Snöröjning

Visst är det lite märkligt det här med snöröjning av idag?
Det har ju skrivits spaltmeter på spaltmeter om detta fenomen som nu har inträffat i Sverige idag. Men jag kan ändå inte låta bli att skriva lite jag också.

Nu har det då snöat, andra dygnet nu. Äntligen säger jag. Men man blir lite fundersam.

Först kommer plogbilen. Samma plogbil och samma chaufför som vi nu haft ett par år här på vår väg som går till Skog och Mark. Den har nog varit upp en tre-fyra gånger nu. Men han åker ju förbi de enskilda vägarna som vi har i byn, noga räknat drygt 4 km.
Idag alltså andra dagen med snöfall kommer då en traktor som plogar de enskilda vägarna till ett pris som jag vet är betydligt högre än vad plogbilen kostade förra vintern.
Alltså måste bidragen till enskilda vägar, där post och annan trafik måste komma fram, höjas om de ska kunna hållas öppna för de människor som fortfarande bor efter dessa vägar. Eller tänker jag fel?

Det måste ju vara någon ”slipsnisse” som räknat och kommit på detta! Någon som aldrig har varit utanför tullarna (Stockholms) och sett hur det fungerar i vekligheten.

Man slutar aldrig att förvånas över allt konstigt som händer omkring oss.
Vad säger alla miljömänniskor om det här? Vi ska köra mindre bil och vi ska tänka på utsläpp hit och dit men att plogbilar och traktorer kör om och förbi varandra, för att köra där någon av dom redan varit, räknas inte det?

Etiketter: , , ,

8 kommentarer

  1. Åsa Össbo

    Jag håller helt med dig, just miljöaspekten borde få trafikverket att reagera, men icke. Nu hoppas jag att den skrivelse som kommunen ska göra i frågan kommer att ge något. Det handlar om (ifall jag inte minns fel) att utsträcka tiden för att entreprenören inte ska få betala viten i vissa glest befolkade områden. Men annars får vi fundera over om kommunen måste gå in och stötta genom att återinföra bidragen till enskilda vägar (men det vet jag inte om det skulle hjäpa alla).

    • Solbritt Pettersson

      Tyvärr så hjälper ju inte mera bidrag eftersom entreprenören inte hinner ploga mer än 1 ggr / vecka på grund av att han måste köra flera mil extra då dom inte får ploga i samband med ordinarie plogtur.

      • Christine Svensson (inläggsförfattare)

        Ja Solbritt inget miljötänk längre. Allt är så vansinnigt så man blir bara galen.
        Jag tror vi får börja protestera som fransoserna gör!

  2. Ivar

    Det är nästan bara de vägföreningar som har statligt bidrag som drabbas av att plogbilen inte får ta de enskilda vägarna på samma vända. Om nu inte det statliga bidraget räcker till så får väl de boende öppna börsen och lägga till lite. Vi som bor efter enskilda vägar som är kortare än en kilometer får inget bidrag utan får stå för allt själva. Tidigare så fick vi ett bidrag från kommunen men det räckte inte långt då det inte höjdes något de sista 20 åren innan det drogs in pga kommunens dåliga ekonomi. Ett problem som jag har fattat det är att det inte är någon som vill ta på sig de korta turerna nu till att börja med men det blir nog någon lösning på det på sikt.

    • Christine Svensson (inläggsförfattare)

      Hur tänker du Ivar? Det är ju inte det som det handlar om, anser jag.
      Det handlar om precis det jag skrivit, och att det här är ju rena vansinnet!
      Det har ju gått tidigare att samma plogbil har plogat de enskilda vägarna efter det att de har röjt de större vägarna färdigt. Och det handlar ju inte om småvägar som är under kilometern, det handlar ju om längre enskilda vägar.
      Ett bra exempel är vad som hände här igår. Först kom plogbilen och plogade vägen Skog & Mark. Sedan kom en traktor för att ploga de enskilda vägarna och till råga på allt kom en tredje bil, med plog på, som plogade en skogsbilväg.
      Sen att kortare vägar får stå kostnaden själv det är väl inte så konstigt.

      • ivar

        Det här om bidragen är delvis ett svar till Åsa Össbo om bidragen.
        Det här med plogningen och den skärpta kollen beror på vad jag har läst att det har fuskats på vissa håll. Plogkostnaden för de allmänna vägarna har fått delvis bekosta plogningen av de enskilda vägarna. Det som kanske skulle behövas är en som samordnar ploginsatserna för de som har enskilda vägar, vissa år bara någon kilometer med andra kan vara flera mil.
        Vi med kortare vägar får betala 2 gånger först får vi betala underhållet själv sedan så ska vi betala skatt som de med några hundra meter längre väg får bidrag från. Det är något för de politiska partierna att ta tag i innan de skriker om sänkta skatter.

        • Christine Svensson (inläggsförfattare)

          Tack för den förklaringen.
          Men om det skulle fördelas pengar på ett rättvisare sätt så skulle inte det här problemet uppstå.
          Rösta alltså inte på något Stockholms-storstadsparti i fortsättningen.
          Vi måste börja att säga ifrån vi också! Vi bara tackar och tar emot, samtidigt som vi klagar och knyter näven i fickan.
          Titta på fransoserna!

Lämna ett svar till Solbritt Pettersson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.