Bo Brydsten, Sorsele

Inlandets flygplatser

Allan Fjällström skrev i VK i går en intressant artikel om inlandets flygplatser. Det är bra att debatten hålls levande kring detta problem som måste lösas av kommunerna i samverkan. För ingen ska väl tro att någon av flygplatskommunernas kommunalråd kommer att gå ut och deklarera:

– Nu lägger vi ner vår kommuns flygplats för att vi solidariskt och gemensamt i inlandet ska satsa på en flygplats med god kapacitet och täta turer.

Det vore kommunpolitiskt självmord.
Kommunernas och landstingens tidning Dagens Samhälle har jämfört svenska kommuners tillgänglighet 2009. Den bedöms utifrån sju kriterier, bland annat restid till Stockholm, till universitet/högskola och till universitetssjukhus. Ju högre siffra, desto bättre tillgänglighet. Bästa värdet är 7. Här ligger Lycksele bra till med 6, Storuman och Arvidsjaur 4, Vilhelmina 3, Åsele 2, Dorotea och Malå 1 samt Arjeplog och Sorsele på blygsamma 0.
För min del tror jag att vi skulle kunna öka det gemensamma värdet på tillgängligheten genom att satsa på en enda flygplats. Då ligger Gunnarn geografiskt och kapacitetsmässigt bäst till. Gör sedan denna flygplats lokalt tillgänglig med väl utbyggda vägar och spårvägar, kanske även luftburen inmatningstrafik.
Etiketter: ,

5 kommentarer

  1. Mr Cool

    Brydsten….du har helt rätt för Gunnarn är den flygplats som är bäst skickad att utgöra transportplattform för regionen.

  2. KustBo

    Gunnarn är en kanonflygplats med kanonläge som man skulle ha satsat på från början. Hur hamnade man egentligen i nuvarande läge?

  3. Jimmy Lindberg

    Gunnarn fpl är en gammal militärflygplats. Politiskt självmord är att fortsätta detta resursslöseri i tider när tom sas vacklar. Våra kommunmedborgare (Storuman) tar sig snabbare till stockholm om vi reser från vilhelmina eller lyckesele eftersom man från gunnarn mellanlandar i kramfors. Hur legitimerar man så många flygplatser i inlandet? Gunnarns läge i inlandet är bra men det förutsätter att lycksele och vilhelminas flygplatser läggs ner.

  4. Mr Cool

    Varför skulle det ligga Gunnarn i fatet att det är en gammal militärflygplats??? Enligt en enkät som jag tog del av för några år sedan så var det viktigast för passagerarna att flyget avgick enligt tidtabell, när det landade var mindre viktigt. Riktigt är att utrymme ej finns för så många flygplatser i regionen så jag rekommenderar att man lägger ned Lycksele och framförallt Vilhelmina. Gunnarn är tveklöst centralorten inom upptagningsområdet. Glöm ej heller att alla platser av betydelse på denna jord har en flygplats….en flygplats vitaliserar samhället och genererar intäkter.

  5. Jimmy Lindberg

    ”Gunnarn är en militärflygplats” var ett svar på Kustbo:s fråga. Inget annat. Tro mig, jag är för flygplatser och vet vad det betyder för företag på orten. Men till vilket pris ska den få finnas? Kommunen skjuter in miljontals kronor för att den ska gå runt. Förra året tror jag flygplatsen hade intäkter på 7,8 miljoner kroner men utgifter på mycket högre belopp. Så Storumans kommun skjuter in ca 11 miljoner för att säkra driften. Jag sägar bara en sak, kortsiktigt.

Lämna ett svar till Jimmy Lindberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.