Livet med Familjen Brönemyr

Inget är omöjligt, ibland tar det bara lite längre tid

Rätten att lära sig läsa.

Har man ett barn med npf diagnos eller andra ”osynliga” diagnoser får man betydligt mindre hjälp än synliga diagnoser.

Vi skulle vilja att skolan och politikerna tänker till hur dem jobbar mot dem som är rullstolsburna eller har en kraftig synnedsättning, har man hjälpmedel till dem?

Klart det finns, man anpassar toaletterna, man tar in skolmaterial som är i punktskrift, man jobbar inte med att skriva bokstäver utan man lär sig punktskrift bl.a.

Hur jobbar skolan mot npf och inlärning, har skolorna en bestämd plan hur man jobbar, barn som kommunicera med engelska bättre än svenska, hur jobbar man med den frågan? Barn med autism har ofta språkstörning, slutar man där eller när görs dyslexiutredning. Vi har sen klass 3 efterfrågat just denna utredning men ännu är ingen gjord. Varför vi fråga tidigt, jo jag är dyslektiker och vad jag vet är det ärftligt. Skulle man göra så mot någon som är synskadad? Ähh vi väntar med punktskrift om du skulle lära dig se i klass 7?

Helt galet enligt mig.

I går kom det, jag längtar tills jag läser ordenligt som många andra i klassen.

För mig tog det fart i klass 9. Inte pga av att en lärare hjälpte mig utan en klasskompis lärde mig hur jag skulle tänka. Tack Madde! I gymnasiet tog det fart ordentligt och jag fick äntligen hjälp på riktigt, minns att jag fick sitta och lyssna på orden istället för att skriva, lärde mig allt jag borde ha lärt mig i låg och mellanstadiet.

Tur att det finns en sån fröken på mariebergskolan. Annika.

Återigen detta leder till ett utanförskap. Detta är något vi måste jobba med i skolan precis som jag skrev i mitt förra inlägg. Lägg en egen budget till skolorna på dessa elever, jag är helt övertygad om att ni sparar kostnaden i samhället i längden.

På återseende.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.