Politik för svårt för Mp!

Miljöpartister hör hemma på Greenpiecebåtar ute på haven för att bland annat skydda valarna. Eller nåt utrotningshotat plankton. Det anser i alla fall jag. Att ha sådana i regeringsställning är ju livsfarligt för vårt Sverige! Hur stort är Sverige om man tittar på en jordglob? Pyttelitet! Men vi i lilla Sverige skall enligt Miljöpartiet via skatter och andra åtgärder rädda den globala miljön.

Inte nog med det. Nu skall lilla Sverige tack vare dessa Miljöpartister demokratisera Saudiarabien genom att avbryta ett avtal. Jag kan absolut hålla med om att det är viktigt att protestera mot ALLA typer av orättvisor mot mänskliga rättigheter som sker världen över. Nu handlar det om en diktaturstat som Sverige bland annat säljer krigsmaterial till och det är ju inte bra. Men Löfven var ju lite mera diplomatisk i sin framtoning. Hans åsikt var att omförhandla specifika områden i avtalet. Och att försöka bibehålla en någorlunda god relation till ALLA arabstater.

Regeringsbildningen efter valet är ju en ren katastrof för vårt land! Löfven är bakbunden – dansar han inte efter Miljöpartisternas pipa så hoppar de av. Vilket innebär att han väl också måste göra det.

Margot Wallströms kritiska tal mot Saudiarabien stoppades ju av dem själva som ni alla känner till. Deras ambassadör plockades hem. Därefter säger Sverige (Miljöpartiet) upp hela avtalet med Saudiarabien. Hur bra känns timingen där? Man hade till i maj på sig! Men fanatiker generar sig inte!

Nu tror jag inte att Sveriges tilltag skapar ett demokratiskt Saudiarabien – jag tror snarare att de gör affärer med andra länder så där förlorar vi våra möjligheter att påverka dem. Och risken är ju överhängande att våra svenska företag som dels finns på plats men också gör affärer med arabvärlden kommer att drabbas negativt. Tyvärr förstår inte Miljöpartister sådant. De förstår förbaske mig inte själva vilkas pengar de finansieras av!

Det första de gjorde när de kom till makten var att stänga av byggandet av leden runt Stockholm. Hur mycket har det kostat oss skattebetalare? Och stänga Bromma flygplats ska de ju också göra!

Och de har bara suttit vid makten några månader nu. Hur mycket helvete kommer de att hinna ställa till med under dessa 46 månader de har kvar i makten?

Jag misstänker att de kommer att säga upp alla statliga affärsförbindelser med alla andra diktatoriska länder. Ryssland till exempel går bort! Och så har vi dessa länder med barnarbete så Asien försvinner. Vänsterpartiet – som sponsrar de proryska grupperna i Ukraina – vill ju inte ha med USA att göra så…..?

Hur kommer Sverige att se ut om fyra år? Min vision är att glesbygden mer eller mindre är tömd. Folket är utbytt mot vindsnurror. Företag har flyttat utomlands för att kunna göra internationella affärer. Fridolin och Romson sitter och tittar på varandra och undrar – ”vad var det som hände”! Tyvärr drabbas de inte ekonomiskt själva av sin egen katastrofala politik så de behöver inte bekymra sig. Värre blir det för oss vanliga dödliga.

 

 

6 kommentarer

  1. Anders

    Vad härligt att du fått spy galla över den nya regeringen. När dety gäller Saudi avtalet verkar du missat att samtliga allianspartier utom Moderraterna ville bryta det. Men i din lilla värld så existerar bara MP som ett rött skynke. När det gäller Förbifarten så verkar du också glömt att 2006 så stoppade Alliansregeringen som sin första åtgärd som ny regering bygget av citybanan som senare återupptogs men stoppet kostade många miljoner. Lägga ned Bromma flygplats, ja det är på tiden. I alla andra nordiska länder så har man samlat all flygtrafik i huvudstäderna till EN flygplats vilket för resenärerna ger en smidigare transfer. De internationella flygbolagen lägger sina linjer där det är mest passagerare och för närvarande så är Arlanda bara nordens 3:e största flygplats. Helsingfors storsatsar på sin flygplats och kommer snart ha passerat Arlanda och för att komma ut i världen kommer du då få flyga till någon av dessa flygplatser och byta. Lägg ned Bromma och samla all trafik på Arlanda och investera på Arlanda så vi kan konkurera med de andra flygplatserna. Som det är nu så intern konkurerar Arlanda och Bromma.

    • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

      Tack för den informationen Anders. Ja man har mycket kvar att lära här i livet:) Trevlig helg.

  2. Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

    Hej Anders. Jomen ibland kan det vara härligt ”att spy galla”:) Jag är glesbygdsbo och livrädd för Miljöpartisterna och vad de kan ställa till med i nuvarande regeringsform. I dag har det väl också framkommit att uppsägningen av avtalet var känt för Saudierna innan Wallström stoppade.

    Visst är det många inom Alliansen som också har synpunkter och vill omförhandla avtalet (som jag förstått det). Där tycker jag att Löfven också hade en poäng. Vi får se vad detta leder till i praktiken nu men risken är stor att många civila företag drabbas negativt. Men det har vi kanske råd med? Och jag tror inte att arabvärlden kommer att förändras vad gäller mänskliga rättigheter på grund av detta. Tvärtom tror jag att man har större möjlighet att påverka om man har en bra relation.

    Den dagen Arlanda är utbyggt så att man klarar av trafik även från ”glesbygden” så kommer Bromma i ett helt annat läge anser jag.

  3. Anders

    Ja vi får se vad det uppsagda Saudi avtalet leder till för företagen, min gissning är att detta är bortglömt till sommaren. Som vanligt blåser svensk media upp allting och tror att Sverige är världens mitt punkt och att alla övriga länder bryr sej. Blir det en regnig sommar kan nog media skylla det på regeringens hantering av Saudi frågan. Man får också betänka att den nya regeringen knappt har regerat i 6 månader och att allians partierna glatt saboterat det politiska arbetet så gott man kunnat trots december överenskommelsen. Man kan fråga sej varför Sverige som enda land i nord Europa inte kan ha ha några block överskridande samarbeten. I övriga länder är det nya konstillationer av partier som regerar efter varje val. Arlanda har kapacitet i dag att ta emot hela Brommas trafik. Swedavia sprider väldigt mycket osanna uppgifter om detta för att man vill ha Bromma kvar. Stockholms Handelskammare gör likadant och tyvärr använder politiker deras ”osanna” argumentation i debatten utan att göra någon fakta kontroll. Ex dök det i höstas upp identiska debatt artiklar i lokal pressen i landet enda skillnaden var namnen på de som undertecknade dessa vilket var lokal politiker och riksdagspolitiker från regionen. Tacka Stockholms Handelskammare för den artikeln, lyckat lobbying arbete.

    • Carl-Axel Otterhall (inläggsförfattare)

      Precis. Vi får se vad som händer nu angående Arabländerna och alla andra länder som Sverige utifrån samma ståndpunkt måste förhålla sig till. Indien? Kina? Ryssland? Men vi har ju EU kvar.

      Jag uppskattar innerligt ditt engagemang i mitt ”tyckande”. Sådant berikar och får en att tänka till ett par gånger. Jag saknar också blocköverskridande lösningar. Som jag ser det var det efter detta valresultat läge för S, C och Fp att samarbeta. Skulle ha varit betydligt bättre än den lösning som vi har i dag. Tyvärr har Alliansen varit med och skapat denna situation.

      Men jag undrar lite över ditt resonemang angående Arlanda/Bromma. Ifall du har rätt där så är det ju väldigt intressant. Men vad talar för att du har rätt?

  4. Anders

    Beträffande kapaciteten på Arlanda så är den ”vetenskapliga” undersökning som är gjord följande. Man har lagt avgångarna och starterna för Bromma och Arlanda på varandra och konstaterat att under en timme per dygn så övertrfräffades kapacitets taket och så var man nöjd med det. Det var Trafikverket och Swedavia som gjorde denna fantastiska övning. Under samma timme avgick då ex flera flygplan till Umeå med dålig beläggning i resp. flygplan. Arlanda kan idag hantera 80 rörelser (starter/landningar) per timme. Med enkla trimmnings åtgärder så når man 90 rörelser per timme och krisar det kan man hantera upp till 126 rörelser per timme. Se på andra flygplatser i Europa som klarar hantera mångt fler passagerare än Arlanda, och då har Arlanda 3 landningsbanor där många av det Europeiska flygplatserna bara har 2. Många flygplatser använder sej även av diffrentierade start och landningsavgifter dvs att det är dyrare att landa och starta på attraktiva tider och billigare de övriga tiderna. Men det är inget Swedavia använder. Nu är det samma kostnad att ha ett charter plan som lyfter 07:00 som ett plan med affärsresenärer på samma tid.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.