Ny Vasabåt/Finlandsfärja

Kvarkenrådet har nu gjort en utredning om vad en ny färja mellan Umeå och Vasa skulle generera. ”Uppemot 50 000 nya arbetstillfällen till Kvarkenregionen skulle en ny färja kunna medverka till, tror Vasaföretagaren Sture Udd som gjort utredningen på uppdrag av Kvarkenrådet”. KÄLLA

Lägg märke till att Vasaföretagaren Sture Udd, vilken verkar ha gjort utredningen enligt VK, TROR på 50 000 nya arbetstillfällen och att ”Effekterna av en ny färja skulle bland annat kunna ge en ökning av regionens export på upp till 75 miljarder kronor”.

Jag TROR att en fjällväg mellan Ammarnäs och Hemavan skulle kunna generera 1 200 nya jobb till Storuman och Sorsele kommun. Och effekterna för respektive kommun skulle KUNNA röra sig omkring en miljard svenska kronor.

Men finns det någon substans i detta? Absolut inte! Men absolut lika mycket substans som i den artikel som VK presenterat angående Kvarkenregionen. Rapporten verkar inte vara publicerad ännu så det finns inget att hänvisa till. Därför tycker jag att VK skulle krävt lite mera konkret innan man publicerar en sådan här artikel!

Men nu är det så här att Region Västerbotten (Landstinget) sitter även med i Kvarkenrådets styrelse (vart finns de inte med) från den svenska sidan tillsammans med Ö-viks kommun. Självklart vill alla parter i Kvarkenrådet visa på en positiv utveckling för Kvarkenregionen (Umeå och Vasa med omnejder) med en ny båt som kan kosta allt mellan 70-200 miljoner euro = allt från 650 miljoner – 1,9 miljarder svenska kronor.  Ungefär alltså. MEN PÅ VILKET SÄTT SKULLE EN SÅDAN BÅT GE EN ÖKNING AV REGIONENS EXPORT PÅ UPP TILL 75 MILJARDER??? Varför framgår det inte av artikeln?

Jag kan i och för sig tänka mig mera resande och framför allt fler arbetstillfällen i Västerbotten (Umeå). Jag ser en platsannons framför mig med ungefär följande lydelse: ”Region Västerbotten söker 27 kommunikatörer till bolaget Norrbåts gigantiska organisation. Tack vare Landstingets nedskärningar inom sjukvården samt kommande effektiviseringar inom sjuktransporter så frigörs pengar till välbetalda tjänster. Placeringsort Umeå”.

 

 

3 kommentarer

  1. Lilian Holloway

    Så dräpande bra!
    Ska vi börja agera för en väg? Det är snart 30 år sedan frågan var uppe i respektive berörda kpmmuner. Utvecklingen efteråt kan idag analyseras; så även konsekvensen av ett naturreservat. Vem bär den yxan? Borde upp till seriös debatt hos våra kommuners innevånare.
    Hälsar Lilian

  2. Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

    Hej Lilian. Jag har alltid trott på en fjällväg men när jag agiterade för det i samband med förra valet så sa alla att ”he gå int´” Och alla vill kanske inte ha en väg.
    Men vad tror du själv…….Region Västerbotten måste väl vara med men de har ju fokus på kusten – Norrbotniabanan, Kvarkenbåten och vägförbättringarna runt Umeå!

  3. Lilian Holloway

    Personligen tror jag att istället för miljarder till kust och Norrbotniabana, så kunde man istället använda pengarna för en utveckling i inlandet – läs fjällkommunerna. Det är en förfärlig politisk följetong vi lever i, där periferin i västvärlden inte får möjligheter till överlevnad på de lokala förutsättningarna. Det finns ingen regering idag, som på allvar tror att det finns en framtid utanför storstäderna. Låter kanske som negativt, men, men. Det är vår verklighet, och att vända en sjunkande båt, är inget man gör i en handvändning.
    Hälsar Lilian

Lämna ett svar till Carl-Axel Otterhall Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.