Nu börjar det gunga runt Region Västerbotten

Arbetarpartiet (AP) i Umeå reagerar nu och vill lägga ner Region Västerbotten. Likaså har någon från Dorotea lämnat in ett medborgarförslag där man vill att kommunen skall gå ur Region Västerbotten.

Jag vet inte … men det kanske är rätt väg att gå för att skapa en nystart utan att våra styrande landstingspolitiker överhuvudtaget skall vara involverade. De klarar ju inte ens av sjukvården! Varför ska de ha förtroende att hålla på med en massa annat också? Vad jag dock anser är att ett ”Region Västerbotten” vore bra och borde fylla en jättestor funktion för HELA LÄNET! Dock inte under ledning av ett gäng inkompetenta Landstingspolitiker (S), (Mp) och nu återigen (V) med majoritet i Umeå.

Dessa politiker skapade Region Västerbotten där man i sitt ego trodde att Umeå skulle bli ”residensstad” för den tänkta storregionen Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. De andra länen backade ur storregionstanken och där står vi nu med vårt Region Västerbotten skapat utifrån att leda en storregion. Felet med Region Västerbotten är inte de själva – utan felet är våra till synes orubbliga Landstingspolitiker!

Mitt förslag till ett Region Västerbotten (hädanefter RV):

1. frigör RV från Landstinget och deras politiker

2. RV ska inte vara politiskt styrt på det sätt det är i dag – Umeå i fokus alltså.

3. RV skall bestå av bred och hög kompetens som kommunpolitiker, tjänstemän, företagare med flera inom länet kan nyttja.

4. RV skall jobba för utveckling av hela vårt län vad gäller infrastruktur i olika former (dock inte vilka vägar som skall förbättras), turism, företagande, utbildning, kultur, idrott, integration, med mera. Tänk om Södra Lappland initialt fått adekvat hjälp med sitt destinationsprojekt så att man förhoppningsvis inte hamnat i det läge man är i dag. Politiker ska inte driva projekt!!!

5. TÅGTRAFIK och LÄNSTRAFIK ska RV INTE syssla med!!!

6. Sådant här skall RV absolut INTE syssla med! Dock kan jag tänka mig att man är med och utvecklar typ telemedicin för det faller på sätt och vis under infrastruktur.

Hur skall denna organisation finansieras undrar kanske någon. Ja min personliga åsikt och teori är på samma sätt som nu! 15 kommuner betalar in en liten avgift och helt plötsligt finns där dryga 200 miljoner kronor för organisationen. Lite hokus pokus känns det som, men jag kan i alla fall inte tänka mig att Landstinget gått in med pengar från vår landstingsskatt vilken väl skall gå till sjukvården!? Eller…?

4 kommentarer

  1. Thomas Hartman

    Nja Carl Axel. Jag tror nog du är inne på fel spår. Landstinget behövs i det regionala utvecklingsarbetet. Snarare behövs mer arbete tillsammans inte mindre.

    Vad gäller AP så är det intressant att ett så kallat vänsterparti angriper två delar som är centrala i Region Västerbottens uppgifter nämligen kollektivtrafik och kultur.

    De talar om besparing men har dessvärre fel. Skulle Region Västerbotten avvecklas (som ju är en effektivisering av tre verksamheter som slagits ihop) så skulle motsvarande kostnad eller mer uppstå ändå genom att länets politiker då skulle ge tillbaks det regionala utvecklingsanasvaret från lokala / regionala politiker till staten i form av länsstyrelsen. Då är det dags att väcka liv i kommunförbundet igen och föra tillbaks kulturen och kollektivtrafiken till landstinget. Så det skulle inte bli en kronas besparing. Tvärtom.

    Så det där är inte en korrekt uppgift från AP om att det skulle gå att få 200 miljoner till sjukvården. Det bygger på ren populism och är inte genomförbart i verkligheten.

    En sak som ofta ställs mot sjukvård är kultur. Samtidigt vet vi att livet är dött utan kultur. För tillfrisknande efter en sjukdom är kultur en viktig komponent vilket alla vet som varit sjuka. Ska en ort utvecklas krävs alltså att vi satsar både på ambulanser och kultur. Lyckade erfarenheter finns också med kultur på recept vilket ännu tydligare visar värdet av kultur också för vår hälsa.

    Ska man utveckla länet måste man nog kunna ha förmågan att se sådana kopplingar och jobba tillsammans. Så bland annat därför kan jag nog tycka att ditt förslag missar målet. Snarare skulle Västerbotten bli ännu svagare med det där sättet att resonera.

    Så till dina förslag inom parentens

    1. (Frigör RV från Landstinget och deras politiker).

    Snarare behövs det motsatta. Ett stärkt samarbete med landstinget. Skulle ditt förslag bli verklighet skulle det göra det regionala utvecklingsarbetet i norra Sverige betydligt svagare. Jämför exempelvis regionerna Västra Götaland, Skåne etc som blivit starkare genom utökat samarbete. Inte minst är det viktigt med möjlighet till medfinansiering när en ny strukturfondsperiod nu drar igång. Detta är en förutsättning för mer EU -medel ska kunna användas i norra Sverige.

    2. (RV ska inte vara politiskt styrt på det sätt det är i dag – Umeå i fokus alltså.)

    Påståendet är felaktigt. Region Västerbotten jobbar för hela länet och har inget Umeåfokus. Vi jobbar nära samtliga kommuner i Västerbotten och i flera viktiga frågor.

    Att så många anställda jobbar i Umeå beror på att organisationen byggts av tre organisationer som haft sina anställda i Umeå. Då gjordes så kallad verksamhetsövergång där människor och pengar flyttats över. Att kräva att de skulle söka om sina jobb och flytta till andra kommuner hade självfallet varit en möjlighet. Men politiken ville inte agera så oseriöst.

    3. (RV skall bestå av bred och hög kompetens som kommunpolitiker, tjänstemän, företagare med flera inom länet kan nyttja.)

    Absolut. Det försöker vi jobba efter varje dag.

    4. (RV skall jobba för utveckling av hela vårt län vad gäller infrastruktur i olika former (dock inte vilka vägar som skall förbättras), turism, företagande, utbildning, kultur, idrott, integration, med mera. Tänk om Södra Lappland initialt fått adekvat hjälp med sitt destinationsprojekt så att man förhoppningsvis inte hamnat i det läge man är i dag. Politiker ska inte driva projekt!!!)

    Det är precis detta som är vår uppgift (vad gäller vägarna så är det politikerna som tillsammans avgör prioriteringarna vilket är en styrka).

    5. (TÅGTRAFIK och LÄNSTRAFIK ska RV INTE syssla med!!!)

    Vem ska göra det då? Någon behöver agera med detta och med styrka. Vi kan se hur tågen nu går bättre och bättre precis som jag sa att det skulle bli när vi började diskutera detta. Denna typ av inkörningsproblem är inget unikt och beror inte på dåliga upphandlingar utan på hur verkligheten ser ut där tågen går.

    Bland annat de väderförhållanden vi har med allt från drivande snö, sedan smält snö till iskyla som växlar under tågets resa över våra län. Påfrestningen är enorm och vi har kunnat se hur nipplar på toaletter har frusit vilket ingen har kunnat förutse. Ingen leverantör producerar nyckelfärdiga vintertåg som bara går att köra direkt på våra breddgrader. De måste anpassas och köras in. Tågen är snarare avancerade datorer idag och idag finns inga människor som jobbar runt om på våra tågstationer och kan gå ut och stödja tågen med att sopa växlar när det snöat igen. Stationerna är numera uthyrda till hamburgerrestauranger eller sålda och står tomma. Så de problem som nu är passerade har inte ett smack med landsting eller regioner att göra.

    6. (Sådant här skall RV absolut INTE syssla med! Dock kan jag tänka mig att man är med och utvecklar typ telemedicin för det faller på sätt och vis under infrastruktur.)

    Jag håller inte med dig. Men man kan alltid diskutera gränsdragningar vad som ska ingå och inte. Att jobba med fallskadeprevention tillsammans eller hemsjukvård eller liknande arbeten över gränserna mellan kommun och landsting är viktigt för hur samhällsservicen utvecklas.

    Jag tror nog de flesta ändå ser fördelarna med att vi inte bygger vattentäta skott mellan kommun och landsting. Se bara på de exempel där kommun och landsting spelar svartepetter om medborgarnas vårdbehov. Sjukvården betraktar någon som medicinskt färdigbehandlad och kommunen har inte en vårdmiljö som krävs för att ta emot patienten. Det där kan förorsaka enormt lidande för den enskilde och stora kostnader för samhället. Så att klippa kopplingen mellan landsting och kommun är inte bra.

    Så till ditt slutliga resonemang . (Hur skall denna organisation finansieras undrar kanske någon. 15 kommuner betalar in en liten avgift och helt plötsligt finns där dryga 200 miljoner kronor för organisationen. Lite hokus pokus känns det som, men jag kan i alla fall inte tänka mig att Landstinget gått in med pengar från vår landstingsskatt vilken väl skall gå till sjukvården!? Eller…?.)

    Där talar du mot bättre vetande. Du vet mycket väl att landstingets ansvar under 150 år varit mer än enbart sjukvård (exempelvis kultur och utbildning). Så att våra gemensamma skattemedel enbart skulle gå till sjukvård är inte korrekt. Så har det inte sett ut tidigare och det synsättet skull som jag säger bli väldigt problematiskt om man skulle göra en sådan kursförändring.

    Det finns nämligen ingen annan regional nivå som har taxeringsrätt. Så sättet att lösa detta framåt skulle nog snarare kunna vara att bilda en direkt vald region gärna tillsammans med fler regioner i norra Sverige.

    Det arbetet pågår.

    Stort tack för dina tankar.

    Ha en skön söndag.

    //Thomas

    • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

      Men Thomas, jag har lärt mig en sak i mitt liv – det behövs en grund, och en stabil sådan, för att bygga ett hus som ska stå år in och år ut och bara öka i värde med åren. För att skapa denna grund behövs det kompetens – vem som helst skapar inte denna grund! Att bygga väggar och tak på en dåligt lagd grund är ingen hit. Om dessutom den inkompetenta entreprenören som inte ens kan göra grunden även har det övergripande ansvaret över de som bygger väggar och tak, övergripande ansvar över vvs och el och övergripande ansvar över allt interiörmässigt så kan väl knappast slutresultatet bli bra!? Hur står sig detta hus prismässigt på husmarknaden?

      Thomas, jag antar att vi inte skulle ha denna diskussion om vi hade en fungerande grund = fullt fungerande sjukvård! Nu behöver du inte komma med det där att medelåldern ökar och att den medicinska utvecklingen går framåt. Det är oerhört ointressant för de som står i cancerkön eller andra operationsköer, för de som skickas ut från NUS mitt i natten på grund av platsbrits för att det inte finns personal, de i Dorotea som kämpar för att få adekvat sjukvård, Åsele vill ha tillbaka sin ambulans. Ja listan kan göras än längre – mycket längre. Du läste väl/har tidigare läst vad Markku Haapamäki, överläkare och docent i kirurgi, Enheten kirurgi, Umeå universitet. skrivit.

      Om ändå fallet vore så att vi hade en ”fungerande grund” så något finns att bygga på! Nu har vi inte det!!! Och ändå envisas ni med den där storregionen!? Bygga ett helt imperium på en värdelös grund är inget som vi skattebetalare bejakar! Varför ville inte de andra länen vara med?

      Du förordar ”mera arbete tillsammans”. Jag fattar bara inte! Och det är många fler än jag som bevisligen inte förstår!!! Jag ser det som ett systemfel att inkompetenta politiker skall ha makt över så mycket viktigt som gäller vår region och våra skattepengar till Landstinget när de inte ens klarar av sin grundläggande uppgift!!!

      Förutom det jag ovan skrivit så är det väl endast fundering nr 5 jag bör kommentera. Järnvägen – både trafik och underhåll bör förstatligas anser jag. Är det rimligt att om man skall åka kollektivt från mig i Råstrand, Sorsele kommun, till Borås så behövs det SJU (7) biljetter!? Och ändå är man inte framme. Vad kostar det i onödan vårt samhälle – våra skattepengar – att det skall finnas så otroligt många operatörer längs järnvägsnätet? Ni är en av dem!

      ”Du vet mycket väl att landstingets ansvar under 150 år varit mer än enbart sjukvård (exempelvis kultur och utbildning). Så att våra gemensamma skattemedel enbart skulle gå till sjukvård är inte korrekt. Så har det inte sett ut tidigare och det synsättet skull som jag säger bli väldigt problematiskt om man skulle göra en sådan kursförändring”.

      Jo jag vet. Landstinget var kraftigt överbefolkat tidigare i hela sin organisation!!! Men nu har det dragit i väg än värre. Landstingets uppdrag PRIO ETT är – och har alltid varit – sjukvård. Så är inte fallet tydligen längre! Och Region Västerbotten kräver betydligt mera av våra skattemedel (landsting, kommun- och statliga) än kultur och utbildning som du ger exempel på! Hur mycket har Norrtåg kostat oss skattebetalare? Det nämner du aldrig utan säger bara att nu ”fungerar tågtrafiken”?!

      Jag står fast vid att en omstart krävs, för som det är nu så fungerar det bara inte!!! Mitt förslag är att staten tar hand om sjukvården, järnvägen och skolan och vi inrättar någon form av Kommunförbund igen! Ja man kan kalla det för Region Västerbotten i och för sig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.