Kan vi bevara jorden samtidigt som vi njuter av spänningen i att vara människa?

Ett nytt pressmeddelande lyder att Elbilstillverkaren Polestar tar upp denna paradox i sin nya globala kampanj med astronauten Karen Nyberg och en gemensam syn på livet på jorden.

Kampanjfilmen, som skapats i nära samarbete mellan det kreativa teamet på Polestar och det kreativa kollektivet Forsman & Bodenfors, bygger på Nybergs erfarenhet av att se jorden från rymden, detta perspektiv gav henne möjlighet att reflektera över vårt sätt att leva, de innovationer och framsteg som mänskligheten har gjort, men också över de skador som vissa av dessa framsteg har haft på vår planet.

”Transport är en av de största sektorer som bidrar mest till föroreningar, men det kan förändras. […] Med den här kampanjen sätter vi fingret på att vi är en del av problemet, men också att vi har makten att vända på saker och ting.” säger Åsa Borg, global marknadschef på Polestar.

Polestar tror på att vara en del av lösningen, att framsteg inte behöver ske på bekostnad av miljön och att bra design driver hållbar innovation.

Idag har alla bilar ett miljöavtryck, men Polestar arbetar konstant för att minimera sin negativa påverkan på planeten och verkar för att vara helt transparenta under resans gång. Polestar har positionerat sig inom bilindustrin som den enda tillverkaren som publicerat en fullständig livscykelanalys (LCA) för en av sina modeller (den helelektriska prestanda fastbacken Polestar 2), med full transparens om metodiken. Polestar uppmanar även övriga aktörer inom bilindustrin att följa efter.

Med tanke på att elektrifiering är en startpunkt, inte ett slutmål, tillkännagav Polestar tidigare i år Polestar Projekt 0, ett högt satt mål att skapa en verkligt klimatneutral bil 2030. Detta ska ske genom att minska utsläppen genom hela leveranskedjan och produktionen.

//Big Papa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.