Allsköns funderingar om politik

Klimateriet och masspsykosen

Greta Thunberg talade förra veckan på FN:s klimatmöte i New York. Som bekant tog hon och hennes pappa åkte dit med segelbåt, Malizia 2, som sponsrats bl a av BMW. Båtens huvudsponsor är Yacht Club de Monaco och båtens team leds av Pierre Casiraghi, son till prinsessan Caroline av Monaco och brorson till prins Albert II av Monaco. Casiraghi är f ö vice ordf i båtklubben.

För BMW och övr sponsorer innebär det en rejäl PR-vinst att Greta, världens nu mest kända klimatperson, åker med dem till New York:

-They offered me a free ride because they support my cause.

Hennes ’gratisseglats’ på en båt sponsrad av BMW m fl kostar dock både pengar och förtroendekapital. Hon och hennes pappa borde ha tagit flyget till USA för att minska koldioxidökningen. Istället för en t/r flygbiljett Stockholm-New York för Greta blev det flygbiljetter för två besättningar. För Greta blev seglatsen en lång och jobbig påfrestning.

Många av oss kanske tror att Greta är det första ’barnet’ som talat inför världsledare, men att använda barn, sinnebilden av oskuld och tabu att angripa eller kritisera, är en framgångsrik och beprövad metod. Redan 1992 talade kanadensiskan Severn Suzuki, då 12 år och dotter till David Suzuki, en känd kanadensisk miljöaktivist (driver David Suzuki Foundation), inför världsledarna på UN’s Rio Earth Summit 1992. (https://www.youtube.com/watch?v=lhesdVrawgc). ”Flickan som tystade världen i 5 minuter” framförde där sitt budskap, som liknar Greta Thunbergs. Däremot hade varken hennes framförande eller person några större likheter med Gretas i New York.

1989 startade Severn Suzuki sin miljörörelse, Environmental Children Organisation, och 1993 publicerade hon boken Tell the world, som ger tips om vad familjer kan göra för att bevara och skydda miljön. Så vad hände sedan? Eftersom de flesta av oss inte hört talas om henne, hände nog inte särskilt mycket. Enl Uvell tog hon senare en akademisk examen. (https://uvell.se/2019/09/30/suzuki-copy-paste/).

Uvell är en av Sveriges absolut skarpaste ’grävare’, som jag rekommenderar alla att läsa. På sistone har hon skrivit flera inlägg om Greta Thunberg och klimatcirkusen runt henne. En av de informationskällor Uvell nyttjat är Stiftelsen Pharos, som bidragit med information om bakgrunden till denna cirkus, där Fridays for Future, (jfr Gretas skolstrejk varje fredag!) I torsdagens tidning löd rubriken här på ledarsidan ”Centerns väg har aldrig varit den rakaste”. I dag tvingas vi konstatera att partiet har gått vilse.

med nära kopplingar till Die Grüne (tyska miljöpartiet) och dess ungdomsförbund, har en huvudroll. (https://uvell.se/2019/09/26/fler-pusselbitar-i-klimatcirkusen/). Uvell skriver bl a:

Ju mer man kollar på nätverken bakom desto större bild blir det. Mycket pengar, många organisationer och ett tydligt politiskt mål bortom prat om miljö – avskaffa kapitalismen.

En annan tidig ’föregångare’ till Greta är Felix Finkelbeiner. 2007 grundade den då nioårige Finkelbeiner stiftelsen Plant for the Planet för att stödja sin kamp för klimatet. Plant for the Planet, som kontrollerar ekonomin för Fridays for Future, arrangerade 2015 Global Youth Summit, en konferens där idén om en klimatstrejk bland barn kläcktes. 2008 gick Finkelbeiner in i UNEP:s  ungdomsorganisation (United Nations Programme for the Environment) och Club de Rome (där bl a svenske Anders Wijkman är medlem) hjälpte honom att få tala i EU-parlamentet. Vem av oss har hört talas om honom och hans tal inför världsledare?

Greta tror verkligen på det hon säger och gör, men hon verkar nu vara på gränsen till en kollaps. Hennes tal i New York var en sorglig upplevelse, som hon inte borde ha utsatts för. För Gretas eget bästa kan jag bara hoppas att masspsykosen runt henne upphör. Kyrkans Tidning t ex har utnämnt utnämner Greta till profet som kommer med sanningar och ärkebiskopen anser att” Greta Thunberg är profetisk”. Dags att lämna Svenska Kyrkan!

Andrew Bolt (Sky News i Australien) gjorde däremot följ reflektion:

-Thunberg är ingen Messias, hon är ett deprimerat och ångestladdat barn. Hon är olycklig och utsatt för extraordinär barnmisshandel.

Greta attackerade i sitt tal världsledarna för att ha stulit hennes barndom och drömmar och anklagade dem för att bara bry sig om pengar och tillväxt. Hur har hon tänkt att man ska kunna gå från ett fossildrivet samhälle till ett fossilfritt samhälle utan tillväxt och kapital? Lösningen är inte noll tillväxt utan ekonomisk tillväxt, välstånd, forskning och teknologisk utveckling är nödvändiga verktyg för att rädda klimatet. Välstånd och kapital är f ö också en förutsättning för den sponsrade segelbåten, som Greta åkte med till New York.

President Macron har anklagat Greta för att ”motverka vårt samhälle”. Andra har också kritiserat henne.  I sin spalt i den brittiska The Sun går TV-stjärnan och motorjournalisten Jeremy Clarkson till hård attack:

-Hur vågar du segla till USA på en kolfiberbåt som du inte har byggt själv och som kostar 15 miljoner pund, pengar som du inte har tjänat själv, och som har en reservdieselmotor som du inte har nämnt?

-Vi gav dig mobiltelefoner och bärbara datorer och internet. Vi skapade sociala medier som du använder varje dag och driver bankerna som betalar för allt. Så hur vågar du stå där och mästra oss, din bortskämda snorunge?

Greta vill att hennes uttalanden och påståenden ska bemötas som om hon vore vuxen. Så skedde också när hon höll presskonferens efter sitt tal i FN. Tyvärr hade teamet bakom henne missat att ge henne ett manus inför presskonferensen. Det beklämmande resultatet av det kan du ta del av här: https://www.youtube.com/watch?v=0bwLt_5t73g&t=1s

Det är nog ingen som ifrågasätter Gretas genuina engagemang och känslor kring klimatet, men hon är bara ett barn, som hänsynslöst exploateras trots sina neuropsykiatriska diagnoser och problem, funktionshinder som föräldrarna verkar se som fördelar i sammanhanget. Flera personer har enl uppgift reagerat på hur Greta utnyttjas och därför lämnat in orosanmälningar till Kungsholmens socialtjänst. Deras familjeenhet ska nu bedöma hur Greta har det. Med tanke på hur många ’aktivister’ som idag befolkar statliga myndigheter och kommunala enheter lär nog anmälningarna bara läggas ned.

Även andra har reagerat med oro efter hennes tal i New York. På Spiked Online, en brittisk website, skrev Brendan O’Neill följande:

-Vem som helst som tvivlar på att miljörörelsen håller på att övergå i en sekt bör ta en titt på Greta Thunberg.

-Det är inte planeten som behöver räddas – det är Greta. Hon behöver räddas från eko-alarmismens dödskult.

Det kostar att ligga på topp såväl på det personliga som det ekonomiska planet. Hittills har föräldrarna ihärdigt hävdat att Gretas aktiviteter inte genererar några pengar. Sent om sider har de tvingats erkänna att Greta får hjälp av proffs och detta torde inte vara gratis. Inte heller alla Gretas och pappans resor lär vara gratis. Blir nästa steg kanske Thunberg Foundation?

 

 

 

22 kommentarer

  1. Erik

    Det mesta som du skriver har Rebecca Weidmo Uvell i ett antal artiklar belyst. Rebecca är en fantastisk ”grävare”. Man förvånas över att ”PK-media” inte har medarbetare som gräver djupt. Vi minns ju att media blev aktivister under meetoo för snart två år sedan. Det ska bli intressant att se om pkmedia den trettonde december nämner att det är i år är trettio år sedan regeringen Carlsson i det närmaste stängde gränserna för invandring till Sverige (luciabeslutet).

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Ja, Uvell är helt suverän. Journalister har inte tid el ork att fördjupa sig i ngt numera utan skummar bara på ytan och missar det som är viktigt.
      Tyvärr tror jag inte den rödgröna röran kommer att fira 30-årsjubileum av Luciabeslutet.

  2. Jonsson

    Ja, de är ihärdiga Thunbergs. Pappan reser med och filmar klimatturnéerna, resultatet kommer kanske att visas på tvångs-TV så småningom. Det känslosamma talet senast verkar väldigt regisserat och inövat. Jag hoppas Greta fick bra betalt för sitt skådespeleri! Fredspriset blir antagligen nästa grej. Men, när blir det Kinas tur att få besök? Indiens?

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Kina lär slippa ett så ovälkommet besök för Greta riskerar att bli kvar där i ngt arbetsläger. Indien kommer nog heller inte att få ta del av hennes välregisserade tal.

  3. Brorson

    Man ska inte tala om kvinnors åldrar, men ålder har betydelse. Men när jag läser Åsas inlägg, slår det mig hur lika vi tycker. Eller har jag fel? Jo, jag är något äldre. När Greta säger att vi nu är mitt uppe i mänsklighetens värsta kris någonsin, har hon så fel. När jag var i samma ålder, som Greta år nu, var det bara timmar kvar innan världen skulle förintas i ett kärnvapenkrig. Greta har sannolikt fel, när hon säger att värdsledarna är oförmögna att ta de rätta besluten, när det verkligen gäller.

    Jag har inte läst boken, men boktiteln säger allt: Molnfri bombnatt. Jag tänker på det tyska ungdomarna, de kallades Hitlerjugend, när jag var ett riktigt litet barn, de tyska ungdomarna i samma ålder, som Greta är nu, som bemannade luftvärnskanonerna och spanade upp mot den molnfria himlen. Och blev allt sömnigare, medan de väntade på de brittiska bombplanen, som de hade order att skjuta ner. Skulle de själva, småsyskonen, deras mammor, fastrar och mostrar leva nästa dag. Var deras pappor, långt borta vid fronten, redan döda?

    Vad tänkte min mamma? Skulle hon någonsin återse min pappa, om Sverige skulle dras med i kriget, som ännu inte var över? När freden hade kommit, men jag fortfarande var ett barn, var krigsrisken så påtaglig, risken för ett tredje världskrig. Jag minns diskussionen i sandlådan bland oss småpojkar. Vi hade fortfarande många är kvar till värnplikten. Men fanns det några andra än vi, om alla vuxna män var inkallade till ”någonstans i Sverige” och fienden skulle anfalla vår stad? Vi lekte inte krig, var inte förberedda på något sätt, men diskussionen gällde hur vi skulle försvara våra mammor och systrar, om vi var de enda manliga individerna hemma.

    Det här, som jag har skrivit om nu, är verklighet för många barn (och vuxna) i världen idag Det är inte för de barnen, som Greta talar. Och det är inte på de barnens vägnar som världens ledande politiker applåderar, när Greta talar om sin stulna barndom. Det är ett sådant hyckleri. Och det är så orättvisa beskyllningar mot oss äldre för att vi inte blir uppskrämda av larmrapporterna. Vi har hört och sett så många, om det ena eller det andra, under våra långa liv. Efter rädslan för kärnvapenkriget kom rädslan för den civila kärnkraften. Och sedan dog ju sälarna. Och efter dem dog skogen. Människors behov av rädslor har blivit big business.

    Det är dessutom orättvisa beskyllningar mot mig personligen. Redan under slutet av 1950-talet var jag engagerad för miljön, Jag lyssnade på varenda radioföredrag av Georg Borgström, professor i global livsmedelsförsörjning vid ett amerikanskt universitet, kallad ”domedagsprofeten” Men till skillnad mot flertalet av dagens klimataktivister visste han vad han talade om. Nu offras Indonesiens regnskogar för stora monokulturer av oljepalm, för utvinning av drivmedel, som ska blandas i bensinen – för klimatets skull – enligt någon idiotisk EU-bestämmelse.

    Larmrapporter om stora skogsbränder i Indonesien kom påpassligt i svensk TV mitt under Gretas tal, utan förklaring, för att alla skulle tro att det var koldioxidens fel, att lösningen är att blanda in ännu mer biobränsle i bensinen. Skogsbolagen bränner ner regnskogen för att bereda marken för ännu större plantager med oljepalmer, men ibland sprider sig elden okontrollerat. Till och med Vänsterpartiet, som förr vara snara att brännmärka all kapitalistisk rovdrift, tillhör numera doa-kören.

    Bilidustrin framställs som världens nya Frälsare, och Greta som den Frälsarens profet, och ”klimatomställningen” i vilken just bilindustrin har en nyckelroll, som det nya evangeliet. Svenska kyrkans nya religion, som har proklamerats i det senaste biskopsbrevet. Glöm Jesus. Glöm det gamla talesättet att Över klimatet råder endast Gud. Köp BMW:s nya bilmodell. Fortsätt flyga, men med biobränsle inblandad i flygbensinen.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Greta har blivit ngt av en drama queen, ivrigt påhejad av många. Hennes ’rörelse’ har nästan blivit som en sekt.
      Hon vill skrämmas, skapa panik säger hon. Hur smart är det att råka i panik? Vad kan man då åstadkomma?
      En sak är säker; en del av hennes barndom har stulits av hennes föräldrar.

  4. Brorson

    Anledningen till att jag skrev om 16-åriga Hitlerjugends i andra världskrigets slutskede i en diskussion om klimathysterin är likheterna. I sitt ungdomliga oförstånd ville de alla så väl. Och var det egentligen fel att skydda sin egen hembygd, sina nära och kära, mot fientligt bombflyg, även om det var de egna vuxna förebilderna, som hade ställt till det så att det fientliga bombflyget kom?

    Under hela sin uppväxt hade dessa ungdomar indoktrinerats med att de måste skydda (den tyska) nationen mot judendomen – och ju mer kriget framskred även mot de engelska imperialismen, som förvandlade tyska städer till utbrända ruiner. Nu är det hela planeten som kommer att brinna upp, om vi inte agerar NU.

    Då beskylldes judarna för att förstöra rasen. Till och med tyskättade personer, som efter genetiska utredningar visat sig vara 32-delsjudar, skickades till dödslägren. Nu beskylls hela den äldre generationen för att förstöra klimatet och stjäla barndomen från Greta och hennes jämnåriga. Då som nu hänvisade alarmisterna till vetenskapen och utvalda vetenskapsmäns budskap trumpetades ut i media och i skolorna.

    Det går alltså att hypnotisera en hel ungdomsgeneration, Det går att vända yngre mot äldre. Vi äldre har själva varit med om detta och lärt oss. Det går att skrämmas med osynliga faror, vare sig de är verkliga eller ej. Och vad händer med de verkliga miljöhoten, när Mp i Umeå kräver ”Agera NU”?

    Utan eftertanke, utan miljökonsekvensanalyser, utan lönsamhetskalkyler, utan marknadsundersökningar och utan tekniska utredningar. Hur många personbilar, lastbilar och bussar söder om Umeå har försvunnit tack vare Botniabanan? Hur många fler personbilar. lastbilar och bussar har tillkommit i Norrlands inland, både i nord-sydlig riktning och i öst-västlig riktning till föjd av att det befintliga järnvägsnätet dränerades på underhållspengar för att bygga en ny järnväg längs E4-an?

    Nu vill regeringspartierna lägga ner hela Göteborgs centralstation (som ska ersättas med något slags tunnelbana och nya bilbroar), riva upp spåren och bygga 16.000 nya arbetsplatser och 2.000 nya bostäder på området. Detta kallas ”järnvägssatsning”, men den ”järnvägssatsningen” består i längre avstånd mellan bostäder och arbetsplatser.

    Det är sådana gigantiska felinvesteringar som blir följden av klimatalarmisternas ”Agera NU”. Att Gretas segelbåtsfärd har finansierats av ett tyskt bilmärke, som i Sverige har rekord i fortkörningar och hastighetsrelaterade bilolyckor förvånar inte. Ett bilmärke för de köpstarka och fartälskande köparna…

    Manipulation pågår.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Manipulation är ett effektivt styrmedel. När det gäller Greta och Fridays for Future skapar det (med vuxnas goda minne) stor gemenskap, tillhörighet och mening bland främst barn och ungdomar.

  5. Ove

    Biskoparna borde läsa sin bibel innan dom skriver. Jag tror att det är i uppenbarelseboken 16:12 allt det dom händer står skrivet. Bland annat att syd ska bli nord, nord ska bli syd…. Nu är jag ju inte så bibelkunning, men jag har ju konfirmerat mig.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Att syd blir nord vet vi ju idag. Likaså håller nord på att bli syd för många svenskar söker sig nu till sydliga breddgrader.

  6. Bergis

    Jag drar paralleller med ”Refugees Welcome ” Samma hysteri och önsketänkande då som nu. Folk tyck hoppa på vad som helst och inser inte konsekvenserna förrän efteråt.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Det skapar gemenskap och tillhörighet och ger mening åt dem som inte fyllt sina liv med annat. Vi får se hur länge klimatsekten håller i sig.

  7. ekergard

    ”Jeremy Clarkson till hård attack:

    -Hur vågar du segla till USA på en kolfiberbåt som du inte har byggt själv och som kostar 15 miljoner pund, pengar som du inte har tjänat själv, och som har en reservdieselmotor som du inte har nämnt?

    -Vi gav dig mobiltelefoner och bärbara datorer och internet. Vi skapade sociala medier som du använder varje dag och driver bankerna som betalar för allt. Så hur vågar du stå där och mästra oss, din bortskämda snorunge?”

    ”Bortskämd snorunge” Så han hörde henne säga; ”How dare you” och missade:. ”And yet I’m one of the lucky ones. People are suffering. People are dying. Entire ecosystems are collapsing. We are in the beginning of a mass extinction. ”

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Men hans poäng är ju att hon angriper kapital och tillväxt i sin klimatkampanj. Uppfriskande att någon öppet vågar protestera mot klimathysterin.

  8. Jonsson

    Klimat-tjejen anses av Björn Ulveaus ha övernaturliga krafter. Därmed är väl klimatet räddat?
    Själv får jag ofrivilliga uppdateringar i mobilen om Gretas dagliga förehavanden. Nu senast om hatet. Som Greta ropar får hon väl svar? Agg föder agg.
    Denna överklasstjej som umgås med kungligheter och filmstjärnor har inte mycket gemensamt med verklighetens barn. Hur många föräldrar skulle ens vilja att deras barn globetrottar omkring, med en sån jobbig attityd, skäller och söker konflikt med makthavare? Många barn i världen får inte möjlighet att gå i skolan. Hurdan förebild är Greta egentligen?

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Greta har många drag av en sektmedlem som fylls av sin tro så att han/hon nästan råkar i trans. Hennes framförande i FN visar ett barn som är vettskrämt av sitt eget budskap. Hennes mål är att människor ska råka i panik inför klimathotet, ngt som verkar ha drabbat henne själv.
      Jag föredrar att lyssna på swebb-TV där Lars Bern delar med sig av sin stora kunskap, som bygger på riktig forskning, inte på politisk propaganda framförd av FN:s klimatpanel och Rockström m fl.

  9. Brorson

    Det är fruktansvärt att föräldrar får utsätta ett barn för detta utan att någon myndighet ingriper. Det kan diskuteras om 16-åringar är barn eller ungdomar, men inget tyder på att Greta är mogen för sin ålder, snarare tvärtom. Och modern har ju låtit hela världen få veta att Greta har ”en diagnos”. Den kommer att förfölja henne resten av livet. Och hur hanterar Greta faktumet att alla, som har en politisk åsikt, har politiska motståndare, oavsett hur rätt de eventuellt har?

    Greta är en världskändis, och har alltså hundratals miljoner politiska motståndare, och bland dem finns säkert en del riktigt perversa typer. I stället för att kräva att föräldrarna skyddar Greta från dessa typer, från alla hatmejl, går personer som borde veta bättre, högt uppsatta politiker, till attack mot alla politiska motståndare. Men Greta har inte bara politiska motståndare, utan även anhängare som torde vara ännu fler till antalet. Och även bland dem finns perversa typer. Även från dem kan det komma hatmejl, naturligtvis inte p.g.a hennes budskap. utan för att hon inte är ”nåbar”.

    Så finns det en tredje grupp, som varken är för eller mot hennes budskap. utan enbart är fixerade vid hennes person. Stackarn vågar inte gå utanför hotellet. Skammen faller tung på det land, som har huvudansvaret för att denna unga person blir så grovt utnyttjad och psykiskt skadad. Skammen faller tung på de svenska politiker, som drar politiska växlar på denna personkult, i stället för att föra en saklig diskussion om klimatet, som man faktiskt kan ha delade meningar om.

    Det är ju faktiskt inte så att klimatalarmisterna totalt saknar argument för att de har rätt, men varför uppför de sig som om så vore fallet? Det finns argument som talar både för och mot hypotesen att vi står inför en klimatkatastrof. Ärkebiskop Antje Jackelén, som har skrivit en (i och för sig helt undermålig) doktorsavhandling av förhållandet mellan tro och vetande, mellan religion och vetenskap, har givit kristendomen på båten och lanserar Greta som en gudasänd profet för en ny religion – en domedagssekt.

    Vad som händer med domedagssekter, vet vi av tidigare exempel. Det kommer en dag efter domedagen.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Gretas åsikter är politisk propaganda som passar FN:s klimatpanel m fl. Det bygger inte på gedigen forskning och speglar endast mätningar och klimatförändring fr ca 1850, när mätningarna började. Detta är en oerhört kort period i klimatets historia. Här kan du få veta hur det faktiskt hänger ihop:
      https://anthropocene.live/2019/10/03/om-greta-i-fjarde-statsmakten/
      Antar att du kanske redan följer Lars Bern m fl.

      • Brorson

        Jodå, jag läser Bern, men inte så ofta p.g.a allt annat som tar tid. Jag försöker i möjligaste mån ta reda på saker själv, och någon egentlig klimathistorisk vetenskap finns fortfarande inte Men kan få en hint om klimatet i gångna tider genom (vanlig) historia och arkeologi. När jag för några år sedan läste kyrkohistoria gjorde jag två fantastiska upptäckter, dels ett brev från Gustav Vasa till den svensk-katolska exilärkebiskopen i Rom, där Gustav beklagade att den politiska utvecklingen gjort att de två hamnat i olika läger, och dels att den sista biskopen i Grönlands stift vistades i Sverige under Gustav Vasa tid.

        Tänka sig: Den nordiska bosättningen på Grönland var inte bara en liten församling, utan en helt stift med egen biskop. De, som inte lyckades rädda sig till Europa svalt ihjäl p.g.a den tidens klimatkris, med följden att allt mänskligt liv på Grönland dog ut tills eskimåerna kom från Nordamerika, ett tidsspann på kanske hundra år. Eskimåerna var inte jordbrukare.

        Så, frågan nu är om vi verkligen står i början av en global uppvärmning eller i slutet av den globala nedkylning, som började i slutet av medeltiden och ställde till det rejält i början av 1500-talet. Det, som skapar en sådan enorm hysteri är kanske en normalisering av klimatet? Jag har också upptäckt att forskarna inte alls är eniga, men att det mest är pensionerade forskare, som inte är beroende av forskningsanslag (de styrs ju politiskt) för sin försörjning, som vågar säga ifrån.

        Jag har just läst Alex Schulmans krönika om Greta i Expressen, där hon framställs på samma sätt som Jesus i en film om Jesu liv och verksamhet, som jag har sett. Hur Jesus lockade ständigt nya anhängare, med sin för den tiden nya frälsningslära. Gretas framträdanden är välregisserad teater – som mycket väl kan ha inspirerats av tidigare verk i denna genre. Jesus gick på vatten. Båtmotivet är vanligt i den kyrkliga konsten.

        Dessutom slår klimat-rörelsen in öppna dörrar. Teknikerna har sedan länge arbetat med energibesparing (som ger minskade utsläpp som en bi-effekt), eftersom energi kostar pengar. Själv har jag hela livet propagerat för det mest energi-effektiva transportmedlet av alla; järnvägen. Klimatalarmisterna förespråkar tvärtom stora satsningar på de mer energislösande trafikmedlen, som om elproduktion inte hade någon miljöpåverkan, t. o. m eldrivna flygplan.

        Samtidigt med krav på gigantiska felinvesteringar på helt nya järnvägar. utan tekniska utredningar, lönsamhetskalkyler och marknadsundersökningar. Det saknas tid för sådana petitesser. Slagordet är ”Agera nu”. Resultatet av bl.a. fiaskot med Botniabanan, för att inte tala om Hallandsåstunneln, är att järnvägen har kommit kraftigt i vanrykte som ett effektivt och kapacitetsstark trafikmedel. Vilket givetvis också det gynnar bil och flyg.

        Om det verkligen finns ett klimathot, så är den hysteriska klimatalarmismen det värsta klimathotet: Dyra felinvesteringar.

        • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

          Fort och fel blir det allt oftare numera. Politiskt styrt dessutom.
          I Sverige är höghastighetståg inget alternativ. Det är däremot en upprustad järnväg och utbyggd med moderna och snabba tåg, men det låter förstås inte lika häftigt som höghastighetståg.

          • Brorson

            För att det inte ska landa i en ren järnvägsdebatt, driver klimathysterin fram felinvesteringar inom en mängd områden, inte minst inom energisektorn. Eldrivna flygplan är rena tokerierna, eftersom de tunga batterierna tränger undan nyttolasten. Eftersom allt flygbränsle ska med upp i luften, måste flyget ha de bästa bränslena. mätt i energi-innehåll per kilo bränsle.

            De framhastade järnvägsprojekten ligger fel i tiden (jämfört med underhåll och modernisering av befintliga järnvägar), fel geografiskt och fel ekonomiskt. Att bygga järnväg i glesbygd – där stora städer inte ligger i vägen – för framtida tåghastigheter på 500 km /h är bara marginellt dyrare än att bygga järnväg i glesbygd för 250 km /h, eftersom det torde dröja några decennier innan vi får tåg som kan köra med 500 km /h i kommersiell drift, och man ändå byter räls efter drygt 30 år.

            De möjliga tåghastigheterna beror, förutom på tågens konstruktion, på kurvradier och rälsdimensioner, där rälsen är den absolut billigaste delposten i kalkylen. De så kallade höghastighetsjärnvägar, som Mp och vissa S-kommunalråd i södra Sverige försöker driva fram förhastade beslut att bygga, kommer alltså redan att vara omoderna när de är byggda, så att anläggningen i sin helhet, och inte bara rälsen (som kan smältas ner för tillverkning av ny räls) kanske måste kasseras.

            Vad beträffar Norrbotniabanan, är jag tveksam till att det ens i framtiden blir möjligt att framställa de järnkvaliteter, som behövs för räls som klarar de tåghastigheter som behövs för effektiv konkurrens med flyget på avstånd Luleå – Stockholm med de stora temperaturvariationer som förekommer mellan sommar och vinter även vid kusten i övre Norrland. Trots att jag vet att forskning om nya järnlegeringar pågår vid högskolan i Luleå.

            Risken för avbrott på stambanan genom övre Norrland är ett dåligt argument för Norrbotniabanan, eftersom Inlandsbanan Gällivare-Östersund numera klarar de tågvikter som förekommer i godstågen på stambanan. Problemet är att den vanliga tåglängden på stambanan är 600 m, medan den maximala längden på mötesspåren på Inlandsbanan bara är 450 m. Att förlänga mötesspåren åtminstone var 10:e mil (så att banan klarar minst 12 långa godståg per dygn) skulle kosta jämförelsevis så lite, så att det inte är glamoröst nog att kräva detta, om man vill framstå som en riktig järnvägsvän.

            För nu handlar det ju om att vinna klimatdebatten genom att sätta sprätt på hundratals miljarder NU, utan tanke på vad som kan komma att behövas i framtiden. Att ersätta kärnkraften med vindkraft är också rena dumheterna, eftersom kärnkraften levererar pålitlig el med konstant spänning, som behövs för energisnåla eltåg och flertalet industriella processer – och t.o.m. för batteriladdning. Eller ska elflyget inställas för att det inte har blåst under natten?

            En kärnreaktors livslängd beror på antalet snabbstopp och inte på reaktorns ålder i sig, varför tiden nu är mogen för att stänga de äldsta reaktorerna, medan de övriga kan köras länge än tack vare bättre övervaknings- och säkerhetssystem. Vilka intressen tjänar på klimataktivisternas enorma brådska och felinvesteringar? :

  10. Pingback: Minska Sveriges klimatutsläpp i närtid! | Vargförvaltning

Lämna ett svar till Åsa Sundh Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.