, vd för arbetsgivarförbundet Svenska Flygbranschen (SFB), att snittlönen ligger på runt 78 000 kronor/mån, utan tillägg. Slutlönen för en kapten är mellan 92 000 och 96 000 kronor/mån. Medellönen är m a o högre än för läkare, som har dubbelt så lång utbildning och minst lika mycket ansvar för liv och död. Enligt Dahl arbetar piloterna dessutom som mest 185 dagar/år. I de flesta ”vanliga yrken” arbetar man 253 dagar.

Wilhelm Tersmeden, vice ordf för SAS-piloter i Svensk Pilotförening, tycker inte att piloternas krav är orimliga:

Våra löner är inte höga i sammanhanget och det även om vi jämför med andra flygbolag internationellt. Vi har tillgång till ett jämförelsematerial där vi kan jämföra och man tjänar mer i andra europeiska länder.

Att byta jobb och arbetsgivare brukar ge högre lön. Så varför söker sig inte alla missnöjda SAS-piloter istället till de välavlönade jobb som ”andra flygbolag internationellt” erbjuder? Kanske för att ingen är intresserad av dessa piloter då deras lönekrav är för stora. Lufthansa var på gång att köpa SAS för några år sedan men avstod för att slippa strejkkarusellen och för att SAS-personalens löner var för höga. De bedömde det som omöjligt att fasa in SAS olika personalgrupper i sina lönenivåer.

De senaste decennierna har flygbranschen genomgått dramatiska förändringar. Ersättningsavtalen har däremot inte hängt med. En del flygbolag har löst detta genom att starta nya bolag (t ex Lufthansa med Eurowings). SAS har löst det genom en ny ersättningsmodell för att försöka fasa ut de högavlönade piloterna som går på gamla avtal, som inte går att säga upp. De som nyanställs får sämre villkor för att bolaget ska få en konkurrenskraftig lönestruktur i nivå med andra flygbolag.  De som gått in i den nya ersättningsmodellen (med ’dåliga’ ingångslöner) har aktivt valt att göra det.

Nu vill SPF ändra detta så att alla ska ha samma lönemodell, d v s även de som valt att gå in med lägre ingångslöner ska ha den gamla ersättningsmodellen, som inte är anpassad till dagens verklighet och rådande konkurrens i branschen. Det är vi skattebetalare som får stå för notan då staten som storägare tvingas skjuta till pengar när SAS går med förlust och förlorar marknadsandelar till lågprisflygen. SAS klarade sig med ett nödrop från att gå under 2012, mycket tack vare tre statliga ägare. Bolaget har under fyra av de senaste sex åren gått med totalt 6,8 miljarder i förlust på rörelsenivå.

Om situationen för SAS innebär ytterligare förluster vore det kanske bäst att låta bolaget gå i konkurs. Därmed skulle alla dyra befintliga ersättningsavtal och extravaganta pensionsavtal kunna försvinna. Eftersom SPF hävdar att internationella flygbolag betalar sina piloter bättre, får de piloter som förlorar sina jobb på SAS chansen att hitta nya, mer lönsamma jobb internationellt och vi skattebetalare slipper skjuta till ytterligare miljarder för att SAS blöder. Genom att försätta SAS i konkurs kan staten också passa på att sälja bolaget till bättre lämpade aktörer som kan driva bolaget vidare på villkor anpassade till dagens verklighet.
PS Upptäckte just denna mycket intressanta och läsvärda blogg av Weidmo Uvell:

http://www.uvell.se/2016/06/15/objektiva-svt-32409068

DS

6 kommentarer

  1. Bengt Holmgren

    Du tycker att strejkrätten är OK. Jag håller inte med om det. I varje fall inte som den är utformad idag. Facken har alltför mycket drag av maffia. De kan ruinera en företagare. Som inte har mycket att sätta emot. Om de anställda vägrar att arbeta så skall arbetsgivarna ha rätt att avskeda. Eller kanske det skall vara så att strejk anses automatiskt som uppsägning med omgående verkan. Om arbetsgivarna vill återanställa så är det deras beslut.

    Självklart skall man inte behöva arbeta på ett företag om man inte vill. Som du skriver, det är bara att säga upp sig och söka jobb på andra företag.

    • asasuh (inläggsförfattare)

      Jag accepterar att strejkrätten är grundlagsskyddad men håller helt med dig om att facken idag liknar en maffia som inte drar sig för att sänka företagare. Rebecka Weidmo Uvell har skrivit många bra inlägg om hur fackens framfart tagit död på företagare.

  2. Gunmari Palmquist

    Alldeles ”rätt” .
    Undrar om de piloter som ligger runt 100.000 i månaden är villiga att gå ner i län, för sina kollegers skull? Och, varför har de som ligger lågt i lön, ändå valt att acceptera detta? Det finns som sagt hela världens flygbolag att välja mellan….
    Dessutom, så ”illvilligt” att lägga strejken precis nu…fast illa nog när som helst. Kan tänka mig in i allas situationer som de som bokat resa nu hamnar i…vem vågar åka med SAS framöver…inte jag i alla fall.
    Ska de som bokat kanske ersättas på något vis, så är det man skulle kunma tänka sig att öka piloternas löner med redan uppätet…vilken soppa..

    Hur tänkte man egentligen? Jag har inte vetat att man som pilot tjänar så bra!
    Då fick vi veta det också….
    Nääää, det känns inte bra alls med strejken, säger jag som inte ska åka någonstans just nu..

    • asasuh (inläggsförfattare)

      Din undran om de högst betalda piloterna är villiga att gå ner i lön för att få upp de lägst betaldas löner är intressant och befogad. Hade de högst betalda varit villiga att sänka sina egna löner hade det möjligen blivit ett nollsummespel som bolaget klarat av.

  3. Basic Rules

    Håller helt med ditt resonemang bla kring fackets hänvisande till att andra piloter har det bättre, så det är bara söka sig ut på marknaden då ! Samma RESONEMANG tycker jag gäller för dessa överbetalda bank-och finansdirektörer, det är väl bra flytta till London i så fall. Wallenbergs skyddsling ”frk Falkengren” är ett typ fall, men även Nordea är problematiskt med sitt abnorma krav på avkastning och arvoden.

    • asasuh (inläggsförfattare)

      Jag brukar liksom du ta upp hur ’fartblinda’ svenska direktörer ofta refererar till sina internationella kollegor för att rättfärdiga sina höga arvoden men jag tvivlar på att de svenska ’höjdarna’ skulle få lika höga löner internationellt som nationellt. Det krävs ännu mer kompetens, nätverk m m för att lyckas internationellt.

      Läs också:
      http://www.uvell.se/2016/06/15/objektiva-svt-32409068

Lämna ett svar till Gunmari Palmquist Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.