Färdigeldat?

”Vedeldning bakom 1 000 dödsfall” står att läsa i vk.se i dag. Jaha då blir det snart förbjudet kan man tänka.

En ny rapport som Umeå universitet och IVL Svenska miljöinstitutet gjort på uppdrag av Naturvårdsverket visar att över 5 000 personer dör en för tidig död på grund av luftföroreningar årligen i Sverige.

Vedeldning står för en viktig del, cirka 1 000 dödsfall”. ”Bertil Forsberg säger att vedeldning kanske är en lika viktig riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar som bilavgaserna, och en större riskfaktor än ”dubbdäckspartiklar”.

Jag är förundrad över dessa som forskar som kan dra sådana konkreta slutsatser. Som jag förstår det finns det många olika luftföroreningar som de drabbade personerna fått i sig. Hur kan man precisera att av 5000 för tidigt döda i vårt land på grund av ”dålig luft” (bara det känns lite suspekt) så har just 1000 personers för tidiga död orsakats av vedeldning. Det känns lika långsökt som att precisera hur många som dör av de partiklar som dubbdäcken orsakar. Men forskningen behöver pengar och resultat måste man redovisa!

Det är absolut jättebra att det forskas! Men att, som jag ser det, publicera sådana här tveksamma resultat kan ju bli förödande. Om nu politiker – framför allt det glesbygdsfientliga Mp som i dag sitter i regeringsställning – tar detta på allvar och kräver förbud av vedeldning vad händer då? I artikeln nämns braskamineldning i städerna men det vet vi att det är vi på glesbygden som drabbas mest av ett eventuellt sådant förbud. På samma sätt som alla andra straffskatter vilka Mp ska ”rädda” den globala miljön med!

För mig är det två saker detta handlar om:

1. MILJÖFÖRSTÖRELSEN – mitt förslag är att i Sverige förbjuda charterresor och semestertrippar i bil. Hur mycket av vår miljöförstörelse står dessa egentligen för? Vad säger forskningen?

2. FÖR TIDIG DÖD – mitt förslag där är att

a) lägga ner Landstingen som på grund av inkompetent ledning vållar oerhört många personers för tidiga död – både direkt och indirekt (gäller både patienter och personal) – på grund av den misär som nu råder inom sjukvården.

b) stoppa all tobak- narkotika- och alkoholförsäljning i Sverige – i butiker, på Systembolag, på gatorna, på internet och på krogar.

c) återgå till det gamla systemet att låsa in/vårda personer som är farliga för samhället och/eller för sig själva – typ det gamla Umedalen.

Oj nu kommer jag att få på skallen:) Som försvar måste jag väl erkänna att ovanstående är orealistiskt. Men där någonstans finns de stora vinsterna! Vilket politiskt parti skulle ha något av det i sitt valprogram? Däremot är jag rädd att det bara är en tidsfråga innan vedeldning förbjuds. Det är ett ganska enkelt beslut att ta och drabbar inte gemene man (väljare) på samma sätt som mina förslag. Förbud av vedeldning har varit uppe tidigare och som sagt var nu har vi Mp i regeringsställning!

 

32 kommentarer

  1. Oscar

    Vulkanen Bardarbunga på Island, som aktiverades i augusti 2014 och som fortfarande spyr ut lava samt giftiga gaser, släpper ut ca 50 000 ton svaveldioxid per dygn. Detta motsvarar 3 gånger så mycket svaveldioxid som samtliga Europas skorstenar släpper ut på samma tid. Allt enl. forskare från Chalmers. (läs tidningen Ny teknik)
    En annan vulkan på Island år 1738, förorsakade att hela Islands befolkning omkom samt att 20 000
    engelsmän omkom pga. svaveldioxid förgiftning. (ref. samma tidning)

    Vulkaner på jorden måste vara det absolut största problemet, vad gäller växthusgaser.
    Troligen är det även det svåraste utsläppet att få stopp på.

    • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

      Precis Oscar! Vedeldning och mycket annat som vi ska straffas för känns lite futtigt i de stora sammanhangen. Men det är enklast att åtgärda!.

    • PA Persson

      Hej Oscar
      SO2 är ingen växthusgas. Oftast verkar vulkanutbrott avkylande på jorden. Tyvärr räcker inte effekten från även ett jätteutbrott mer än några år. Om du vill ha något som verkligen tar ordentligt så bör du hoppas på ett nedslag från en asteroid med en diameter på några kilometer. Då skulle vi inte längre behöva bekymra oss om växthuseffekten.

      • Oscar

        Svaveldioxid är en skitgiftig gas, som i hög koncentration är dödlig. ur vulkaner kommer förutom kiselaska (glaspartiklar) även koldioxid i stora mängder.
        Askmoln från vulkanutbrott, kan och kommer att påverka klimatet på jorden
        Vi har för närvarande ca 1500 aktiva vulkaner på jordklotet. 20 – 25 vulkanutbrott, sker årligen och mer än 500 miljoner människor lever i akut riskområde omkring jordens vulkaner.

        Detta om något måste väl vara ett miljöproblem?

  2. PA Per5sson

    Hej CAO
    Jag ser positivt på det mesta i ditt blogginlägg…utom din godtyckliga, onyanserade och generella attack mot Mp. Jag är så less på detta. Ett parti som aldrig varit över 8% och inte haft något nämnvärt inflytande på svensk politik, beskylls konsekvent för alla möjliga beslut som politiska makthavare och tjänstemän har fattat under årens lopp. Det är direkt löjligt. I mina ögon inger det inte respekt. Bara som exempel på diskussionen inom Mp klistrar jag in en av kongressmotionerna som Mp Dorotea har lämnat in inför Mp:s kongress i juni:

    ”Återbefolkning av landsbygden och ökad intern matproduktion
    Kongressmotion från Miljöpartiet de gröna i Dorotea.
    Inledning
    Sveriges självförsörjningsgrad är för närvarande ca 15 %. En kraftig orkan mot den europeiska atlantkusten, allvarliga oroligheter någonstans som bidrar leveranser av livsmedel kommer att förhindra leveranser av livsmedel till Sverige. ”Just in time” ekonomin medför att livsmedelslagret i t ex Stockholm endast räcker i några dagar vid ett avbrott i tillförseln. Därefter börjar mathyllorna i affärerna att tömmas och många kommer att börja svälta på allvar redan inom 14 dagar. De insatser som omfattaas av denna motion kan betraktas som försvarspolitik lika gärna som landsbygdspolitik, klimatpolitik eller miljöpolitik. För att skapa en situation där Sverige kan försörja sig självt, krävs det att landsbygden återbefolkas och att stora satsningar på livsmedelsproduktion sker. Landsbygdsbefolkningen måste utökas med ca en halv miljon människor. Den infrastruktursatsning som beskrivs kan komma att kosta 600 miljarder kronor under ca 20 år. Satsningen kommer att generera många nya arbetstillfällen och ökade intäkter till staten, men kräver troligen att överskottsmålet i statsbudgeten tas bort under en period.

    Miljöpartiet de gröna i Dorotea yrkar på att Miljöpartiet verkar för:
    1. Att statliga lånegarantier som gör det möjligt att bygga nya bostäder på landsbygden införs,
    2. Att landsbygden, särskilt i glesbygdsområdena, återbefolkas med hjälp av ekonomiskt stöd till de som vill bosätta sig där.
    3. Att skattebefrielse införs under en period för de som vill åter-/nystarta jordbruk,
    4. att elektrifiering och upprustning av Inlandsbanan med tvärbanor genomförs.
    5. Att utökade bidrag införs för att underlätta etablering av småföretag på landsbygden.

    Dorotea den 30 januari 2015
    Inger Henricson
    Saskia Overbeeke
    Per-Axel Persson
    Jon Rosén
    Ulf Henricson”

    • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

      Hej på er. Snöar och driver det hos er också?

      Angående Mp så har du/ni helt rätt. Hitintills har de inte ställt till med så mycket. Men nu har de/ni en helt annan position tillsammans med S och lite V i regeringen så nu kan det börja bli besvärligt för oss i glesbygden.

      Det är bra att ni Mp i Dorotea värnar glesbygden men hur har ni det bara med era Mp-vänner i Umeå? Har Winroth varit och rivit sjukstugan i Dorotea ännu? Blir det någon ordning inom partiet på länsnivå. Visst var det så att man från riksplanet skulle komma och ”lugga” de fyra styrande i Umeå;)

      Har bara en liten fundering som tillägg i efterhand här: Vilka bidragspengar har ni eller ser ni möjliga att använda i era förslag som ni beskrev? De pengarna måste ju komma från nåt håll, eller hur.

      • PA Persson

        Fy för den lede! Något så enkelspårigt har jag sällan sett! Ta i öron?! Du är ju morbid i ditt sätt att tänka och tala. Helt utan substans och vett! Eftersom du inte kan hänvisa till historien låter du dina fördommar styra dina förväntningar på framtiden.
        Se flesta som ska bygga ett nytt hus brukar ta lån för att finansiera bygget. Samma gäller för att bygga Sverige. Vi lånar så mycket vi behöver av de 600 miljarderna. Sverige har för närvarande lånat drygt 1000 miljarder. Det motsvarar ca 30% av BNP. Om vi lånar ytterligare 500 miljarder kommer statsskulden att öka till 45% av vår BNP. Vi kommer fortfarande att ha en av de lägsta statsskulderna i Europa. Det är skillnad på att låna till investeringar och att låna till konsumtion.
        Vi människor, vi svenskar, måste ta ansvar för vår egen överlevnad. Jag tycker inte det passar att vara raljerande och dryg över detta.

        • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

          Hej igen PA. Nä vadå ”fy för den lede”? Ni gav exempel på hur ni vill satsa på glesbygden. Men visst är det samma parti som vill straffbeskatta oss i glesbygden med ”straffbeskattningar” på bilåkande och transporter? Visst är det samma parti som stoppat ringledsbyggandet runt Sthlm och vill lägga ner Bromma? Eller….?

          • PA Persson

            Miljöpartiet vill införa ytterligare koloxidskatt på fossila bränslen. Detta är en åtgärd som är absolut nödvändig, något som de flesta förnuftiga människor håller med om. Kortsiktiga egennyttiga personer, företrädesvis med borgerlig åskådning, utnyttjar detta, förvränger och omtolkar för sina egna syften. Om en lögn uttalas tillräckligt ofta blir den sann. Du hör till de som upprepar dessa lögner gång på gång. Det kan ju bero på att du har hört dem så ofta att du tror att de är sanna.
            När det gäller ringledsbyggandet runt Sthlm och Bromma, så tycker jag i och för sig att båda frågorna är intressanta och att förbifarten är en dyr och dålig idé som aldrig borde ha påbörjats. Eftersom bygget redan är i gång bör det fullföljas, vilket Romson et al faktiskt har insett. När det gäller Bromma har jag personligen ingen bestämd åsikt. Det verkar mest vara politikerna i Norrland som tycker att Bromma ska finnas kvar. Det finns ju två andra flygplatser, Arlanda och Skavsta. Att då ha en flygplats nästan i centrum av Stockholm verkar vara onödigt i mina ögon. Jag tycker vi ska verka för att behovet av stockholmsresor med flyg ska minska. Flyget är mycket skadligt för miljön och bör användas så lite som möjligt till dess att teknikutvecklingen har gett miljövänligare flygteknik.
            Något som jag tycker är störande är det ohämmade marknadsliberala tänkandet som du ofta är talesman för. Det är för mig ett enögt och farligt sätt att utveckla samhället på. Jag upprepar: VI MÄNNISKOR MÅSTE TA ANSVAR FÖR VÅR EGEN ÖVERLEVNAD. Din (ironiska) vinjettbild med vindkraftverken är i mina ögon ett bevis för att du inte tänker längre än vad din näsa räcker.

          • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

            1. Vad ska transporteras på järnvägen? Och vart finns leverantörerna och ”slutstationerna”?

            2. Varför har inte godstransporter på järnväg hitintills blivit någon hit? Man har haft ungefär 100 år på sig. Hur ser det i dag ut med gods på Botniabanan?

            3. Beskatta fossila bränslen. Hur mycket genererar det i renare global luft/miljö att vi i glesbygden skall drabbas av detta? HUR slår det mot oss glesbygdsbor? Hur slår det mot godstransporter? Hur slår det mot turismen som för vår del handlar om bilturism. Var det Mp som beställt utredningen om vedeldning? Det är ju också fossila bränslen. Men låtsas satsa på glesbygden ni! Mitt förslag här är att ni borde kämpa för en differentiering på ungefär samma sätt som elen i dag är differentierad. Själva upplägget har jag ingen aning. Men att fördyra för oss i glesbygden, göra transporter/varor dyrare och minska turismen slår ju tvärsemot era Dorotea Mp-ambitioner!?

            4. Hur mycket har det kostat att Åsa Romson bromsat ringleden förbi Sthlm?

            5. Bromma används väl framför allt av många mindre orter = flyg till och från glesbygd. Det påstås ju att Arlanda inte har kapacitet att ta över Brommas verksamhet och Skavsta är tydligen inget alternativ. Där är jag lite ödmjuk men så har jag i alla fall förstått det. Men att det mest är politiker från Norrland som värnar om att ha kvar Bromma tycker jag är bra. Någon/några politiker som i alla fall står upp för Norrland!!! Men som jag förstått det är det fler än Norrlandspolitikerna som ser faran med en nedläggning av Bromma. Finns ju även en del rikspolitiker som ser problemet för oss i glesbygden. Dock inga Miljöpartister. S var ju emot en nedläggning av Bromma till dess att man bara hade Mp att samarbeta med för att komma till ”makten”.

            P.S Jag har ganska stor näsa;)D.s.

  3. Bojas

    Läser kommentarerna här ofta. Blir lite fundersam, Elektrifiera inlandsbanan, om man inte kan ha trafik nu, hur ska man ha det med andra lok? Bidrag starta jordbruk.. När bidraget är slut, hur går det då? Och låna 600 miljarder..Hur många nollor döljs där. Och det är ju så att i nuvarande regering sitter partiet som önskar det. Jobb måste skapas i glesbygd, många arbeten kan skötas där. När bredband finns.Använd kunskapen och trogna anställda. Produktion är svårare, pga avstånd o fraktkostnad. Turism, javisst. Men ska vi vara exklusiva eller charter, Nu finns ingen styrning. Bara lite tankar från mig..

    • PA Persson

      Hej Bojas
      Elektrifiera inlandsbanan. Motionen från Mp Dorotea handlar om att renovera och elektrifiera. Tillåtet axeltryck måste ökas så att moderna lok och vagnar kan trafikera banan. Renoveringen av inlandsbanan med tvärbanor måste med nödvändighet spridas ut över hela 20-års perioden. De delar där man får största omedelbara nyttan bör tas först. Jag uppskattar kostnaden för hela renoveringen till 40-60 miljarder. Redan nu förekommer trafik på delar av inlandsbanan och en del tvärbanor.
      Bidrag starta jordbruk: Uppstarten av jordbruket kan ske på liknande sätt som när Norrland koloniserades på 1700-1800-talet. Personer (familjer) som anmäler sig och som bedöms lämpliga får mark (jordbruksmark) och 5 år på sig att visa att de duger till och menar allvar. Därefter får de bli ägare till marken. Under de första fem åren får de bidrag till maskiner och livsuppehälle. Om de inte duger till får de lämna marken och någon annan får försöka.
      Låna 600 miljarder Jag har svarat på detta i ett annat inlägg
      Jobb måste skapas i glesbygd: Det finns som du säger ett antal kortsiktiga sätt att skapa jobb på landsbygden/glesbygden. De infrastrukturåtgärder du nämner behöver göras och görs också. Jag har just fått 3G där jag bor. Infrastrukturmotionen från Mp Dorotea sträcker sig emellertid längre än kortsiktiga jobb, den vill säkra överlevnaden för Sveriges befolkning på längre sikt. Vi måste ha mat för att överleva. Därför måste vi satsa på intern matproduktion. Tala om dyra frakter. Vår mat kommer nu från alla möjliga länder, Brasilien, Argentina, USA, Australien, Indien, Afrika osv. Allt eftersom klimatförändringen fortskrider kommer väldshandeln, och därmed vår livsmedelsförsörjning, att störas mer och mer. Väderhändelser (orkaner, översvävningar, torka) och social oro (krig sjöröveri o dyl) kommer att göra det omöjligt att lita på omvärlden för vår försörjning. Med 15 % självförsörjningsgrad är det inte en fråga om, utan när, vi drabbas av en hungerkatastrof.

      Med en ökning av landsbygdsbefolkningen med en halv miljon människor så kommer kommuner som Sorsele och Dorotea att fördubbla sitt innevånarantal. Möjligheterna att upprätthålla en vettig samhällsservice blir då mycket bättre än nu.
      Mp Dorotea lyckades 2013 få igenom en partimotion om lagstadgad samhällsservice i alla kommuncentra (sjukvård, åldringsvård, skola etc). Tyvärr så röstades motionen ned av de borgerliga partierna i riksdagen. Detta var olyckligt både på kort och lång sikt. På lång sikt var det olyckligt eftersom vi, med den nödvändiga befolkningsökningen, måste ha utbyggd samhällsservice. Det är ju skada att riva ner något som ändå snart kommer att behövas.
      Den nedlagda jordbruksmarken enbart i fjällkommunerna i Västerbotten är ca 15000 ha. Den arealen räcker för att förse minst 90000 människor med mat året runt. Med de förbättrade klimatförutsättningarna som kommer (5 grader högre årsmedeltemperatur) intensivare brukningsmetoder och med nyetablering av åkermark i området så bör det bli möjligt att förse åtminstoner 300000 människor med mat. Det är nästan 10 gånger så många som kommer att bo där.

    • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

      Hej Bojas. Roligt att du kollar kommentarerna och än roligare när du/andra kommer med synpunkter utifrån hur du/ni ser på de saker som diskuteras här. Jag och PA ser väldigt olika på det här med utvecklingsmöjligheterna för glesbygden. Och båda tycker vi att vi har rätt utifrån vår olika syn. Inte minst på tillvägagångssättet att minska miljöförstöringen.

      • PA Persson

        Svar på CAO:s inlägg
        Har vi olika åsikter om utvecklingsmöjligheterna? Eftersom jag anser att det finns mycket stora utvecklingsmöjligheter för Norrlands inland så måste du i så fall tycka att det inte finns några utvecklingsmöjligheter.
        1. För närvarande transporteras huvudsakligen timmer på inlandsbanans övre sträckning. Det förekommer även då och då andra transporter, t ex kalk från Orsa till Kiruna.
        En förutsättning för att inlandet ska kunna blomstra på sikt (20 år) är att det finns bra transportsystem. När jordbruket har kommit igång och det produceras mat för 300000 människor i inlandet så kommer det att finnas leverantörer på varje station längs banan. Små och medelstora företag kommer också att bidra med en hel del gods. Det kommer att gå godståg och persontåg varje dag i båda riktningarna. Slutstationerna kommer att finnas längst hela banan och i storstäderna i Mellansverige.
        2. Ända fram till mitten av 50-talet var järnvägarna verkligen en ”hit”. Nästan alla transporter gick på järnväg (i ca 50 år). I början på 60-talet exploderade användningen av bilar både för person- och godstransporter. Bensin och diesel var nästan gratis och vägnätet rustades upp och byggdes ut så fort man bara hann. Ingen tänkte på miljöpåverkan och framför allt inte på klimatpåverkan. Den första smällen kom i början på 70-talet när råoljeleverantörerna ville ha mera betalt för oljan. Tillförseln stryptes och det blev bensinransonering. Efter detta blev bränslet dubbelt så dyrt, men det var ändå billigt och expansionen av bilanvändningen kunde fortsätta .Många hade ändå insett att sårbarheten och miljöpåverkan fanns där och det blev succesivt ett motstånd mot en ohämmad utveckling av bilismen. I början av 80-talet började det komma rapporter om klimatförändringar. Klimatrapporterna som började bli fler och fler under 90-talet och 00-talet fick så småningom karaktären av larmrapporter. Oljeanvändningen fortsatt ändå att växa med ca 5 % per år. NU ÄR DET FÖR SENT att stoppa en katastrofal global klimatförändring. Det vi nu har att göra är att försöka anpassa oss till förändringarna så fort vi kan, t ex genom att satsa på en massiv utbyggnad av järnvägarna och övergång till förnybara energikällor för bilarna.
        3. Det du skriver är mest okunnigt, egennyttigt dravel. Frågorna som du radar upp är meningslösa. De beskriver bara din okunnighet och oförmåga att förstå problemet. Det som är aktuellt är att beskatta fossila bränslen. Fossilbränsle är en ständigt minskande del av det bränsle du och jag använder i våra bilar. En ökning av fossilbränsleskatten kommer att få som sin största effekt att utvecklingen mot förnybara bränslen går fortare. En höjd fossilbränsleskatt skulle knappt märkas på de områden du radar upp. Kompensation till människor som inte kan åka kollektivt finns med i diskussionen inom Mp. Låtsas satsa på glesbygden! Återigen, fy för den lede. Det jag beskriver i motionen är verkligen en satsning på glesbygden. Har du några idéer själv så är jag idel öra (öga).
        Herre je! VED ÄR ETT FÖRNYBART BRÄNSLE. Läs nedanstående noga, du behöver det.
        De viktigaste förnybara (flödande) energikällorna är: Biobränsle, t ex ved. Biobränslen har sitt ursprung från levande växter. Solenergi (solfångare och solceller). Vindenergi. Vattenkraft. Vågenergi (vattenvågor). Geotermisk energi (värme från jordens inre).
        De viktigaste fossila energikällorna är: Bergolja, naturgas och stenkol. Bergoljan och naturgasen kommer upp ur hål som man borrar relativt ytligt i jordskorpan och kommer från fossilerade växter och djur som dött och täkts över för många miljoner år sedan.
        Användning av de förnybara energikällorna orsakar ingen ökning av koldioxidhaltren i atmosfären. De fossila energikällorna återför koldioxid till atmosfären samtidigt som de förbrukar syre när de brinner. För 1500 miljoner år sedan hade jordens atmosfär en koldioxidhalt på drygt 20 % och en syrgashalt på mindre än 1 %. Då fanns det bara växter (alger och andra mikrober) på jorden.
        Vi har under de senaste 100 åren ökat koldioxidhalten i atmosfären från 0,27 % till drygt 0,4 %. Däggdjur (människor) dör om de utsätts för mer än 2,5 % koldioxid. I den takt vi nu bränner fossilbränsle så kommer vi att nå 1% koldioxidhalt ca 2120. Långt innan dess (inom ca 50 år) har vår mänskliga civilisation brutit samman och allt är kaos och död. DÄRFÖR MÅSTE VI GENAST SLUTA BRÄNNA KOL OCH KOLVÄTEN. Katastrof blir det i alla fall, men vi kanske klarar oss från utrotning.
        Jag tycker du ska sluta med att klämma ur dig enfaldigheter som ”Var det Mp som beställt utredningen om vedeldning?” Det hedrar dig inte och det ger ingen respekt.
        4. Jag har hört siffran 700 miljoner. Jag anser att förbifarten är en fråga för Stockholm och att regering och riksdag bör hålla sig undan från att blanda sig i.
        5. Jag anser att de som tycker något om Bromma får diskutera saken. Återigen en fråga som angår stockholmarna mer än mig.
        Vad har din näsa med något att göra?

        • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

          Herrejösses

          1-3. Hur mycket och vad transporteras på Norrbotniabanan i dag? Vi har 50-60-talet långt bakom oss PA. Mycket har hänt sedan dess! Så kolla upp hur en fullt utvecklad bana och de nya tågen fungerar godsmässigt i dag. Ja,ja, jag vet att du tycker att jag är en enfaldig idiot som inte tycker som du så du behöver inte kommentera det:)

          ”När jordbruket har kommit igång och det produceras mat för 300000 människor i inlandet så kommer det att finnas leverantörer på varje station längs banan. Små och medelstora företag kommer också att bidra med en hel del gods. Det kommer att gå godståg och persontåg varje dag i båda riktningarna. Slutstationerna kommer att finnas längst hela banan och i storstäderna i Mellansverige”. Är det dina drömmar eller finns det någon forskning som konstaterar ditt påstående? Ja,ja, jag vet att du tycker att jag är en enfaldig idiot som inte tycker som du så du behöver inte kommentera det:)

          Du är inne på att bland annat timmer ska transporteras via järnväg. Hur blir det med sågverken i glesbygd som inte ligger vid järnvägen då? Ja,ja, jag vet att du tycker att jag är en enfaldig idiot som inte tycker som du så du behöver inte kommentera det:)

          Vedeldning räknas väl till fossila bränslen och bör väl därför beskattas? Ja,ja, jag vet att du tycker att jag är en enfaldig idiot som inte tycker som du så du behöver inte kommentera det:)

          4. Jag trodde i min enfald att du hade lite större visioner än vad du visar här. Ringleden runt Stockholm hör självklart INTE bara till Stockholm! Den är ju till för att trafik som skall FÖRBI Stockholm ska ”smutsa” ner så lite som möjligt!!! Ja,ja, jag vet att du tycker att jag är en enfaldig idiot som inte tycker som du så du behöver inte kommentera det:)

          5.Litenheten i ditt resonemang blir påtaglig här också. Bromma angår sååååååååååå många fler än bara Stockholmarna. Inte minst Lycksele, Vilhelmina, Arvidsjaur och så vidare. Ja,ja, jag vet att du tycker att jag är en enfaldig idiot som inte tycker som du så du behöver inte kommentera det:)

          Nu tar jag alla dina senaste kommentarer här:

          – du förstod tydligen det där med näsan men ändå inte!

          – angående dina bilar så har du själv berättat att du kör en större (osäker på om det är en KingCab – men liknande) vilket verkar vara ganska typiskt för Miljöpartister. Kör inte Peter Eriksson nåt liknande. Du har ju även en elbil. Hur mycket har du kört den i vinter? Jag tänker på vår tidigare diskussion när du propagerade för att vi i glesbygden skulle börja köra elbilar för att rädda den globala miljön.Tacksam för riktiga svar och ingen smutskastning åt mitt håll för att komma undan svaret! Ja,ja, jag vet att du tycker att jag är en enfaldig idiot som inte tycker som du så du behöver inte kommentera det:)

          -”Faktum är att mina egna grundläggande värderingar ligger ganska nära socialliberalismen, men det kanske du inte har lyckats uppfatta trots att det syns lång väg”.
          Men du är ju Miljöpartist bevisligen!!! Eller försöker du förneka det? Ja,ja, jag vet att du tycker att jag är en enfaldig idiot som inte tycker som du så du behöver inte kommentera det:)

          • PA Persson

            Hej då CAO
            Ja,ja, jag vet att jag tycker att du är en enfaldig idiot som inte tycker som jag så jag behöver inte kommentera det.
            Med det argumentet som jag lånat från dig avslutar jag konversationen. Det är meningslöst att försöka kommunicera med en person i skrift som inte verkar kunna läsa och som inte kan ta till sig rena fakta och som strävar efter att missuppfatta allt jag skriver.

  4. Martin

    Det är nog inte lätt att vara miljöpartist i glesbygd.Med risk att förlora en massa röster så borde man angripa problemet där det är störst, nämligen i storstan. PA:s höjda skatt drabbar de som behöver bilen. De som har råd att åka SUV o lyxbil i stan bryr sig knappast om det blir dyrare. Varför inte behovspröva bilinnehav?

    • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

      Hej Martin. Jomen vad är det för problem att vara miljöpartist i Dorotea och själv köra en KingCab eller nåt liknande. Trovärdigheten blir ?????????????

          • PA Persson

            Du kommer återigen med en enkelspårig och fördomsfull synpunkt på hur jag lever. Du vet inget om hur jag använder mina bilar eller vad jag kör för bil. Det är ju ren illvilja det du ägnar dig åt. Därför: Fy skäms

    • PA Persson

      Hej Martin
      Du har alldeles rätt i att det största problemet är i storstan. Medelbilen i Stockholm har faktiskt en längre årlig körsträcka än medelbilen i Dorotea.
      Jag tackar för alla idéer men…behovsprövning skulle nog, som du antyder, ge väldig få röster.

      • Martin

        Då ska du få ytterligare en ide för att öka på din trovärdighet. Plocka av riksdagsledamöterna deras frikort på flyg och taxi. Här borde miljjöivrarna föregå med gott exempel.

  5. ove

    Hej.
    Egentligen orkar man ju inte kommentera P A, tala om att leva i en fantasi värld. Så less allt prat om närodlat, det är ju 30 år försent. Men vi ska väl gå med hacka och spade, eller timmersvans och yxa. För allt med motorer får vi ju inte använda om miljöpartiet får bestämma, men vi får väl börja odla opium, så kanske vi hamnar i deras flumvärld. Miljöpartiet är döden för norrland.

    • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

      Hej Ove. Jag tycker det är jätteintressant att diskutera med PA. Hans partikamrater i Dorotea har jag visst också ”fått på köpet”. För mig är det viktigt att lyssna på andra och kanske man själv får någon ny infallsvinkel i olika frågor. Ännu har dock inte PA gett mig någon sådan.

      Jag lyssnade på ett radioprogram för några veckor sedan där en forskare dömde ut det småskaliga jordbruket rent miljömässigt! Storskalighet ger enligt den forskaren ifrån sig mindre mängder miljöförstörande ämnen än flera småskaliga jordbruk som tillsammans ger samma avkastning. Rätt eller fel har jag ingen aning om. Det var hur som helst intressant det han redogjorde för.

      Personligen tycker jag det är mycket intressant med de lokala odlarna/uppfödarna och att man lokalt kan handla av dem. Att de samarbetar marknadsförings- och försäljningsmässigt är suveränt tycker jag. Även att kommunen kan använda sig av deras råvaror. Fast då är det ju problem med det här med den offentliga upphandlingen. Det kan mycket väl bli billigare att köpa från Grekland t.ex. Nu verkar det ska lätta på den offentliga upphandlingen men fortfarande gäller det för inköparen inom den offentliga sektorn att kunna skriva rätt kravspec!

      • PA Persson

        Till CAO
        Jag läste vad jag själv hade skrivit och upptäckte vad ”näsan” hade med något att göra. Jag tvivlar lite på att din näsa är särskilt lång. Sorgligt att du inte får några nya infallsvinklar när jag besöker ”din lilla värld”. Mina idéer är enligt min mening inte vad fördomarna beskriver som miljöpartistiska. Någonting borde du faktiskt kunna ta till dig. Om du inte är helt hämmad av dina borgerliga skyddslappar förståss.
        Faktum är att mina egna grundläggande värderingar ligger ganska nära socialliberalismen, men det kanske du inte har lyckats uppfatta trots att det syns lång väg.

    • PA Persson

      Hej Ove
      Återigen ett inlägg fullt med enkelspåriga fördommar och förutfattade meningar.
      Jag tar helt avstånd från det jordbruk som Ove tydligen föreställer sig. Om vi ska klara av att försörja os själva här i Sverige så krävs det ett professionellt jordbruk med kunniga och hängivna latbrukare. De som ska ges möjlighet att nystarta bör ha gått lantbruksutbildning på gymnasienivå. Många flyktingar har också erfarenhet av jordbruk och kan efter utbildning ges möjlighet att bidra som jordbrukare. Storleken på varje enhet måste ges av de naturliga förutsättningarna. På mindre enheter kanske man kan använda intensiva metoder för grönasaksodling (tunnelodling, växthus). På större enheter kan traditionell fältodling kanske passa. Ett visst inslag av djurhållning bör kanske också finnas med.
      Jag är definitivt ingen vän av naiva lantbruksdrömmar som en del ungdomar (oftast stadsbor) har, där de vill mjölka getter, gulla med killingar och göra hemgjord getost. Med sådana idéer kommer vi alla att svälta ihjäl (även getfarmarna själva). Som småbrukarson från en by utanför Dorotea har jag en MYCKET realistisk erfarenhet av hur det är att vara småbrukare (ju större desto bättre). För att få en vettig produktion måste givetvis maskiner användas så mycket det går. Även konstgödsel är nödvändigt i den mån den går att få tag på till ett rimligt pris. Det kommer att vara brist på billig fosforgödsel.

  6. Ovr

    Hej igen.
    Och kor får vi ju inte ha, dom fiser ju för mycket. Snart får vi ju inte använda ved heller, enda vi duger till är väl att stå och blåsa på alla förbannade vindkraftverk som utarmar vår landsända när dom står stilla.

      • ove

        Vadå dravel. Vi är ju många som vuxit upp med småjordbruk, så vi vet nog en hel del. Hur tänker du lösa ägandeförhållandenna på jordbruksmark? Finns ju lagfarter, eller tänker du att dom ska tvångsinlösas? Sedan hur ska du få bort flerägandet? Många fastigheter ägs ju av flera i norrlandsinland, dom flesta bor i storstäder. Fast en lagfart i norrland är kanske inte något att ta hänsyn till.

        • Oscar

          Han nämnde i en tidigare kommentar att marken skulle fördelas precis som på 1700 – 1800 -talet, då avvittringen i norrland påbörjades. Avvittringen ovan odlingsgränsen skedde genom att nomadbefolkningen fråntogs rätten till de sk.lappskattelanden. Nomadbefolkningen ansågs troligen av staten vara en lägre stående ras och inte i behov att äga mark för sin försörjning. Skallmätningar, så sent som i början av 1900-talet, företogs för att söka bekräfta rasfördomarna.

          En ny avittringspolitik mot norrlands bönder , vore allt annat än önsvärd.

          Det finns politiker i vår riksdag idag som uttryckt att landsbygdsbefolkningen är ”dummare” än storstadsbefolkningen.

  7. Göran Jonzon

    Vulkaner är absolut något som måste förbjudas.
    Samma sak med skogsbränder.
    Båda sker ju helt utan miljöfilter !
    Men finns det en enda möjlighet kvar att jävlas med oss rednecks som envisas med att vägra bo där det finns fjärrvärmenät, så nog kommer det ena förslaget efter det andra i den riktningen.
    Sjuka människor som inte har annat för sig än att hitta på trams och fånerier!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.