Jagga?

Ja varför är det så lite snack om Jagga? När jag var i puberteten va Jaguar ett bilmärke som man förknippade med de mest välbergade i stan. Man såg dom då och då men kom inte närmare dom än så. Idag pratas väldigt lite bland oss motorentusiaster om just "Jaggan". Lite kort om Jaguar är att märket delar ngt med mig faktiskt:) Nämligen födelsedag. 11 September nämligen, doch en massa år tidigare än jag då. 1922 bildades nämligen företaget och tillverkade då sidvagnar till motorcyklar vilket de flesta inte kanske vet om.

 

File:Jaguar SS 100 (1937).jpg

En Jaguar SS från 1937. Vilket konstverk:)

På 30-talet byggde man sina första bilar under namnet SS vilket fick bytas ut av förståerlig anledning vid kriget till Jaguar ist. Sedan dess har många vagnar byggts och även haft framgångar, även inom motorsporten.

VASS GLIDARE. Nya F-Type bjuder på en bra balans mellan glidare och rå sportbil. Foto: Andreas Libell

Men nu är vi i modern tid och jag tycker Jaguar bör få synas igen. Nämligen har det rullat ut en ny Jaguar F-Type från fabriken. En grym sportbil som också ter sig som glidarbil med en tuff V6a på 380hk under huven. Automatlåda och bakhjulsdrift så klart. En blandning av sportbil och glidare med 0-100 på ,9 sekunder och en toppfart på 275 km gör den stort välkommen till mitt garage. Och som vanligt anmäler jag direkt mitt intresse som testpilot om så önskas:))

Liksom i min undom gissar jag att om den dyker upp på våra gator, kommer den rattas återigen av ngn välbergad bilentusiast då priset ligger mellan 700-1000 000kr beroende på utrustning. Den går även att få med V8 om plånboken är välfylld.

//Big Papa

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.