Allsköns funderingar om politik

Hux Flux Klan i Rosenbad

Mitt under rådande pandemi och ansträngd svensk ekonomi anser den rödgröna röran med Jök-boets stödpartier att det åter är dags att utvidga och förbättra de s k ensamkommande /barnens/ rättigheter. De 35 000, i huvudsak unga ensamkommande män, som anlände 2015, saknade asylskäl och har därför fått sina asylansökningar både prövade och avslagna i flera domstolsinstanser. Vad har detta kostat inkl tolkar och advokater? P M Nilsson, Dagens Industri, skrev 2017 (30/6) att kostnaden då var 30 miljarder per år för denna grupp. 30 miljarder redan då!!! Vad ska det inte kosta oss skattebetalare idag?

De unga männen avkrävdes inte några papper el ID-handlingar. Ingen kontrollerade heller deras uppgivna ålder. Vid ankomsten till Sverige var det m a o ganska fritt in och fritt fram att ljuga att man var under 18 år för att få söka uppehållstillstånd som ensamkommande här. När Medicinalverket efter många om och men och högljudda protester och misstänkliggöranden från lobbyorganisationer och aktivistgrupper började ålderstesta dem man misstänkte var över 18, visade de första ålderstesterna att 75% av dem som testats var över 18 år. Löfven, landets högste ansvarige, kommenterade kort:

Bra att vi vet.

Vad säger det om honom? Jag saknar ord för hans brist på respekt för landets lagar och förordningar och för hur våra skattepengar används.

De unga männen hade (liksom alla flyktingsmugglare) allt att vinna på att få stanna; plats på gymnasiet, en hygglig dagpenning, boende på HVB-hem, det dyraste boende som kommunerna kunde erbjuda, m m. Om de sa att en el båda föräldrarna var döda, kunde de dessutom få en retroaktiv efterlevandepension på 50 000 kr.

De unga män som inte hade asylskäl, skulle däremot avvisas till sina hemländer. Någon större kontroll av att de avvisades förekom inte, så många av dem gick under radarn el jorden för att hålla sig undan de 4 år som krävdes för att på nytt få söka asyl. Vad som hänt med många av dem, finns det idag talrika berättelser om. Inte minst har de tvingats jobba på den svarta marknaden med de oacceptabla villkor som erbjuds där. Många av dem har också hittat en utkomst i den kriminella världen. Politiker, som inte godkänner tillfälliga låglöner till invandrare, har istället förvisat dem till den undre världen med svarta jobb och med oacceptabla arbets- och levnadsförhållanden. F ö är det märkligt att vår feministregering månar så mycket om att ge privilegier till unga män utan asylskäl och som inte sällan ljugit både om asylskäl och ålder.

I september 2018 meddelade Migrationsöverdomstolen att den hårt kritiserade s k gymnasieamnestin fick tillämpas trots att lagstiftningen underkänts av två av fyra migrationsdomstolar, som vägrat använda den. Lagrådet sågade lagförslaget i sin kanske hårdaste skrivning någonsin:

Gränsen har nåtts för vad som är acceptabelt i fråga om hur lagstiftning kan utformas.

Detta bekom inte den moraliskt överlägsna Annie Lööf, som ofta påpekat att hon är utbildad jurist.

NGL är ett haveri och ett svek, som underminerar tilltron till och legitimiteten i asylprocessen.  För varje person som stannar här utan giltiga asylskäl, stjäls plats fr någon som har giltiga asylskäl. Oanständigt och ovärdigt en rättsstat men helt i linje med mp:s politik och ideologi att låta 9 000 ensamkommande utan skyddsskäl stanna. Beslutet röstades igenom i riksdagen med aktiv hjälp av centern och innebär i stort att minderåriga ensamkommande som sökt asyl i Sverige före den 24 november 2015 skall kunna ges tidsbegränsat uppehållstillstånd (TUT) för gymnasiestudier, förutsatt att de har fått vänta minst 15 månader på beslut och hunnit fylla 18 år under perioden. Plötsligt blev väntetid och gymnasiestudier skäl för att få tidsbegränsat uppehållstillstånd. Hur är det möjligt? Jag misstänker att de ensamkommande som lydigt lämnade Sverige efter avvisningsbeslut ångrar att de inte höll ut längre här.

Som en följd av gymnasieamnestin sökte 11 803 ensamkommande TUT; 437 kvinnor och 11 366 män. Totalt beviljades 7 359 TUT enl nya gymnasielagen (NGL); 117 kvinnor och 7242 män. NGL stiftades för att särbehandla 9 000 män från Afghanistan och ge dem en gräddfil att få stanna i Sverige utan asylskäl.

Den rödgröna regeringsröran har gång på gång visat att de praktiserar fort och fel och noll konsekvensanalys. De har sedan 2014 hunnit skada gymnasielagens ändamål genom div trix-fix som specialparagrafer, undantag och kryphål för att tillåta tusentals män utan asylskäl stanna i Sverige. Ifjol fick tiotusentals migranter undantag från försörjningskraven. Gymnasiehaveriet har nu nått ännu en akut fas; en tredje våg el väg är nu här.

I måndags afton (23 nov) skickade enheten för migrationsrätt vid Justitiedepartementet ut en remiss till övr partier och remissinstanser (huvudsakligen lobbyorganisationer och aktivistgrupper, som månar om de unga männen, t ex Svenska Kyrkan). De hade bara 3 dgr på sig att sätta sig in i remissen, som skulle diskuteras i fredags. Detta är inget annat än ett omoraliskt och politiskt fulspel att runda riksdagen genom att driva igenom en förordningsändring och slippa utsätta hastverket för den riksdag som 2018 röstade igenom NGL, en illa skriven och ogenomtänkt lag, som under remisstiden mötte massiv kritik men slutligen röstades igenom i riksdagen tack vare centerpartiets aktiva medverkan. JÖK-boet har antagligen skäl att misstänka att riksdagen kanske inte skulle rösta igenom den coronaanpassade versionen, som ska börja gälla redan f o m 3 dec.

JÖKboet ändrar sålunda nu plötsligt i NGL:s godtyckliga och ogenomtänkta regelverk för att ännu fler ska få stanna. Pandemin anges som skäl. Den pandemi som drabbat mp:s opinionssiffror torde vara ett annat skäl. De vill få ut så mkt som möjligt för sina futtiga 4% väljarstöd innan väljarklimatet ödelägger deras makt. Remissförslaget innebär att det ska räcka med att få en 1-årig (ist för en 2-årig) anställning inom hela 12 (ist f 6) mån efter avslutad utbildning. Även bidragsjobb räknas. Dessutom får man nu PUT (permanent uppehållstillstånd) som till skillnad fr TUT inte kan återkallas.

Svårare än så är det alltså inte att få svenskt medborgarskap för en särskilt utvald och positivt särbehandlad grupp. Betydligt svårare är det däremot att införa långsiktigt hållbara och genomtänkta regler och lagar. Till det krävs en ny regering.

 

16 kommentarer

  1. Jonsson

    Det är inte klokt! – hur de här politikerproffsen saboterar Sverige. Löfven får mig att tänka på Rosa pantern. Och Mp klarar inte av att överblicka skadorna deras politik medför på stat, samhälle och ekonomi. För någon gång måste pengarna ta slut. Man ska inte bättra på en dumhet. Helt klart behövs en ny regering, helst igår.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Dessutom behövs media utan egen politisk agenda och väljare som inser att mer av samma innebär katastrof för Sverige.

  2. Jonsson

    Ja, Jök-tragedin och haveriet måste stoppas.
    Dessutom: den asylant som utger sig för att vara 17-18 år, istället för faktiska åldern 30-40 år, den personen kommer att ha ett tufft arbetsliv framför sig. Gå i pension vid 80?
    Så hur menar Löfven med ”Bra att vi vet.”…

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Den personen ska inte få vara kvar. Det ska inte löna sig att ljuga.
      Tror inte att Löfven menade ngt alls med sin men/ings/lösa kommentar.

  3. Brorson

    När de nu har fått sin utbildning kan de väl åka hem och få jobb i hemlandet? Eller är svenska utbildningar internationellt värdelösa?

    PUT kan återkallas av följande skäl:
    – har uppgivit falsk identitet i ansökan
    – har medvetet ljugit om sådant som haft betydelse för beslutet
    – har begått brott
    – bor inte längre i Sverige

    Till skillnad mot TUT gäller PUT så länge man bor i Sverige och ej i annat land under mer än ett år (två år med särskilt tillstånd).

    Svenskt medborgarskap (även dubbelt) kan inte återkallas under några som helst omständigheter.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Eftersom PUT kan återkallas om man t ex ljugit om sådant som haft betydelse för beslutet el om man uppgivit falsk identitet, borde många redan ha avvisats.
      De som lyckats genomgå en utbildning borde åka hem och bidra till sina resp länders fromma.

      • Brorson

        Om myndigheterna bara hade fått göra sitt jobb enligt de lagar som gäller för alla andra, utan politisk inblandning och trixande, hade problemet varit väsentligt mindre. Men verkställighet av fattade avvisningsbeslut är ingen prioriterad verksamhet.

        Det är som med straffen, där partier bjuder över varandra med krav på ”hårdare straff” (längre strafftider), men ingen talar om hur många nya fängelseplatser som behövs för att verkställa de längre straffen, var de nya fängelserna ska ligga och hur lönerna till alla nya fångvaktare ska betalas.

        Ingen talar heller om varför det har tagit ibland flera år för att få ett definitivt avvisningsbeslut, vilket används som argument mot avvisningar. Det är jude ”drabbade” själva och deras advokater, genom ständiga förhalningar, utsiktslösa överklaganden och anförande av nya omständigheter.

        Det finns ingenting som talar för att personalen på Migrationsverket jobbar långsammare, tar längre fikapauser, etc, än anställda hos andra statliga myndigheter.

        • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

          ”Men verkställighet av fattade avvisningsbeslut är ingen prioriterad verksamhet.”
          Det borde det vara. Så illa som det fungerar nu får det bara inte fortsätta.

  4. Brorson

    Lennart Holmlund har i ett av sina inlägg på sin blogg idag skrivit att Trump har försökt göra en statskupp, som tydligen har misslyckats, genom att inte avgå genast efter valet för tre veckors sedan. I Sverige har det gått 106 veckor sedan valnederlaget för regeringen, men Löfvén sitter fortfarande kvar. En fullbordad statskupp? Borde vi inte ha haft ett nyval, när inget av regeringspartierna fick majoritet i valet som var?

    ”Folket har tappat regeringens förtroende. Vore det inte enklare, om regeringen upplöste folket och valde ett annat?”

    Dessa rader har skrivits 1953 av den tyska författaren Bertold Brechtmed – med syftning på den dåvarande diktaturen i Östtyskland – och citerat nyligen av Jan Hägglund på dennes blogg. Byter folk – är inte det vad den svenska regeringen håller på med just nu?

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Det är lätt att kasta sten när man sitter i glashus. Vår regering har inte folkets stöd och därför måste trixa och fixa så att de ändå får behålla makten. Fattar inte att C och L nedlät sig till att blockera demokratin. De hade antagligen hellre velat blockera folket fr att rösta .fel

  5. Jan Sjöström

    Hej!

    Planeten är rund och utan större hinder – tvärtom vi har i
    allmänna val beslutat i de konsekvenser du så målande
    beskriver. Analys över samhällspåverkan har inte i saken
    att göra. Det handlar som alltid om makt, och makt över
    tid allenast.

    Att ”tomten” Sverige numera helt saknar funktionellt staket
    är inte en överraskning, naturligtvis ser våra propaganda
    instrument (media) till så att begrepp som godhet, ”ingen
    är eller kan vara illegal” förblir centrala. Vår i ”enfald och
    naivitet” marinerade värdegrund ger anarkin ett tydligt
    och över tid stabilt ansikte.

    Osökt, kommer jag att tänka på min generations källor till
    påverkan. William Golding och Flugornas herre, är i ”allt
    väsentligt” bärare av nuvarande tids narrativ. Berättelsen
    om dysfunktionalitet vidimeras av och i Georg Orwells
    1984. Sanningsministären har beslutat att nej betyder ja..

    Centralt i allt, står Svensk socialdemokrati, som ett fyrbåk
    fast cementerat i allt som ger maktens förutsättningar ses
    numera nyttan i ett samarbete. Betydelselöst blir allt annat
    än kronan och dess ,i och av utkomst, präglade entourage.

    Att formulera avvikande mening blir således mer än en
    tillfällig utmaning, ett problem som omöjligen kan sluta i
    annat än katastrof för Nationen tänker jag och många
    med mig.

    Att vara oförmögen till insikt i sakernas omständigheter
    är alltid den fara demokratins fundament utsätts för – vi
    och vår Nations förutsättningar bestäms som alltid av de
    som äger den röst ur vilken vårt lands existens hämtas!

    Ofattbart – i tider som nuvarande – tänker nog många, så
    även jag. Verklig verklighet ser dock sällan eller aldrig
    ljuset i en Nation – som är så präglad av uteblivet ansvar
    som Sverige. Låt oss börja med att återställa förutsättning
    för funktion d v s ansvaret.

    Med vänlig hälsning / Jan Sjöström

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Klokt tänkt och talat! Skriver under på allt du skriver.
      Ja, låt oss återinföra ansvar i Sverige!

  6. Brorson

    Det här är värre in vi kunnat ana. Centern har meddelat att man kommer att rösta mot förslaget. Det är väl bra? Inte alls. Syftet är att avskaffa den relativt restriktiva migrationspolitik, som har gällt sedan slutet av 2015. Centern vill att undantaget ska utvidgas till en generell regel. Ingen ska gynnas eller missgynnas. Det ska vara nära nog fri invandring – för alla.

    Centern har tidigare sagt att man har tänkt kapa kostnaderna för invandringen genom att skära i förmånerna för invandrare. Men inte i syfte att göra det mindre attraktivt att komma till Sverige, utan att öka utbudet av billig arbetskraft och därigenom sänka lönerna.

    Det nu aktuella regeringsförslaget är troligen, som gymnasielagen, en kompromiss mellan S och Mp. C verkar närmast se kompromissen som ett förhandlingsbud.

    • Åsa Sundh (inläggsförfattare)

      Löfven torde glädja sig i a f för Mp kan inte anklaga honom för att förslaget inte går igenom. Den fighten slipper han.

Lämna ett svar till Åsa Sundh Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.