Åkerinäringen räddar Sverige

Stopp! Nu får det vara nog!
Tänk om vi kan parkera tunga trafikarn i protest och kräva minst 5kr/liters sänkning av drivmedel.
Efter några timmar vore det kaos. Men något måste göras nu för politikerna har blivit dåraktiga..re.
Scania V8-Serien | Auktoriserad återförsäljare för Scania, Service, reparation i Kalmar län, Oskarshamn / Vetlanda / Hultsfred/ Visby / Småland
”När vi tankar betalar vi tre olika skatter: koldioxidskatt, energiskatt och moms. Idag utgör dessa skatter, som ofta kallas bensinskatt i dagligt tal, omkring 60 procent av priset vid pumpen. Momsen på bensin, som infördes i mars 1990, betalas på hela priset inklusive koldioxid- och energiskatt. Det betyder att man i praktiken betalar skatt på skatten.
Skattestrukturen innebär också att skatterna har en fast del och en rörlig del. De fasta skatterna består av energiskatten, koldioxidskatten och momsen på dessa skatter. Dessa betalas per liter bensin och är oberoende av priset vid pumpen. I augusti 2021 uppgick de fasta skatterna till 8,43 kronor. Den rörliga skatten utgörs av momsen på produktionskostnad och bruttomarginal. I augusti 2021 uppgick den rörliga skatten till 1,65 kronor.
Skatten på bensin har höjts i många steg genom åren och motiven har varierat. Numera handlar det om klimathotet, men historiskt sett har man också pekat på helt andra saker, till exempel behov av ökade resurser till arbetsmarknadspolitiska åtgärder, satsningar på ubåtsjakt och omstruktureringar av SJ och Banverket.
Ända fram till budgetåret 1980/81 var bensinskatten öronmärkt för olika ändamål inom trafikområdet, såsom byggnation och underhåll av vägar. Idag finns ingen sådan koppling utan de intäkter som bensinskatten genererar går direkt till den gemensamma statskassan.”
Upp till kamp!!!!!!!!
//Big Papa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.