Bo Brydsten, Sorsele

Oförstående telefonförsäljare vs Lokal köptrohet

Jag äger några trädstammar och betecknas därför som egen företagare. Det innebär att man ofta drabbas av telefonförsäljare, i detta fall Qall Telecom AB i Nacka.
Att försöka förklara för dem varför jag inte vill ha ett billigare telefonabonnemang med dem som leverantör är omöjligt. De begriper inte under vilka förhållanden vi glesbygdsbor lever.

Vi som är bosatta i glesbygd måste vara enormt rädd om den service vi har. Handlar gör vi i lokala butiker, trots att priserna är högre, därför att vi vet att varenda kund är viktig för att butiken ska kunna finnas kvar i bygden. Tankar gör vi lokalt hos dem som också kan tillhandahålla personlig service, inte på OKQ8:s automatstation på E45/Giltjaurvägen. Där går vinsten till residensstaden och genererar vare sig arbetstillfällen eller personlig service på orten. På den obemannade macken i Ammarnäs går förtjänsten i alla fall till kommunen eftersom den i dagsläget är i kommunal regi. Där måste vi framför allt tanka för att med bränslevolym visa att en bensinstation behövs på orten.

Föreställ er hur Sorsele skulle vara utan blomsterhandel, begravnings-entreprenör, järnhandel, skoaffär, hemelektronikbutik, grillbar, lunchrestaurang, bageri, livsmedelsaffärer, snöskoter- och ATV-försäljning, öppna bensinstationer, fordonsverkstäder m m. Med endast styvt 2700 invånare i kommunen krävs det att vi alla är köptrogna för att få behålla våra för alla så viktiga servicefunktioner.

Vad beträffar telekommunikation är jag kund hos Telia, det är den enda operatör som tillhandahåller någorlunda mobiltelefontäckning i Sorsele kommun. Övriga göre sig icke besvär att få mig som kund trots lägre priser. Så det så!

HANDLA LOKALT OCH KLOKT FÖR BIBEHÅLLEN SERVICE I KOMMUNEN!

8 kommentarer

  1. Bojas

    Läser din blogg varje dag. Bra skrivet, håller oftast med. Om telefonförsäljare är vi väldigt eniga. Så länge någon tillhanda håller service så betalar man gärna. Handlar allt jag kan lokalt, Men sen kommer det små torghandlare, som säljer allt från gummistövlar till plastpåsar. Om alla kunde inse vilken otrolig service vi får från dom lokala företagen, så skulle vi vara mera rädd om dom. Här kan vi få hjälp av dom flesta yrken ganska snabbt, när det gäller.

  2. Betraktaren

    Det är bra skrivet Bo. Jag har samma åsikt som du i denna fråga.
    Jag vill dock påpeka för alla som läser detta att vi ska inte vara bara negativa, för det är det mesta som kommer fram på VK:s blogg, utan se även det positiva som vi har i Sorsele.
    För vi har rent vatten, möjlighet till lugna och ro, stor rörelsefrihet, bra natur och så vidare.
    Det är mycket värt. Varför kommer Tyskarna och övriga Europeer hit? Jo för lugn och ro och vår natur. De betalar dyrt för att få uppleva det.
    Låt oss ta vara på det fina via har och bli mera positiva.

  3. Ylwa Strömgren

    Hallåj ”Majjen” (vilket du alltid förblir i mina ögon).
    Efter att hä läst detta så kan jag ge ett tips, Nix fungerar men dock inte alltid. men om de fortsätter att ringa så har callcenterföretag en gylleneregel : de kräver 3 st nej, så nästa gång de ringer säg bara nej,nej,nej. sen så får de inte ringa till dig ngt mera.

    hoppas aööt är bra hemöver.

  4. Bo Brydsten

    Tack för tipsen, Ylwa!
    Jag är registrerad hos Nix sedan några år tillbaka. Det mest besvärande är när försäljarna ringer på min privata mobil under arbetstid.
    Ska pröva med; nej,nej,nej!

  5. wictor

    Sen hoppas jag du är införstådd i att Qall går både på telias gsm nät samt 3g nät.

    Du säger handla lokalt för bibehålla service och då väljer du telia, företaget har över 4.5 miljoner användare, om det skulle vara så att ni 2700 användare försvinner skulle det inte röra telia i ryggen.

    Därimot skulle jag hålla på att förlora en kund skulle jag göra allt för han skulle stanna kvar.

Lämna ett svar till Bojas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.