Allan Fjällström skrev i VK i går en intressant artikel om inlandets flygplatser. Det är bra att debatten hålls levande kring detta problem som måste lösas av kommunerna i samverkan. För ingen ska väl tro att någon av flygplatskommunernas kommunalråd kommer att gå ut och deklarera:
– Nu lägger vi ner vår kommuns flygplats för att vi solidariskt och gemensamt i inlandet ska satsa på en flygplats med god kapacitet och täta turer.
Det vore kommunpolitiskt självmord.
Kommunernas och landstingens tidning Dagens Samhälle har jämfört svenska kommuners tillgänglighet 2009. Den bedöms utifrån sju kriterier, bland annat restid till Stockholm, till universitet/högskola och till universitetssjukhus. Ju högre siffra, desto bättre tillgänglighet. Bästa värdet är 7. Här ligger Lycksele bra till med 6, Storuman och Arvidsjaur 4, Vilhelmina 3, Åsele 2, Dorotea och Malå 1 samt Arjeplog och Sorsele på blygsamma 0.
För min del tror jag att vi skulle kunna öka det gemensamma värdet på tillgängligheten genom att satsa på en enda flygplats. Då ligger Gunnarn geografiskt och kapacitetsmässigt bäst till. Gör sedan denna flygplats lokalt tillgänglig med väl utbyggda vägar och spårvägar, kanske även luftburen inmatningstrafik.
Senaste kommentarerna