Hmmm elbilar?

Dyrt att resa med elbil, absolut!
Teknikens värld har gjort en test att åka med en dieselbil och en elbil från Stockholm till Nice i Frankrike och räknat på totalkostnaden för resan.
Resultatet var skrämmande, inte bara att det tog betydligt längre tid med alla laddningar av elbilen utan också kostnaden. Dieselbilen kostade 2034:- och elbilen 5571:- för hela resan.
Nästan 3 gånger dyrare med elbil alltså.
Godmorgon
//Big Papa

2 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Ja, med siffror kan man lura många. De har inte räknat med servicekostnaden som är mkt högre för dueselbilen och sen har de inte kört sträckan i verkligheten, de har bara gjort en mattemstisk uträkning på denna resan.

    Sen, en normal bilist kör inte denna sträckan särskilt ofta, och 95% av alla privatägda bilar står still 23 timmar per dygn och då kan man lugnt ladda hemma till en mkt låg kostnad.

    Man skall inte tro på allt man läser, eget tänkande är guld värt

    • Jörgen K

      Om ditt resonemang bygger på att man inte använder bilen kommer satsning på elbilen i ett ännu sämre läge. Om avstånden majoriteten åker är så kort så bör väl kollektivtrafiken ändå prioriteras före, var det inte miljövinster vi var ute efter.

      Servicekostnaden? Ett elbilsbatteri rekommenderas inte att laddas fullt, utan 85% av maxkapaciteten (80% i artikeln), av denna mängd vid -18 grader vinterföre kommer drygt hälften gå till isfria rutor och värme i kupen samt det myckna högre rullmotståndet. Så halva sträckan i förhållande till +18 i realiteten.

      Garanti på batteri utfaller INTE förrän kapaciteten under garantitiden understiger 65-70% av 85% av maxkapaciteten. Det betyder att även då batteriet närmas sig drygt halva kapaciteten anses batteriet ändå vara OK. -18 ute lär du inte ta dig till kiosken för att köpa godis…..

      Efter 8 år anses vid normal drift batteriet så trött att batteribyte krävs, priset då? från 100.000 och upp mot en halv miljon och då är resten av bilen nära nog avskriven…..Det blir otroliga kostnader per mil.

      Min Dieselbil körs på HVO100, drygt en halv liter per mil, 125 mil på en tankning och hänga på husvagn eller släp är absolut inget problem. Varm och skön på vintern och någon motor har jag inte behövt byte på 12 år….. Batteriet är i realiteten motorn i en elbil, den definierar prestandan.

      Fixa en elbil som går 40 mil på vintern med 1500 kg släpvagn så ska jag kolla en gång till, batteriet ska ha full kapacitet nytt, som efter 12 år…..

Lämna ett svar till Jörgen K Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.