Är vi redo för elbilar?

Är vi verkligen redo för elfordon i Sverige och världen?

Visionen: Då finns en miljon elbilar - Dagens PS

Jag pratar ju mycket med folk som likt mig har en stor procent olja i ådrorna. Elbilar kommer ofta på tal vilket gör att jag funderat en hel del på varför det satsas så enormt på just dessa. Sverige och världen, är vi verkligen redo undrar jag?

Om vi kikar på hur vi bor t.ex. Av Sveriges ca 4,7 miljoner hushåll bor ungefär 2,3 miljoner i en lägenhet i flerbostadshus. Av de lägenheterna är 1,3 miljoner hyresrätter och knappt 970 000 bostadsrätter. Då det gäller hyresrätter finns ytterst få som är redo eller ens har med i planerna att bygga om sina garage och elstolpar för elfordon. Snarare tvärtom. Sista åren har man på de flesta parkeringar/garage bytt ut alla elstationer så dom bara kan användas under längst en timme eller två. Bostadsrätter likaså. Där kan det finnas någon enstaka som dragit fram laddstation för bil, men dom är mycket få. Om dessa nuvarande ”elstolpar” skulle byggas om för anpassning för elfordon skulle stora hyresökningar vara att vänta, så även driftskostnaderna för dessa.

Då det gäller de övriga bostäderna/villor t.ex är det likadant där. Få har möjlighet att ladda sina elbilar. Skillnaden där är väl att det är betydligt enklare för dom husägarna att själv bestämma om man vill bygga om, eller bygga till laddstationer än vad det är för hyres och bostadsrättsinnehavare.

Nästa problem är alla övriga parkeringar där laddplatser kan behövas. Tänk bara i Norrland där avstånden kan vara enormt stora som man måste färdas i sin vardag.

Elen i Sverige? Hur ska den räcka och hur ska vi kunna ha råd att ladda?

Hur tänker vi på begagnatmarknaden och verkstadsbesöken? Vem kommer ha råd?

Läste t.ex Volvos senaste pressmeddelande som säger att man ska bli ett helt elektriskt bilmärke senast 2030. Bilar med förbränningsmotor, inklusive hybrider, ska fasas ut. Dessutom ska elbilarna endast kunna köpas på nätet när bolaget ökar satsningen på online handel. Kommer detta bli Volvos självmord undrar jag? Ska Volvo inte längre vara en bil alla ska kunna köpa och använda?
Jag gissar att andra bilmärken snart följer efter.

Batteribilar - Läs om de olika typerna av elbilar | If

Antingen har jag nu missat något, eller så har våra drivande politiker missat något för jag kan inte få detta att gå ihop. Med det sagt så innebär det inte att jag inte förstår att vi måste utveckla och förändra våra drivmedel i framtiden och tänka om.  Men är vi redo och rätt i tid och på rätt väg?

Ge gärna dina synpunkter i kommentarer

//Big Papa

4 kommentarer

  1. Anders

    Inget kan mäta sig med mullret från en V8, möjligen ljudet från en V12:a. Men vi måste lämna vårt fossilberoende samhälle, för annars kommer det i framtiden inte ens finnas ett samhälle att köra omkring bil i. Och inga människor heller… Eller så lever de under svåra förhållanden.

    Övergången till batteridrivna bilar ställer till problem, men det är problem som går att lösa. Vi lyckades ju gå från häst och vagn till de fordon vi har idag?

    Vad gäller kostnaderna är inköpskostnaden för el-bilar högre. Likaså kostar det att bygga den infrastruktur som krävs för att kunna använda dem. I gengäld så blir service och andra driftkostnader lägre. Och det som är dyrt i början brukar oftast bli billigare i längden när tekniken och användande utvecklas.

    Personligen så tror jag dock inte på batteridrivna bilar som en slutgiltig lösning på miljöproblemen, men ett nödvändigt steg på vägen mot ett fossilfritt samhälle.

    Betydligt mer intressant verkar vätgas då man kan köra ca 70 mil på en tank och tillverka bränslet på macken med hjälp av solceller.
    Läs mer här:
    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/folj-med-till-varldens-forsta-sjalvforsorjande-vatgasmack
    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vatgas-och-bransleceller-fakta-och-forhoppningar

    PS: Vi kommer nog att kunna köra våra entusiastfordon på fritiden i framtiden också.

    • Mikael Bergström (inläggsförfattare)

      Nja tror inte detta blir lätt men håller med dig om vätgas. Men då det gäller att köra våra entusiastfordon ser jag ett stort hot nämligen MP bl.a. I våra städer strävar man efter förbud mot allt utom kollektiv trafik och höga beskattningar och tuffare veteranfordonsregler.

  2. Lars Gidlöf

    Hej

    Råd med service, ja, i 99 fall av 100 så är elbilen billigare att serva än en fossildriven bil, och mkt mer driftsäker.

    Råd att ladda, ja, min mattematik är kanske inte den bästa men om man ägnar lite research så kan man ladda 450 kWh per månad för en kostnad 399 kr/månad hos Bee. En elbil drar c:a 1,5 till 2 kWh per mil så att ladda för en körsträcka på drygt 200 mil för 399 kronor är i alla fall som jag räknar mkt billigare än att tanka en dieselbil t ex. Men vet inte vad du har för siffror.

    Räckvidd, ja, räckvidden för dagens elbilar ligger runt 35-40 mil, och man kan då ladda efter vägen, t ex i Lycksele om man skall till Hemavan. Restiden ökar kanske med 20-45 minuter, men det har man tid till.

    Laddstolpar och laddboxar ökar hela tiden medans bensinstationer minskar i antal, sen ska man komma ihåg attman i genomsnitt har sin bil stående 23 timmar perdag, och då räcker den lägsta laddhastigheten gott och väl.

    Om man inte har tillgån, varför inte ladda upp då man t ex är och handlar på en stormarknad, på en timme får du så att det räcker till en dryg veckas bilkörning, så var ligger problemet?

    Det jag finner lustigt är när det gäller elbilar framförallt, ok, dyra i inköp men i längden lönar det sig ,är att de som alltid klagar på kostnaderna för elbil, är de med lägst inkomst, trots att det är dom som verkligen skulle tjäna på att köpa eller leasa en elbil. De som verkligen har råd med stora och törstiga bilar, de väljer oftare elbilar, just för att de är billigare i drift medans de med lägst inkomst oftast väljer bilar som är dyra i drift.

    Den ekvationen förstår jag mig inte på, samma är med folk som röker, varför röker t ex låginkomstagare mer än höginkomsttagare, det är ju låginkomsttagaren som egentligen inte har råd att röka.

  3. Stefan

    Många kör väldigt mycket i onödan åtminstone i städerna. Många bilburns kör och mullrar helgerna i ända.
    Ja kör man normalt så är el inte dyrt.
    Vet inte hur mycket bil bloggförfattaren kör men nog borde man kunna gå eller cykla till jobbet ibland.
    Bra att åka kollektivt tycker jag. Själv kör vi då vi storhandlar och kan man ibland ta en promenad istället för bilen så är det bra för alla.
    Glesbygden är bilen ett måste.

Lämna ett svar till Stefan Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.