Är jag kränkt?

Mötte i dag en bekant i mötande bil som inte hälsade. Är jag kränkt eller diskriminerad då?

Tanken bakom mina funderingar om kränkning finns i en artikel i VK i dag där 9% av Umeås gymnasieelever anser sig vara kränkta eller diskriminerade av personal. I en av Skolverkets enkätundersökningar alltså. 70% av eleverna verkar ha svarat.

När är man som elev kränkt eller diskriminerad av personalen? Ja enligt nya skollagen så är det upp till eleven själv att bestämma det! Och hur påverkar detta läraren, pedagogen och i samma person betygsättaren? Till detta ska läggas att det finns annan personal inom skolan som enbart har till uppgift att ”backa” upp eleven!

Jag undrar så hur enkäten som alla gymnasister ska fylla i ser ut. Får de i den någon information om vad kränkning och diskriminering egentligen är i deras situation som elever. Enligt VK så finns det i enkäten utrymme för fritext också men hur utnyttjas den? Måste bara försöka få tag i den.

Som Skolverket ”lanserat” ordet kränkt så tycker jag att det har tappat all betydelse och bör tas bort från encyklopedin! Ordet fyller som ingen funktion längre.

Exempel 1: vid en genomgång inför prov eller annan viktig information så sitter någon/några elever försjunkna i sina mobiler eller smartphones. De har då inte ”fått” samma information som alla andra och då är de diskriminerade eller kränkta!

Exempel 2: en/några elever stör så mycket under en lektion att de måste skickas ut ur klassrummet för att lektionen ska kunna genomföras. Då är de kränkta!

Exempel 3: en/några elever får inte som de vill. Då är de kränkta!

Det finns många fler sådana exempel men för att komma till kärnan så stoppar jag där! Tänk all den tid, kraft och energi som läggs på sådant jag vill kalla bara tjafs! Något som bara skapas i skolans egen värld vilket absolut inte finns sedan när eleverna ska ut i verkliga livet! Hur tänker Skolverket när skolan ska ha egna regler och när eleverna kommer ut i ”verkligheten” är det något helt annat?! Det paradoxala är att skolan ska förbereda eleverna för ”verkligheten”!

Till kärnan: det finns elever – hur många har jag ingen aning om – som absolut på riktigt kränks eller diskrimineras. Även av personal. Och de är oftast inte de mest ”högljudda”. Jag kan tänka mig att det är svårare i dag att ”lokalisera” och förhoppningsvis hjälpa dem eftersom kränkning i dag blivit en ”tillgång” för alla elever!

Till sist undrar jag hur enkäten för personal ser ut? Alltså den där personal får fylla i hur de blivit kränkta av elever! Någon sådan finns förmodligen inte!!! Inte från Skolverket i alla fall. Men det är klart att där är det helt andra gränser. Var det inte i Gällivare någon lärare fått en smäll av en elev och facit av det var att som lärare skulle man vara beredd på att få stryk!?

Det känns oerhört skönt med tjänstledighet nu från skolans egen värld och förhoppningsvis skapa något riktigt positivt och utvecklande för barn, ungdomar och vuxna i den ”verkliga” världen!:) Återkommer till det snart.

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.